Gå til innhold

Julekalenderne i år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TvNorge skal ha noe opplegg med Zahid Ali ja. Ser fram til det, håper det kan bli bra. :)

Ellers skal både Nrk1 og Tv2 sende nye kalendere i år. Nrk1 satser på en juleutgave av barne-tv-serien Linus i svingen, denne gang under navnet "Jul i svingen", mens Tv2 sender en serie som heter Jul i Valhall, som visstnok handler om norrøne guder og greier.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

NRK skuffer i år. Virkelig. De har en stor målgruppe i ungdommer, om de hadde sendt for eksempel Blåfjell eller noe. Men når de sender Jul i svingen? Neppe. Det er skuffende. TV2 hadde en hyggelig overaskelse i år, med Jul I Valhall, det hørtes spennende ut. TV Norge skuffer hvert år syns jeg, syns ikke i år hørtes noe bedre ut. Menmen, kanskje det bare er meg som er negativ? ;)

Lenke til kommentar

Jul i Valhall, TV2:

Julekalenderen Jul i Valhall er et nervepirrende og underholdende eventyr om Odin, Thor og alle de andre gamle guder i Asgård. Om luskede Loke og smukke Balder. Om pene Thrym i jettenes land Utgård. Og om Sofie, Jonas og deres familier i menneskenes verden Midtgård. De 24 episodene er en reise inn i den nordiske mytologi, hvor Sofie og Jonas forsøker å fange guden Loke, som er sluppet fri av sine tusenårige lenker. Hvis de ikke fanger ham, starter Ragnarok - det endelige slag mellem guder og jetter, som for alltid vil legge Midtgård og Asgård øde. Sofie og Jonas spilles av de debuterende barneskuespillerne Laura Østergaard Buhl og Lukas Schwarz Thorsteinsson, og på rollelisten som de voksne og gudene ses bl.a. Troels Lyby, Ann Eleonora Jørgensen, Vigga Bro, Søren Spanning, Kurt Ravn, Peter Frödin og Martin Brygmann, som også har skrevet musikken til Jul i Valhall.

Jul i Svingen, Nrk1:

Årets nye julekalender, ”Jul i Svingen”, er blant NRKs mest omfattende egenproduserte dramaserie. Den tar oss med tilbake til Svingen der Linus og vennene hans bor.

Gjennom hele desember følger vi barn og voksne i Svingen på nye eventyr og mange opplevelser. Hver episode er enkeltstående, og historiene blir fortalt med en stor dose humor, varme, underfundighet og nærhet.

Det skjer veldig mye i Svingen i desember: julebukk og luciatog, stafett mot nabobygda og konkurranse om hvem som finner juletre i skogen først.

Fra før kjenner vi Linus, Klara, Nure, Åsa, Akaya og Børre, men siden vi møtte vennegjengen sist, er det kommet nye fjes til. Atif og hans pakistanske familie er nykommere, og etter hvert flytter også Victoria med mor, far og lillebror Morten til den sjarmerende bygda.

Typisk for Svingen er at uventede og snåle hendelser blir en del av hverdagen. Folk er forskjellige og kanskje også litt rare - og det er fint. Av og til er det barna som er de mest voksne, for noen av de voksne i Svingen er ganske barnslige. Men nesten alle i Svingen er snille og hyggelige.

Jul i Tøyengata, TvNorge:

I årets julekalender på TVNORGE - Jul i Tøyengata -

slippes komikeren Zahid Ali løs på det norske folk for å gjøre ventetiden både kortere og morsommere.

Jul i Tøyengata er den første multikulturelle julekalenderen på norsk TV. Juleforberedelsene i Tøyengata er på langt nær som tradisjonelle juleforberedelser

andre steder i Norge. Her blir det norsk førjul med etnisk

vri. Innbyggere og gjester i Tøyengata får i løpet av 24 desemberdager rikelig anledning til å føle på kroppen at et fargerikt fellesskap byr på betydelige utfordringer. Og når selveste julaften på vanlig vis ringes inn

av Tøyengata Velforening, har de alle - og forhåpentligvis også seerne - lært litt mer om seg selv og menneskene rundt seg.

Lenke til kommentar

Noen julekalender har jeg ikke sett på siden "Støveldans gutta",og siden jeg har lest en god del om norrøn mytologi så skal det bli spennende å se hva jul i valhall har å by på. Kalenderen på tv-norge kan også vise seg å bli artig. Men noe "jul i svingen" blir i såfall uten meg.

Lenke til kommentar

azzman: Mitt inntrykk av det var ikke bra. Greit at jeg ikke så så mye, men det lille jeg så fant jeg tragisk. Men kanskje min humor som er merkelig? For morsomt syns jeg ikke det var. o.O

Nostradamus: Når Jul i blåfjell gikk var stort sett hele ungdomskolen min benkret foran en eller annen TV, for å se. Og det viser seg at store deler av MK klassen min satt benkret foran TV da også. Og folk jeg har snakket med. Jeg tror nok det var en del. o.O

Lenke til kommentar

Gleder meg til Jul I Tøyengata, har en følelse av at det blir bra. Kanskje Jul i Valhall ogå, selv om jeg ikke helt skjønner hva norønne guder har med jul å gjøre :hmm:

Synd at NRK ikke sender en av de gode gamle klassikerene i år, har fulgt med så og si hvert år men i år står jeg over *tommel ned* :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hmm...dansk jul i valhall? norsk,svensk,finsk eller for den saks skyld islandsk hadde vært å foretrekke fremfor dansk. Men jeg er nødt til å se første episoden i hvertfall for å se hvordan det hele er. Men jul i toyengate ble litt mer aktuell nå.

7304858[/snapback]

Islandsk FTW! :w00t:

Men ja, er enig med deg. Valhall ble litt mindre aktuelt når jeg hørte at de snakket dansk. Tøyengata kan bli morsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...