Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4km linjelengde, hvem vil levere bredbånd?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har det seg slik at vi i sommer flyttet og her kan det da ikke leveres nett.

 

Fikk melding om at dette skulle utbedres til i september men det har enda ikke skjedd noe, fant senere ut at det prosjektet er utsatt på ubestemt tid.

 

Kjøpte oss ICE trådløst bredbånd med OPPTIL 2,4 mbps, har aldri hatt over 300 kbps i reell fart og det har i tillegg 90% nedetid, all oppetid til oss er midt på natta.

 

Ringte tele2 idag, har ringt bl.ant telenor før, og fikk endelig pressa en lengde ut av dem, 4 kilometer.

 

Så, er det noen bredbåndslevrandører som leverer linje så langt fra en sentral og hvor mye stabil fart kan jeg regne med å få?

 

mvh storken

 

(er det noen som har over 4km og som har bredbånd her? oppgi isåfall linjelengde og stabil fart)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken bredbåndslevrandør har du da rolvs?

 

Finnes det forskjellig kvalitet på kablene?

7285766[/snapback]

 

Jeg selv har Bluecom, men vil ikke anbefale dem. Det er forskjellig tykkelse på kabelen, dette varierer vanligvis mellom 0,4 mm til 0,6 mm. Jo tykkere kabel jo bedre er det. Hos meg er det 0,6 eller bedre.

Lenke til kommentar

Bor tilsvarende avstand unna noden, og jeg får ikke mer enn 3Mbit. Veldig merkelig syntes jeg, fordi før det begynte å bli vanlig med mer, så testet jeg 4Mbit tilbudet NGT hadde i helgene, og da fikk jeg faktisk 4Mbit, faktisk litt over. Meeeeen, om abonnementet mitt nå skrus over 3Mbit så får jeg faktisk lavere hastighet.

Bor i Asker kommune så skulle jo tro det var nok folk her som ville ha bredbånd, og har penger til å betale for det, så hvorfor det ENDA ikke er bygget ut lurer jeg stort på.

 

"Vi selger ADSL2+ .... men kun for utvalgte brukere..." :whistle:

Lenke til kommentar
hmm, virker jo som folk har lengre linje enn meg, men det går jo allikavell bra med dere, kan jeg ringe tele2 å spørre om kabelkvalitet?

 

er 4km langt hvis det er 0,4 kabel?

7287952[/snapback]

 

Jeg jobbet tidligere med support på bredbånd og mener vi hadde en tommelfingerregel som sier at du kan gå omtrent dobbelt så langt på >=0.6 som på 0.4.

 

Ofte kan deler av linjen være 0.4, mens de nyere strekkene er 0.6 eller høyere.

4 km på 0.4 er såpass dårlig linje at jeg tviler på at du får noen til å levere ADSL på den. Dersom den derimot er 0.6 skulle det gå greit...

Lenke til kommentar

jeg bor litt over 6000meter fra nermeste sentral.

 

Først fikk vi maks 0.4.

så 0.5, så 0.4. dette pga linjelengden.

Nå sitter jeg med 1.5 på samme linja...

 

Jeg tror det kommer litt ann på hvor mange som har internett gjennom kabelen, ring litt rundt å spør om hvem som kan levere bredbånd til deg.

Har selv Ventelo BlueCom, men vil ikke anbefalle de :p

Lenke til kommentar
ok, prøvde å ringe tele2 å finne kabeldiameteren, men uten hell...

7289875[/snapback]

 

De har vel ikke noe mer info enn du kan finne selv her: https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

7307486[/snapback]

Tror nok de kan få opp en del mer informasjon. Tror jeg så et bilde av det engang, og det var litt avansert. stod hva slags type utstyr det var i sentralen, diameter på kabel osv.

Lenke til kommentar

Hos familien sitter vi 5,5km unna telenor sentralen. Lengden måles i kabelen og ikke i luftlinje.

 

Det er kun Telenor som leverer nett ut til oss, med mindre vi vil betale 1000,- kr mnd for satelitt bredbånd.

 

Vi får maks 704/100 linje. Ustabilt er det til tider. Telenor opererer med masklengde ut til sine kunder på maks 5,5km (i følge Telenors kundestøtte på telefon 05000). De sier faktisk at siden vi bor såpass langt unna sentralen MÅ vi regne med mye nedetid og lang responstid fra sentralen.

 

Telenor gir deg også en annen mulighet da, veldig greit. Hvis du vil ha maks kapasitet kan du betale 150000,- for egen sentral, pluss anleggskostnader.

 

Mvh

Lars Thore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...