Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke opprettet kontakt med router!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg håper noen kan hjelpe meg med et kranglete nettverksoppsett.

Jeg forsøker å installere et Netgear WGR 614 v6 mot mitt Telenor-leverte ADSL-modem (Speedtouch 510i). Programvare: XP-MediaCenter.

Som relativt fersk på nettverksområdet benytter jeg installasjonsveiviseren som kom med den trådløse ruteren. Etter å ha fulgt instruksjonene på skjermen til punkt og prikke (nå ca. 7 ganger...) får jeg beskjed om at alt er i orden, og jeg kan koble meg til internett. Problemet er bare at PC'en ikke får kontakt med ruteren, selv om den hevder å ha funnet, og koblet seg til, denne...

For å gjøre frustrasjonen komplett fungerer PC'en mot andre nettverk i området, den finner de tilgjengelige, kobler seg til, og surfingen går greit.

Dette har blitt gjort:

Installasjonsprogrammet følges:

Aut. sjekk av tilgang til internett (via kabel fra modem), slår av modem, flytter kabel fra PC til internett-utgang (WAN?) på ruteren, ny kabel fra LAN på ruter til PC.

Programmet: "Restarting your Network" -> "Welcome you are connected to your wireless router"

Så sjekkes hvordan type internettilkobling jeg har, med svaret "PPTP". Dette er så vidt jeg har skjønt feil, ettersom Telenor opererer med PPPoE?

Jeg legger inn brukernavn (hele e-mailadressen) og passord. Det spørres etter "My IP address" og "Server IP Address", disse lar jeg stå tomme ettersom jeg så vidt jeg har skjønt tildeles ny adresse hver gang modemet slås på.

Deretter "Updating settings" +"Testing connection to internet" med svaret "You have an active connection to the internet"

Konfigureringen fortsetter med at jeg velger region (Europe), og angir et nettverksnavn, SSID.

Får mulighet til å beskytte nettverket, og velger WPA-PSK.

Etter å ha bekreftet de oppgitte passord og andre valg kommer beskjeden "Success! Your wired connection to the internet is working. You can now setup your wireless computer to connect to your network."

På dette tidspunkt har jeg ikke fått beskjed om å ta ut kabelen mellom ruter og PC, og det lyser fra dioden for den porten (eller hva det nå heter) hvor kabelen går inn i ruter.

Når denne kabelen trekkes ut slukker dioden.

SÅ... Ved å gå inn på windows' "Trådløs nettverkstilkobling" får jeg opp den vanlige listen med tilgjengelige nettverk. Også mitt nettverk er på listen, jeg velger å koble til, og alt ser ut til å fungere. Status: tilkoblet. Men det er ikke kommet noe lys på ruteren som viser at det er kontakt (jeg har antatt at det skal lyse på den samme porten som jeg benyttet til å konfigurere ruteren) og ved åpning av Int.Explorer kommer bare den nå altfor kjente beskjeden "Siden kan ikke vises"!

Lyder dette som et overkommelig problem?

Jeg har forsøkt å endre konfigurasjonen ved å gå inn på ruterens setupmeny (ved igjen å koble til kabelen mellom PC og ruter). Der har jeg endret fra PPTP til "Other" som i følge manualen skal omfatte PPPoE. Ved denne endringen står det at IP og DNS-adresser vil hentes automatisk fra ISP.

Dette endrer dessverre ikke på resultatet. Jeg kobler meg til nettverket mitt, får beskjed om at jeg er tilkoblet, men ingen faktisk respons når Int.Explorer åpnes...

Jeg har hørt at jeg kanskje burde slå av ruterfunksjonen i ADSL-modemet når jeg skal sette opp en trådløs ruter, men dette burde vel ikke påvirke det faktum at det virker som om feilen ligger mellom ruter og PC?

Jeg håper inderlig at dette lyder som en kjent, og overkommelig, problemstilling og tar med stor glede i mot oppklarende svar!

(Jeg har søkt på forumet etter lignende problemer, uten å finne svar (muligens fordi jeg ikke er utlært på nettverk...), men ser at Netgear nevnes av flere. Er dette en spesiell vanskelig ruter å sette opp?)

Jim

Edit: Jeg glemte å nevne at jeg har skrudd av brannmuren i både Int.Explorer og Norton Internet Sec.

Endret av Jim Beam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...