Gå til innhold

Jeg vil lære meg å programmere. Hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen.

Denne er så feilpostet så det går an å bli.

Vi får håpe en snill moderator flytter den for deg siden du er ny.

moderatorer:

HINT

Hva vil du, websider eller programmer på data?

Edit:

Kanskje ikke ny, men iallefall ikke erfaren da. :p

Endret av chills
Lenke til kommentar

Vanlig applikasjons utvikling, for en dreven windows bruker så sier

jeg ikke noe annet enn Visual Basic 2005 Express. :)

Søk på google og last den ned fra Microsoft. ;)

VB er enkelt, og du kan lage det du vil. =)

Så sant du ikke liker/driver med linux så passer det helt fint for deg.

Personlig syntes jeg det er et genialt språk for windows, masse eksemepler online, enkel struktur og syntaks.

Starter du på C++/C skal du ha et helvetes pågangsmot for å ikke miste motivasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du bør ta deg litt bedre tid til å finne ut av du egentlig lurer på, jeg forstår iallefall ikke hva du mener etter å ha lest ditt andre innlegg :hmm:

Dersom jeg ser bort ifra ditt andre innlegg; hva slags programmering er du ute etter å lære? Hva skal du bruke det til / hva skal du lage?

Lenke til kommentar
Lage litt til CS og jeg er ganske ny så jeg vet ikke helt alt jeg kan bruke det til enda, men jeg vil lære det med tid.

7285567[/snapback]

Nå er det slik at det finnes samtlige programmerings-språk, noen til hvert sitt formål. Som sagt så bør du finne på noe mer spesifikt å spørre om, for det er desverre ikke slik at vi (iallefall ikke jeg) klarer å gjette oss til hva du egentlig er ute etter.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Programmering er noe som du lærer over svært lang tid. Gjerne flere, flere år.

Det eneste tipset jeg kan gi er å ta deg god tid og ikke la deg demotivere. Half-Life og Half-Life 2 er skrevet i C++, og det er stort sett alle andre seriøse spill.

Hvis du skal ha et "pek og klikk"-interface noe alá VB, så vil jeg heller anbefale deg C# over VB.net. Men aller helst er det C++ som er veien å gå.

Med C# så kommer du fort i gang, og du lærer fort fra ressurser på nettet. Og når du har lært deg et språk (med unntak fra VB), så lærer du deg fort de andre, enten det er C++, Java, C#, PHP eller andre C-style språk.

VB/VB.net er det ingen vits i å lære seg.

Lenke til kommentar
Gi noen alternativer på hva det kan brukes til da?

Jeg kom ikke inn på IKT så derfor må jeg lære meg det hjemme så det er vel hels det man lærer på IKT jeg vil kunne med tiden

7285627[/snapback]

Hehe, å gi noen alternativer til hva programmering kan brukes til...? Vel, alt du noensinne har sett på en pc-skjerm kan gjenskapes ved hjelp av programmering. Jeg anbefaller deg å starte med å lese litt om programmering, og finne ut hva det egentlig er :)

Ellers kan du begynne å lese pc-blader som bl.a. selges på narvesen.

EDIT: Man lærer forøvrig ikke programmering på IKT.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker og lage et vindu med knapper er allerede dette klart for deg i VB.

Bruker du C++, vil mest sannsynlig den koden som genereres for deg (vinduet så vi slipper selv i VS.NET 2005) få deg til å knuse pcen med en slegge. :D

Finnes mange interressante språk som Python, det er faktisk scriptspråket til Battlefield2.

C++ i dag er ikke noe RAD(rask utvikling av applikasjoner) opplegg.

C++ er vel egentlig utdatert i stor grad, eller det har sitt bruk.

Personlig vil jeg tro det går lang tid før du har bruk for å lage noe du IKKE kan lage i VB.NET.

Så sant du ikke har planer om å skrive skjermkort drivere til neste generasjons DX10 kort så tviler jeg på C++ er et must.

Lenke til kommentar

hmm.. her var det en del forskjellige tips til hva du burde begynne med.

Jeg vil først forklare hva jeg selv programmerer, og hvorfor jeg trives med det. Altså, det er først nå den siste tiden at jeg har fått taket på programmering selv. Jeg har gjort et par forsøk på andre spåk tidligere men manglet motivasjon og inspirasjon. Det jeg programmere er Java.. for det meste for web. Altså Servlets og JSP. I tillegg har jeg lært meg JavaScript for å kunne lage web sider med AJAX. Det som motiverer meg er muligheten for jobb og at jeg har sett at dette er muligheten til å drive med noe som ikke alle andre driver med. Tidligere har jeg programmert Java for å lage små programmer som stort sett begrenser seg til CD arkiv og vindmølle(ikke spørr). Jeg liker mye bedre å programmere for web siden det er lett å se resultatene av det du gjør og lettere å se at jeg kan gjøre dette til noe jeg kan trives med.

Så over til det jeg mener du bør velge. Du har et ønske om å lære deg å programmere spill/mod. Da er det ett språk som gjelder, og det er C++. Du kan si hva du vil om C++, men det er fremdeles det mest brukte innen spill bransjen. Og det er en grunn til det. Om du lurer på hvorfor det er så mange som brukere det til spill så vil jeg anbefale deg å lese litt om de forskjellige språkene, deres fordeler og ulemper. Jeg ønsker ikke å forklare det i detalj her siden denne tråden da kommer til å ende opp som en "mitt programmeringspåk er bedre enn ditt" tråd, og det er ikke hensikten.

Det du også bør gjøre er å finne deg en bra bok om C++. Det finnes mange mange bøker der ute, og det er nok en del dårlige bøker, en del som fungerer bedre som oppslagsverk og unntaksvis et par bra. Jeg vil ikke begynne å anbefale bøker siden jeg ikke har lest så mange C++ bøker. Jeg har en jeg vil anbefale deg å ikke lese, og det er C++ for dummies. Jeg begynte på den 2 ganger og sluttet etter en uke hver gang. Du vil nok gjøre lurt i å spørre folk som er aktive på C++ forum, lese omtalene på Amazon.com og prøve å finne en som du vil kunne lære deg C++ av. Amazon er forresten billigere på pc bøker enn det norske bokhandlere er, og siden du ikke betaler moms på bøker så får du lett en programmeringsbok til et par hundrelapper.. Så du kan kjøpe et par bøker uten at det gjøre noe. Følg bøkene, lag de eksemplene som står der. Ikke hopp over noe selv om du mener det er kjedelig eller irrelevant(hvordan skal du kunne vite at det er irrelevant uten å ha laget et spill?). Og ikke gi opp! Spørr heller på et forum, bruk google og les deg til det. Programmering er ikke lett, det er ingen snarvei og det tar tid.

Når du så har kommet igang og fått lest en programmeringsbok eller 2 så er det på tide å sette seg inn i spill programmering. Og jeg forstod det slik at du ønsker å lage en mod til HL2, eller hvertfall bruke Source motoren som Valve har utviklet. Det du da bør gjøre er å ta titt på Valve Developer Community. Og kanskje ta en tur på Amazon igjen for å handle enda en bok som dekker mer spesifikt det du skal lage, for tips se på Valves tips.

Innen du er her så har du allerede lært deg C++ og forstår nå hvordan du skal lage en mod til HL2. Dette steget her er 1-2 år frem i tid. Og da har du fått deg en god forståelse for språket. Og hvis du har hatt motivasjonen til å komme deg hit så skal du ha et par gratulasjoner.

Når det gjelder HL2, Source og programmering så er det et par sider jeg vil anbefale. Jeg har allerede nevnt en av de. Men lister de opp her:

Valve Developer Community

Valve Names Microsoft Visual C++ 2005 Express Edition the Preferred Development Environment for “Half-Life 2” Modifications

Coding4Fun

Visual Studio Express

Lenke til kommentar
Denne er så feilpostet så det går an å bli.

Vi får håpe en snill moderator flytter den for deg siden du er ny.

moderatorer:

HINT

7285472[/snapback]

Og her kom en snill moderator. Jeg flytter denne til generell programmering, og ber samtidig trådstarteren lese sticky om hva som er tillatt i "Annet om hardware". Link til det kommer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=408269

Har også forandret emnefeltet til noe mer beskrivende.

Lenke til kommentar

Det letteste aa begynne med er vel Visual Basic. Naar du har det programmeringsspraaket inne, blir det ogsaa enklere for deg aa laere andre C++ og lignende.

Det blir vel noe lignende som om du har svarte belte i karate, gaar det fortere aa faa et svart belte i judo enn hvis du startet helt helt fra scratch.

Lenke til kommentar
Det letteste aa begynne med er vel Visual Basic. Naar du har det programmeringsspraaket inne, blir det ogsaa enklere for deg aa laere andre C++ og lignende.

Det blir vel noe lignende som om du har svarte belte i karate, gaar det fortere aa faa et svart belte i judo enn hvis du startet helt helt fra scratch.

7290385[/snapback]

Men hvis det er svart belte i judo du ønsker, så begynner du ikke å trene karate. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker og lage et vindu med knapper er allerede dette klart for deg i VB.

Bruker du C++, vil mest sannsynlig den koden som genereres for deg (vinduet så vi slipper selv i VS.NET 2005) få deg til å knuse pcen med en slegge.  :D

7285811[/snapback]

Vel har du prøvd å gjøre det eller? (ikke det med slegga :))

NoWiSee har helt rett i at c++ er mest brukt innen spill programmering, uten tvil for sin hastighet og litt til, men det er ikke et enkelt språk å starte med. Bare å komme inn i tankemåten rundt programmering kan være vanskelig nok.

Så det jeg ville gjort var å gått for et "lett" språk og så lære seg det veldig godt så hvis du har lyst gå for et vanskeligere språk eller ikke.

Som regel er de vanskeligere språkene raskere å kjøre, men tregere å kode.

Hvis du sier hva du eventuelt vil programmere er det letter å hjelpe, hvilke platform du bruker vil også gjøre valget letter for deg.

For å snakke av personlig erfaring så starta jeg med vb og holdt på med det i ca 3 år før jeg gikk for c++.

Lenke til kommentar

Det er lurt å begynne med noe som ikke er så omfattende, og der det er enkelt å få et resultat, dette gjelder ikke C++, så jeg ville ikke anbefalt det som første språk.

Men det finnes hundrevis å velge igjennom, personlig begynte jeg med QuickBasic>Visual Basic>C>C++>Assembly>Visual Basic.NET>C#

Dette er de språkene jeg ville kalt meg "kyndig" i, men jeg har vært borti mange andre også.

For har du lært grunn-prinsippene, er de andre språkene ganske enkle å lære seg (bortsett fra assembly, som har en veldig annerledes fremgangsmåte en andre språk, men det er veldig enkelt å lære seg allikevel, men ikke spesielt nyttig, ikke begynn med assembly med andre ord.)

Hmmm, vet ikke om QuickBasic er det beste å begynne med, men der skal det lite til å få et resultat, men det lager bare 16-bit DOS programmer...

Lenke til kommentar
Hmmm, vet ikke om QuickBasic er det beste å begynne med, men der skal det lite til å få et resultat, men det lager bare 16-bit DOS programmer...

7295710[/snapback]

QuickBasic har sin sjarm da :love:

Og man kan vel lage 32-bits programmer med en DOS Extender? (Er ikk sikker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...