Amazed Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Har en "Sony STR-DE495" surroundforsterker med front-, center-, og bakhøyttalere (ikke sub woofer). Fronthøyttalerne har 2x8" basselement hver, men de beveger seg ikke en millimeter. Må jeg ha sw for å få bass fra en surroundforsterker eller skulle det ha funket? Hva kan være feilen? Noen ideer? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Har en "Sony STR-DE495" surroundforsterker med front-, center-, og bakhøyttalere (ikke sub woofer). Fronthøyttalerne har 2x8" basselement hver, men de beveger seg ikke en millimeter. Må jeg ha sw for å få bass fra en surroundforsterker eller skulle det ha funket? Hva kan være feilen? Noen ideer? 7284451[/snapback] Sjekk om du har aktivt delefilter og om det er slått på. Det kan hende det filtrerer eller fjerner bassen fra alle kanaler minus subutgangen når det er på. Slå det i såfall av. Lenke til kommentar
Amazed Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Hvordan vet jeg om jeg har aktivt delefilter? Finner ingenting om det i manualen. En annen ting er at bassen ikke mangler 100%, men den kommer ut av diskant!? Takker for svar... Endret 15. november 2006 av Amazed Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvordan vet jeg om jeg har aktivt delefilter? Finner ingenting om det i manualen. En annen ting er at bassen ikke mangler 100%, men den kommer ut av diskant!? Takker for svar... 7290553[/snapback] Bass ut av et diskantelement er ikke mulig. Litt usikker på hva du mener. Jeg fant litt tekniske data om forsterkeren din. Den har en linjeutgang til subwoofer, men jeg tror ikke den har noen innvirkning på høyttalerutgangene uansett om den er i bruk eller ikke. Jeg tror problemet ditt ligger i en eller annen innstilling på forsterkeren. Du har selvfølgelig sjekket tonekontroller og surround mode. Prøv avspilling i vanlig stereomode. Har du koblet på riktige høyttalere på riktige utganger? Om du har du koblet hovedhøyttalerne dine på utgangene til bakhøyttalerne kan jeg tro at resultatet blir det du opplever nå. Uten at jeg skal si det sikkert. Pluss og minus er koblet riktig på alle høyttalere? Ellers er det ingenting som skulle fjerne bassen fra høyttalerne så vidt jeg kan skjønne. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 er alt koblet rett , hvist det er feil med + og - koblingene så faser du ut bassen , sjekke at + og - er riktig på alle høytalerne Lenke til kommentar
Amazed Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Holder på å bli gal Klarer fortsatt ikke å finne ut hva feilen er. Alle kablene er koblet riktig og forsterkeren innstilt på "large" på front og sw "off". Savner virkelig bassen. Derfor begynte jeg å tenke på andre måter å få bass i anlegget på. Er det mulig å sette inn forsterkere slik at bassen blir aktiv? Hvordan ville lydkvaliteten bli? Kan man bruke samme forsterkere som i bil? Hva vil disse koste? Tusen takk for svar! Amazed. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Høres rart ut, mulig du må velge 5.0 i fortserkeroppsettet. Du kan jo også prøve høyttalerene med en annen forsterker eller motsatt. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Har du sjekket høyttalerne dine? Kan ha løsnet en ledning eller to. Enten på elementene, tilkoblingsterminalene eller delefilterne. Lenke til kommentar
Amazed Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Jeg skal prøve med en annen forsterker, så får vi se. Skal si hvordan det gikk etterpå. Skrudde opp ett av elementene og ledningene var festet godt, men er vel usannsynlig at det er dårlig kontakt på begge to uansett. Endret 18. april 2007 av Amazed Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) har høytalerne dine støtte for biwiering/amping ? hvis det så kan det jo bære at du uten og vite har fjernet den lille metall plata mellom de to terminalene bak . ( hvis det er to da , hvist det bare er en terminal bak støttes ikke bi amping ol Endret 19. april 2007 av FtZ- Lenke til kommentar
Amazed Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Er metalplater mellom + og + og mellom - og -. Er vel de du tenker på, er litt noob på feltet Å putte i en forsterker for å gjøre dem om til aktiv bass er vel en dårlig idé, eller kan det fungere? Har et annet problem også, nemlig for tykke kabler for forsterkeren. Fins det kontakter som reduserer tykkelsen slik at de passer? Kontaktene er sånne hurtigklemmer. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 og du har ikke fjernet dette metall platen , det er god kontakt mellom + + og - - ?? det du kan prøve for og finne ut om det er lyd i bass elementene er og fjerne denne , og først sette forsterkeren på det øverste settet med +/- og så på det nederste settet med +/- på det øverste burde det bli lyd i mellomtone og diskant , på det nederste settet bør det bli lyd i bass elementene. du kan og prøve og resette forsterkeren din for og finne ut om du har gjort noen feil i innstillingen en eller annen plass , selv om dette er usannsynlig , med mindre du kjører all bassen til sub utgangen . prøv dette og kom med tilbakemelding Lenke til kommentar
Amazed Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Metalplatene var ikke ordentlig festet fordi jeg hadde skrudd ut terminalene litt for å støtte bananpluggene. Prøvde å kjøre kun på de nederste og ble overasket med bass! Fikk mye mer bass ved å stramme terminalene rundt metalplatene og plugge i bananpluggene rett i de nederste enn hva jeg fikk før (med løse metalplater og øverste terminaler). Tusen takk for all hjelp! Så var det å redusere tykkelsen på høyttalerkablene. Har 2x4.0mm2 kabler og hurtigklemmer på forsterkeren som ikke er store nok. I dag presser jeg dem bare inn så best jeg kan, men er jo ikke særlig bra siden - og + lett kan komme i kontakt. Kjøpte kablene i den tro at tykkelse var viktigst, men kanskje jeg får bedre lyd med hig-end kabler av litt tynnere kaliber som faktisk passer, eller? Noen som har satt på flatstift eller liknende? Hva bør jeg gjøre? Hvor bør jeg lete etter kabler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå