Gå til innhold

harddisk defekt, eller kan det være noe annet?

Anbefalte innlegg

Har en 120gb IDE disk.. WD caviliar..

Den har fungert fint siden jeg fikk den (noen måneder siden) men for noen uker siden begynte den å oppføre seg rart.. maskinen låste seg osv når jeg skulle legge filer på den..

Så da formaterte jeg den, og trodde den virket fint :)

Men, når jeg passerte 20gb, begynte den med dette igjenn.. hele maskinen fryser om jeg legger noe over på den, men kan lese og slette det som allerede er der..

Den har logget på skrivebordet i noen uker nå, og i dag tok jeg den til en kompis for å se om den var likens dær..

Da jeg hadde koblet den til, prøvde jeg å legge over en dvd film på 4.7gb, jeg kom ca hallveis, så restartet maskinen hans seg :dontgetit:

Er det noe håp for disken min? trenger diskplassen..

Kan Ultimate Boot cd finne ut om det er feil på den?

Finnes det noen program til å skjekke feil, som jeg ikke trenger å boote? dvd rommen er ødelagt, og har ikke sotte inn noen ny..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er en PATA-disk (IDE) med flatkabel, kan det være lurt å bytte denne.

Ellers så er det jo garanti og i alle fall reklamasjon etter Forbrukerkjøpsloven.

7290850[/snapback]

Kan det være lurt å bytte kabelen? har prøvd med annen kabel, hjelper lite..

og fikk den disken hos en kompis, så vet ikke hvor gammel den er..

fikk og en 80gb disk, men den fungerer fortsatt fint :)

Lenke til kommentar
Om du har Ultimate Boot liggende å slenge kan du jo prøve HD regenerator. Kjørte den på en helt kolapsa disk en gang (tok nesten 3 uker), og den fikk opp disken inkl data...

7291430[/snapback]

ja har den liggende å slenge :p

Men har ikke noe cd rom for øyeblikket, og orka liksom ikke å lete i kottet etter en gammel en.. og om det tar 3 uker så er jeg fortapt..

Men HDD health ser ut til å virke bra :) ikke testa på den disken enda, men virker som alle di andre diskene er helt i orden iværtfall :)

Lenke til kommentar

Det tar ofte litt tid før HDD Health finner ut problemer. Det må venne seg til pcn din. Så det kan være lurt å kjøre litt spill og sånn for å kjøre disken litt. Filoverføring er også fint!

Dess flere prosent på Predictions precision, dess mer sikker er infoen om problemene diskene kan ha.. :)

Lenke til kommentar
Det tar ofte litt tid før HDD Health finner ut problemer. Det må venne seg til pcn din. Så det kan være lurt å kjøre litt spill og sånn for å kjøre disken litt. Filoverføring er også fint!

Dess flere prosent på Predictions precision, dess mer sikker er infoen om problemene diskene kan ha.. :)

7292645[/snapback]

oki=) stusset litt på der der da men skal prøve ja :)

takktakk :)

Lenke til kommentar
Spin up time er vanlig at varierer. Min har vært -5 tregere. Det er på grunn av at motoren begynner å slite litt ja... :) Helt riktig! Hvor mye er spin up timen din på nå da?

7293064[/snapback]

ok, nå er den på

103 på den defekte disken..

251 på 80gb disken

100 på 160gb disken

88 på raptordisken

også er det en disk som programmet ikke finner, men ikke så farlig for den funker :)

Lenke til kommentar
Åh men det der er bare positivt! Den har økt med 13! Hvis den derimot minker er det værre...

7293300[/snapback]

oki.. da så :) jaja, får se hvordan det går med disken videre da :) skal prøve å kopiere masse filer osv over på den nå, så får vi håpe maskina ikke låser seg :)

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...