Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske bil i automat (med børster)

learntofly

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært usikker på om børstene på vaskemaskinene på bensinstasjonene på sikt gjør lakken mattere. Er det noen som har noen erfaringer med dette. Har kjøpt meg ny bil, dvs ny bruktbil, som er helt strøken i lakken. Ønsker å holde den slik så lenge som mulig.

Eneste jeg vanligvis bruker maskinen til, er å vaske av saltet om vinteren. Børsteløs vask er selvsagt en løsning, men er jo ikke like effektivt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da ville jeg heller valgt de maskinene som er børsteløse, hvis ikke så er det ikke så mye og kjøre innom et sted med selvvask og spyle bilen

7286063[/snapback]

Er det (Ååå! Kommer ikke på hva det heter :p Sånne greier man løfter bilen på.. Bukk eller noe?) der da? Han vil helst spyle bilen undder, og det er litt vanskelig å komme til alle steder når den står på alle fire hjulene.. :)

Endret av CrazyEagle
Lenke til kommentar

I hvilken grad 'børstemaskiner' sliter ekstra på lakken avhenger vel av to ting:

- Om børstene blir skikkelig rengjort mellom hver gang (eller at bilen før deg har hatt enorme mengder grus/sand/møkk på seg som henger fast i børstene).

- Om bilen din er veldig møkkete - da vil jo børstene skyve møkka bittelitt bortover før den fjernes og dermed ripe litt opp.

Personlig bruker jeg helst høytrykk på bilen for å ta av den verste møkka på vinteren så den ikke 'gror fast'. På sommeren når det er mest 'støv' og overfladiske greier hender det at jeg kjører den i børstemaskin.

Lenke til kommentar

Hmm bruker forsiktig høytrykk for å få av driten før jeg såper og så spyler igjen og går over med skinnklut for å tørke så den holder seg mer enn en time.

Underspyling er en kjekk ting og selvvask pleier vel å ha det? Når det regner er løpet kjørt og det er pån igjen, og når det er vått på bakken. Børster ødelegger lakken etter det jeg har fått med meg så det er mindre lurt, går helt greit å ta det for hånd. Med høytrykk får du litt fart på det, men klart det og sliter på lakken. Man spyler ikke rett på men i en veldig skrå vinkel og med litt avstand ;p

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Bilen min har aldri vært inne i en vaskemaskin, og bærer preg av det. Lakken er helt strøken. Man kan som oftest se hvilke biler som har vært i vaskemaskin eller ikke. De som har vært i vaskemaskin får fort solriper.

Hadde aldri latt harde svamper piske lakken min.

Vaskemaskin er bare hvis du er lat..

Lenke til kommentar

børstemaskinriper kan jo somregel poleres bort ganske enkelt.

Vasker bilen min for hånd om sommeren, og i selvvaskeanlegg om vinteren. Synes likevel ikke jeg får den helt 100% ren bare ved høyttrykk i selvvaskeanleggene. Børstene som finnes i enkelte selvvasker holder jeg meg laaaangt unna

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det ødelegger lakken. Hadde bilen min inne til oppretting for en liten stund siden på grunn av en liten skjermskade som skjedde mens jeg sto parkert, og jeg vasket den før den skulle inn. Merkeverkstedet hadde gjort god jobb, men vasket den med børster i løpet av prosessen, og jeg så klar forskjell før og etter i solskinn.

Lenke til kommentar

Har vel egentilg fått svarene jeg var på jakt etter her. Blir nok børsteløs vask når saltet skal til pers. Ellers så fortsetter jeg som før med håndvask og pusseskinn. Er alltid en god følelse når bilen er vasket og jeg ser den står og skinner i solen! Eneste som plager meg er saltet som "spiser" på undersiden...

Lenke til kommentar

Virker som du har tatt til fornuft, men jeg vil alikevel ytre min mening fra et proffesjonelt ståsted. Styr LANGT unna børstevask så godt det lar seg gjøre. Børster sliter på lakken noe helt grenseløst og ettelater riper, pluss at den tørres ut og mattes ned. Jeg har jobba som klargjører i flere år og driver nå mitt eget Bilpleiefirma. Har sett altfor mange skrekkeksempler på den slags voldtekt av lakk i min tid.

Ta deg litt bedre tid, og skulle du slite med fastgrodd møkk, sving så heller innom noen profesjonelle og be dem om å vaske for deg. Kan umulig koste noe særlig mer enn en fullbehandling med maskin. Det lille ekstra arbeid det medfører å gjøre det selv eller sette det bort er det så absolutt verdt i det lange løp.

Lenke til kommentar
Litt sånn OT:

Når bilen er tectylert, vil da rusten utgjøre noen trussel når den kun er på tectylen?

7330692[/snapback]

Jeg antar at du mener saltet? Ettersom rust er korrodert metall og forekommer da kun på metaller. Et tectyl-belegg kan ikke ruste ettersom det er ei flytende guffe. :p (ja, jeg tok det veldig bokstavelig, unnskyld)

Eller mener du at du har rustangrep på plasser du har sprøyta tectyl oppå?

Poenget med tectylering er å beskytte mest mulig og hindre såkalt korrodering. Noe av det mest preventive man kan gjøre i forkant av vinter, slaps og salt er faktisk å understellsbehandle bilen med tectyl (gjerne ta en tur på en grusvei etterpå)

Lenke til kommentar

Haha, jeg mener såklart salt og ikke rust.

Det jeg mente 100% var;

Vil saltet utgjøre noen trussel når det kun er i kontakt med tectyl?Vil det spiese igjennom tectylen, hvis man ikke spyler det av? Da tenker jeg i løpet av vinteren og ikke utover sommeren.

Lenke til kommentar

Heisan.

Kan vel dele min vaske opskrift mer dere.

Jeg bruker ALDRI børstevaks på min bil. Da den riper opp lakken og etterlater en overflate som er full av små riper,som gjør at lakken vil virke matt og glansløs.

Fremgangsmåten er som følgende..

-Spyl over bilen med rent vann for å fjerne løs skitt. Bruk aldri for varmt vann da dette er med på å fjerne voks og polish.

-Spray på avfetting,og la den virke noen minutter. Miljø avfettning inneholder mindre løsemiddler så den må ofte virke lengre. Avfettingen må ikke tørke.

-Spray deretter autosåpe/shampo på bilen(sprayflaske e.l)over avfettningen La dette virke noen minutter. :hmm:

-Spyl dereter av bilen nedenfra og opp. Skyll så over bilen med rikelig med vann.

-Nå kan du vaske bilen med svamp og såpe for å få den helt ren.

-Tørk så av med et rent pusseskinn.

Da skulle bilen være klar for polering. Bruk gjerne noen kroner på en god voks. Da beholder du glansen og beskyttelsen lengre :thumbup:

Det skulle vel gå fint og jekke opp bilen for å få spylt under :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...