Gå til innhold

Min siste 939-oppgradering. Opteron?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal oppgradere på 939 for siste gang for et par år fremover, og har egentlig bestemt meg for en Opteron 175 eller 180 (Hovedkort er ikke så veldig glad i høye FSB frekvenser)

Er det noen som helst grunn til at disse Toledo-baserte CPU'ene i prisguiden plutselig er dobbla i pris ? Finnes vel ingen grunn til å kjøpe dem ?

X2 4800 er jo dobbelt så dyr som Opteron på samme frekvens...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

x2 hvis du ikke skal klokke, opteron hvis du skal klokke, eller vil ha en smuule kjoeligere temperatur.. (f.eks. htpc \ barebone med veldig "daarlig" kjoeling\sirkulasjon)

satt selv en uke aa lurte paa x2 vs opteron, har naa en opt. 165 @ 3ghz.. kan ikke klage ;) (fx60 = 2600, fx62 = 2800)

Endret av Changis
Lenke til kommentar

Heisann! Jeg syns du burde gå for en opteron, jeg har gjort det samme nå, bestilt en opteron 175, har en 3500+ fra før. Trekkplasteret til opteron er ikke nødvendigvis ulåst multiplier, og du burde ikke basere deg på å overklokke, da det kan hende du får en dårlig chip, MEN 2 mb cache gjør egentlig det verdt å satse på opteron. Jeg får min imorgen, kan godt poste litt resultater før og etter hvis det er interessant for deg?

Kom med forslag hvis jeg skal gjøre det, hvilke programmer jeg skal teste. Mitt system forøvrig er 3 gb ram og ett x800XT PE skjermkort (agp).

Med vennlig hilsen

Steffen

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en Opteron 175 jeg også, men fra SHG, så det tar sikkert litt tid før jeg får min ;)

Det er nok mer for å balansere mitt nye 7900GTO, mens de fortsatt leverer dualcore til 939. Min gamle Venice 3000+ har gjort jobben sin, og AMD forlater nok snart skuta.

Bare så rart at X2 på 2.2GHz koster 4579,- mens en Opteron på samme frekvens koster 1958,-

Lenke til kommentar
Det blir litt vanskelig å klokke Opteron hvis du ikke kan øke FSB når multiplieren er låst oppover. Det samme gjelder selvsagt for vanlig Athlon 64 også.

7287230[/snapback]

Kan han ikke øke fsb med sitt Asrock kort?

Hvis han kjøper en Opteron 180 skal det ikke økes mye fsb før det blir en anstendig ytelsesøkning.

Er forresten helt enig med trådstarter i å beholde 939 systemet en stund til :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Bare så rart at X2 på 2.2GHz koster 4579,- mens en Opteron på samme frekvens koster 1958,-

Det er fordi AMD ikke lenger kan levere Toledo baserte X2 mens de tydeligvis har et lite lager av Opteron som de vil bli kvitt. :)

lucky666:

Selvsagt går det an å øke FSB på ASrock (men hvor mye?). Og selvsagt får han størst ytelse ved å kjøpe prosessoren med høyest multiplier når FSB er begrensningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...