Shivan Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jeg har en Tundra bærbar pc som jeg har hatt siden desember. Her en kveld laget den rare lastelyder(sånn 'tikk-tikk-tikk'-lyder når den ikke finner data), og en del programmer på Windows-partisjonen var utilgjengelige. Etter reboot bruker den flere minutter på å forsøke å laste inn Windows XP, men så rebooter den av seg selv. Har prøvd å bruke Repair-funksjonen -> checkdisk, der den fant 'én eller flere feil på harddisken', før den sa at den hadde reparert en eller flere av disse. Jeg har dokumenter, bilder og data på Windows-partisjonen(C:) som jeg gjerne skulle reddet (idiotiske standardiserte Mine Dokumenter-mappa). Er det mulig å bruke dos-funksjonen i Repair-funksjonen til å kopiere mappa/filene over til partisjonen D:? Eller har noen tips om hva jeg ellers kan gjøre før jeg eventuelt formaterer disken/prøver å installere WinXP på ny? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Når en harddisk lager slike tikkelyder er det et tegn på et det er noe FYSISK galt med harddisken. Er D-partisjonen din en egen fysisk harddisk, eller er det bare en virtuell partisjon av C? i såfall så sliter du. Det jeg ville gjort var å innstallere windows på en ny harddisk,for så koble til den skadede (slik at den får minst mulig belastning/bruk). Så ville jeg prøvd å kopiere over fra windows. PS! burde fortsatt være garanti på harddisken. Lenke til kommentar
Shivan Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Når en harddisk lager slike tikkelyder er det et tegn på et det er noe FYSISK galt med harddisken. Er D-partisjonen din en egen fysisk harddisk, eller er det bare en virtuell partisjon av C? i såfall så sliter du. Det jeg ville gjort var å innstallere windows på en ny harddisk,for så koble til den skadede (slik at den får minst mulig belastning/bruk). Så ville jeg prøvd å kopiere over fra windows. PS! burde fortsatt være garanti på harddisken. 7285967[/snapback] Lyden er ikke noe høylytt, men den leter vel etter data uten å finne det. Siden det er en bærbar pc er det bare én fysisk harddisk, som er delt inn i to partisjoner. Men alle filer på D-partisjonen lastet fort før jeg rebootet, så partisjonen virka hvertfall intakt. Hmm, det er vel kanskje mulig å installere WinXP på D-partisjonen? Verdt et forsøk? Men er det mulig å kopiere filer/mapper via dos-funksjonen i Windows repair? En ny harddisk ville ikke vært noe problem; men jeg vil gjerne redde de viktige dokumentene mine. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Boot en Live-CD av noe slag i steden. Lettere å kopiere filer i et GUI, enn å sitte å skrive Copy-commandoen ørten tusen ganger. Lenke til kommentar
Shivan Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Boot en Live-CD av noe slag i steden. Lettere å kopiere filer i et GUI, enn å sitte å skrive Copy-commandoen ørten tusen ganger. 7287675[/snapback] En Live-CD? Det vil si..? Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 En versjon av en Linux-distro som kjører direkte fra CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå