Gå til innhold

Levering av tlf. kjøpt på internett i butikk


Anbefalte innlegg

Må få ut litt frustrasjon i dette innlegget. Daglig kommer det folk med tlf. som de forventer å kunne levere inn i butikken min som de har kjøpt på internett.

Sitater som " siden dere selger SE så må jo jeg kunne levere den inn hos dere" eller " det er dårlig service å ikke ta inn tlf til service" og "ja, men det blir så dyrt å sende den inn" er dagligdagse. Det er rett og slett frekt å bli sur når jeg forklarer dem at siden de har kjøpt den på internett så må de levere/sende den inn der også. Det er rett og slett en del av bryet med å kjøpe på internett.

 

Det mest pinlige for kunden er når de begynner å trekke frem kjøpsloven som et argument. Da ber jeg de starte med å peke hvor det står at jeg skal ta inn noe som helst som de ikke har kjøpt hos meg. For deretter å forklare de at det er forbrukerkjøpsloven de skal gå hjem og lese.

 

Det er forsåvidt ikke bare internettkunder som forventer dette. Like ofte er det personer som har kjøpt telefonen i en annen butikk. Da blir de ofte snurt og sier at de ikke skal kjøpe tlf hos meg mer. Da er det litt kjekt å fortelle de at de må gå til den laaaange køen på elkjøp eller hvor det skulle være :tease:

 

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen synspunkter på dette?
Jeg har faktisk aldri opplevd at en kunde har blitt sur på meg når jeg sier vi ikke sender inn mobiler om de er kjøpt i en annen butikk eller på nettet. Mulig mine kunder er smartere enn dine? :p

 

Det jeg derimot opplever et par ganger i uka er kunder som har ødelagt mobilen (feks flipptelefon i to deler ol) og mener dette dekkes av garanti. Det samme gjelder kunder som har fuktskadet mobilen. Jeg og en kollega har også fått rimelig harde anklager fra en bestemor når hun hadde ringt tom kontantkortet i løpet av en uke etter at vi hadde vært snille og ladet kortet for henne. :huh:

Lenke til kommentar

Vi pleier å ha som regel at alle varer som er kjøpt i kjeden tar vi inn, men kommer de med telefoner fra andre butikker henviser vi de til den aktuelle butikken eller nettbutikken.

 

Når jeg forklarer dem at ja, du sparer penger ved å kjøpe på nettet, men da må du også orke å jobbe litt ekstra. Betaler du litt mer gjør vi den jobben for deg...

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er hårreisende. Håper på en måte at du er en av kokurentene her i byen ;)

 

Hos oss tar vi imot allt av service. Om det er en telenorkunde eller om han har handlet på nett spiller ingen rolle. Det er jo en hel del å tjene på en sånn kunde også.

 

1. Porto. Jeg forklarer kunden at jeg ikke er villig til å betale porto for noe han ikke har kjøpt hos meg. Han får enten betale porto selv eller vente til jeg sender en annen telefon på service. Det kan bli i morgen, eller det kan bli om en uke.

 

2. Finner ikke kvitteringen sier du? Den kan jeg jo fremskaffe for deg. Det koster deg bare 100kr.

 

3. Har du ikke tatt backup av telefonen din? Huff da. Kanskje best jeg gjør det nå så slipper du å miste alle kontaktene dine. Det koster bare 199,- Skal jeg ta backup av resten av telefonen din blir det 299,-

 

Osv osv...

Det verste av alt er at når kunden har blitt avvist i to butikker før han kommer til meg er han strålende fornøyd og kjøper som regel ny telefon hos meg dersom telefonen ikke blir reparert!

Lenke til kommentar

1. Så å si alle verksteder betaler porto så lenge du sender minst tre telefoner sammen, er vel derfor ingen forhandlere som sender en og en telefon.

