Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4km linjelengde, hvem vil levere bredbånd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor 6935 meter fra sentralen,men skal visstnok få bredbånd innen utgangen av 06..,dette skal da skje ved at en annen aktør monterer inn en egen DSLAM i sentralen. Tråddiameter er 0.6mm eller høyere. Sjekker jeg nå,så står det bare :"Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM" Hva betyr det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bor 5500 meter fra sentralen med en tråddiameter på 0,6 mm eller høyere, men adsl-signalet er for svakt. Etter å ha lest i tråden over kan jeg ikke skjønne hvordan det er mulig.

 

Har fått utstyret, men det funker ikke. Klagde og fikk da beskjed om at det mest sannsynlig var for lang avstand. Noen mulighet for at det er en feil et sted?

Lenke til kommentar
Jeg bor 5500 meter fra sentralen med en tråddiameter på 0,6 mm eller høyere, men adsl-signalet er for svakt. Etter å ha lest i tråden over kan jeg ikke skjønne hvordan det er mulig.

 

Har fått utstyret, men det funker ikke. Klagde og fikk da beskjed om at det mest sannsynlig var for lang avstand. Noen mulighet for at det er en feil et sted?

7627647[/snapback]

Er du i grenseland kan du prøve uten splitter.

Lenke til kommentar

Tidligere bodde jeg 4km fra sentralen(tror jeg). Vanlig adsl gikk som en drøm. Fikk nedlastingshastigheter på 700-800 kbs. Så slo jeg til på en Adsl2 kampanje som min isp hadde (Nextgentel). Da ble alt bare rot.

Nettet mitt var mere nede enn oppe, ruteren stod bare å forsøkte å synkronisere seg. Den kom på nett av og til men som oftest når det ikke var folk hjemme.

Til slutt etter utallige telefoner og diverse ruterutskiftinger så fikk jeg beskjed om at det var avstanden til sentralen som var akkurat i grenseland til hva de taklet og at det var det som lagde krøll hos meg.

 

Så flytta jeg langt på landet uttafor oslo, De eneste som leverer til meg er Telenor og sentralen er 600 meter unna. Adsl2 går som en drøm :)

Lenke til kommentar
En annen ting er at type modem også kan spille inn.

7627919[/snapback]

 

Jeg har fått et Zyxel Prestige 660 HWT fra Telenor. Er det et dårlig modem?

 

Skal prøve uten splitteren nå.

7628301[/snapback]

 

Fikk ikke signal uten splitter heller. Da går hele skiten i retur til Telenor i morra.

 

Får vel teste ut "bredbånd" fra ICE.

Lenke til kommentar
En annen ting er at type modem også kan spille inn.

7627919[/snapback]

 

Jeg har fått et Zyxel Prestige 660 HWT fra Telenor. Er det et dårlig modem?

 

Skal prøve uten splitteren nå.

7628301[/snapback]

 

Fikk ikke signal uten splitter heller. Da går hele skiten i retur til Telenor i morra.

 

Får vel teste ut "bredbånd" fra ICE.

7629128[/snapback]

 

Ring Telenor teknisk support og opplys hvilket modem/ruter du har fått og be dem sjekke linjen. 5500m på 0,6 kabel er i grenseland men det skal la seg gjøre å få oppimot 700/100Kb på den linjen.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

vet ikke om jeg har postet resultatet før nå men her kommer det!

 

post-75988-1167773237_thumb.jpg

 

dette var da med disse lengder og kabler

 

 

Trinn 1

Fordeler på utside: MAL J2-42

Fordeler på innside: MAL J2-3

Linjelengde: 235

Tråddiameter: 06

 

Trinn 2

Fordeler på utside: MAL J2-3

Fordeler på innside: MAL J2

Linjelengde: 122

Tråddiameter: 06

 

Trinn 3

Fordeler på utside: MAL J2

Fordeler på innside: MAL

Linjelengde: 3629

Tråddiameter: 04

 

 

Er storfornøyd!

 

Og jeg er fornøyd med NGT!

Lenke til kommentar
selv har Bluecom, men vil ikke anbefale dem. Det er forskjellig tykkelse på kabelen, dette varierer vanligvis mellom 0,4 mm til 0,6 mm. Jo tykkere kabel jo bedre er det. Hos meg er det 0,6 eller bedre.

7285827[/snapback]

I de nyere kablene som legges, brukes det 0,6mm i 99% av tilfellene.. Og hvis du bor så langt unna sentralen regner jeg med at du bor utenfor tettbebygd strøk. Her er det som oftest lagt nyere kabler enn i byene. Så med 4km lingelengde og 0,6mm kabel regner jeg med at du normalt vil få max 4mbit. Det at de sier at du ikke kan få, er pga for dårlige kabler. Det er enkelt å fikse for en telemontør, men koster penger. Hør med Telenor om dere kan komme til en løsning, at du evt betaler utbedrelsen av linja di. Hør om det lar seg gjøre.

 

Jeg bor 6935 meter fra sentralen,men skal visstnok få bredbånd innen utgangen av 06..,dette skal da skje ved at en annen aktør monterer inn en egen DSLAM i sentralen. Tråddiameter er 0.6mm eller høyere. Sjekker jeg nå,så står det bare :"Flagg for DSLAM grensesnitt: Koblingspunktet har aDSLAM" Hva betyr det?

7310659[/snapback]

Det betyr at du er koplet opp på en DSLAM posisjon, at du har mulighet for/har internettilgang.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En annen ting er at type modem også kan spille inn.

7627919[/snapback]

 

Jeg har fått et Zyxel Prestige 660 HWT fra Telenor. Er det et dårlig modem?

 

Skal prøve uten splitteren nå.

7628301[/snapback]

 

Fikk ikke signal uten splitter heller. Da går hele skiten i retur til Telenor i morra.

 

Får vel teste ut "bredbånd" fra ICE.

7629128[/snapback]

 

Ring Telenor teknisk support og opplys hvilket modem/ruter du har fått og be dem sjekke linjen. 5500m på 0,6 kabel er i grenseland men det skal la seg gjøre å få oppimot 700/100Kb på den linjen.

7629230[/snapback]

 

Var en montør fra Elitele her og sjekket linjen. Han konkluderte med at linjelengden var for lang. Montøren sa at med den linjelengden trengte man nedoverbakke for å få fram sifnalet :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...