Gå til innhold

hvordan rydde i kabinettet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er kablene tatt på baksiden teipet og stripsa på baksiden av hk plata

Først uten ooppryding og en gammel psu

*bilde*

ferdig med opprydning

*bilde*

dette må jeg si vae en nydelig ryddejobb! anbefaler alle å gjøre det samme som her. På tide for meg selv også. Godt jobba!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Nei, desverre. Les i specs, du ;)

EDIT: Elsker du meg eller kabinettet? :hmm:

elsker deg kabinettet Flerek.

8021845[/snapback]

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
hehe... store kjælighetserklæringer her :p

syns det var utrolig pent fLeReK... men hvor har du gjort av alle kablene :roll: ??

skulle ønske mitt var så pent :dribble:

8022357[/snapback]

Ryddig kalles det :!:

Ligger nok bak hovedkort plata etc.

8022418[/snapback]

Ingenting er bak hovedkortplata, men noen kabler slynger seg PENT bak drivebaysene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er mine ryddetips:

PSUer med faste ledninger (somregel de som er problemet):

- Det finnes somregel grupper av ledninger. (eks ledning med 2xStor Molex+1x liten, en ledning med 3x molex osv) Små strømforsyninger er somregel laget med en kurs på disse kontaktene så det å bruke EN ledning til alt utstyret ditt behøver ikke være no problem. Har du mer enn 2+1 eller 3 enheter så distribuerer det seg selv. Sørg for å velge så få ledninger som mulig, med mindre strømforsyningen har flere kretser. (les på den lille søte lappen som er klistret til siden på det)

- Hvis du har korte ledninger så bruk en av følgende:

- spiralbånd : myk plastikkspiral som man tvinner rundt ledningene. Kan brukes flere ganger og du trenger ikke fjerne kontaktene for å feste dem.

- kabelstrømpe : Somregel trådfiber som er vevd sammen til en strømpe. For finest resultat må du av med kontaktene for å feste dem.

- Krympestrømper : Plastikkrør som man trer over ledningene og varmer opp. Krympes sammen rundt ledningene. Somregel må en av med kontaktene for å tre dem på.

- Kombinasjon av kabelstrømpe + gjennomsiktig PVC rør for syns skyld. Ser kjempelekkert ut.

- Er du så heldig å ha lange ledninger anbefales det at du bunter ledninger i sammen hvis du har plass bak hovedkortet, hvis ikke bruk limpistol og ei plastplate som ikke kleber til limet. Fest ledningene forsiktig sammen slik som flatkabelen. (bare punktvis. Bruk lim som smeler ved relativt lav temperatur!!!)

- Overflødige ledninger legges bak hovedkortet om mulig eller bak 5,25" brønnene.

- Ledninger fra kabinettet til hovedkortet (feks powerkabel osv) kan lett forlenges. Den beste måten er med loddebolt, den litt mer brutale måten er å avisolere ny og gammel for så å tvinne dem fint sammen og legge over en krympestrømpe. På denne måten kan du lede disse ledningene bak hovedkortet og rundt i nærheten av kontaktene. (PS IKKE prøv denne avisolering og tvinne metoden på strømførende ledninger. Anbefales kun på signalkablene fra kabinett til hovedkort)

- Flate IDE kabler er alltid et problem, men det er somregel bare snakk om å myke dem opp litt forsiktig og rulle dem sammen.En strips i hver ende holder dem nogenlunde på plass. Et annet alternativ hvis du har langt nok kabel er å legge den bak hovedkortet. Et enda bedre alternativ er å kjøpe den lengste runde kabelen :)

- Satakabler kan ikke bøyes for mye. Bruk kabler med 90 grader knekk i kontakten der det er behov for det.

- Harddisker med mange ledninger pleier somregel se stygt ut. Snu dem rundt og om nødvendig monter dem litt lengre ut. Dette er bra både for kjølingen og for utseenet.

- Signalkabler mellom CDrom og lydkort. Disse er alltid ett hakk for korte. Prøv å monter lydkortet lengre opp, eventuelt forleng kablene (kjøp en ny er det beste alternativet). Disse kan også lett gjemmes bak hovedkortet.

Tror jeg har dekket stort sett alt nå.

Følger du oppskriften til punkt og prikke bør du ende opp med minimalt av ledninger i boksen din. Husk at kabler som er lagt fint i rute fra PSU ned langs hovedkortet og har avstikkerledninger til de nødvendige enhetene også stor nytte med tanke på luftgjennomstrømning. Det visuelle er derimot ikke så bra.

Leste også at noen har buntet sammen signalkabler, strømkabler og harddiskkabler i en bunt. :S Det er ikke å anbefale på grunn av magnetiske felter som kan påvirke signalene i harddiskkabler når de ligger i direkte kontakt over lengre strekk.

En annen ting en også skal være klar over er at kabler som blir buntet sammen og som er strømførende generelt blir varmere.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle postene, men gjør ikke noe om noe kommer opp på ny :p

Selv har jeg en avstiver i kabinette som går på tvers av kabinette, denne har en u form, men åpningen på U'n venner inn over i kabinette, så det kan jeg legga kabler uten at andre ser dem. Det er en kansje genial plass og legge kabler, spesielt viss du har en vifte styring i front og et par vifter bak, da strekker du bare kablene opp til avstiveren og legger dem bakom og bak til baksiden av kabinette.

Fant ikke kamera i farten så fikk ikke tatt noe bilder, og jeg tror jeg må lade det også :nei:

Men skal se om jeg ikke kan få lagt ut noen bilder :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...