 

2. Lager du en kvittering til hvem som helst, eller mener du å skrive ut kvitteringen fra kunderegisteret?

 

 

Vi har forresten en liten lapp fra TKP med kart (!) som vi gir kunder som spør etter verksted. :)

Lenke til kommentar
1. Så å si alle verksteder betaler porto så lenge du sender minst tre telefoner sammen, er vel derfor ingen forhandlere som sender en og en telefon.
Riktig. Men jeg lar da kunden velge om han vil betale porto selv og få den avgårdefort eller om han skal la den ligge å vente til jeg har samlet opp tre telefoner!

 

2. Lager du en kvittering til hvem som helst, eller mener du å skrive ut kvitteringen fra kunderegisteret?
Nei selvfølgelig fabrikerer jeg ikke kvitteringer. Det kalles svindel. Men jeg finner ut hvor telefonen er kjøpt. ringer butikken og ber dem om å faxe en kvittering til meg!
Lenke til kommentar

Først av altvil jeg presisere at dette er mine synspunkter og min praksis - og man kan ikke trekke den slutning at dette svaret representer holdninger eller utalte praksiser i den kjede jeg jobber.

 

Når jeg jobbet med service på produkter deriblant mobiltelefoner foretok jeg alltid en vurdering i fra tilfelle til tifelle. Dersom kunden kom inn med ett produkt som var kjøpt ett annet sted og oppgav en "kjent feil" på produktet tok jeg som regel i mot produktet så fremt kunden kunne fremvise kvittering / kopi av kvittering. Jeg gjorde videre kunden oppmerksom på at jeg kun ville / kunne håndtere garanti reparasjoner og at dersom en disputt uenighet / avvisning av garanti skulle finne sted ville kune bli belastet med forundersøkelses gebyr og få produktet tilbake igjen ureparert. Sørgert alltid for å i klartekst forklare kunden at DERSOM dette er en fukskade nytter det ikke å klage til meg, vi har ikke kapasitet til å ta opp kampen med leverandør for deg. Videre ble dt gjort klart for kunde at vi som butikk ville håndtere produktet som om det var vårt eget, men ikke ville ha mulighet til å fremskaffe nytt produkt eller kompensere kunde dersom service skulle ta unormalt lang tid. Låneprodukt er også uaktuellt dersom produktet ikke er kjøpt hos oss.

 

Dersom produktet hadde typiske "fuktskade" symptomer / skader på chassis eller andre symptomer på at enytre påvirkning hadde funnet sted forklarte jeg kunden at han var mest tjent med å reklamere mot utsalgsted.

 

Enkelt og greit, man tjener alltid på god service, men - man bør være seg bevisst på at enkelte kunder leverer produktet sitt til reparasjon ett annet sted enn der de har kjøpt den, fordi de har ett anstrengt forhold til - eller ikke har fått "viljen" sin der de kjøpte produktet.

 

(og ja, jeg har opplevd kunder som har kjøpt produktet på nett - levert den til meg på reparasjon - jeg har sendt den inn - hvorpå kunden har forlangt kompensasjon for servicetid på over 14 dager...)

Lenke til kommentar

Ja det glemte jeg helt av... Kunder som ikke har kjøpt telefonen hos meg får som regel ikke lånetelefon (Her ser jeg jo an kunden) men i utgangspunktet tar jeg 100-300kr i uka for leie av telefon(Avhenger av type lånetelefon). alternativet er å kjøe en billigtelefon til 6-900kr. Der er det enda mer penger å hente. Så jeg ser ingen grunn til å avvise reklamasjoner uansett. Da blir det til syvene og sist kunden selv som tar avgjørelsen.

 

en ting er sikkert! Det er utrolig hvor mye folk er villige til å betale for service... Men uansett så har jeg prislisten for alle disse tingene hengende fremme i butikken, og det hender jo så klart at jeg gir litt rabat til "utvalgte" kunder. Ta for eksempel en kunde som betaler 600 for to ukers leietelefon plus 100 for å fremskaffe kvittering og 200kr for backup. Han får som regel hele pakka til 6-700. Og ingenting er så stas som å få avslag. Så de fleste betaler jo med glede :)

Lenke til kommentar
får du ikke inn tre telefoner om dagen? da er det jo ikke rart du tar deg tid til dette...

7291619[/snapback]

Reagerte på det samme. Vi er en forholdsvis liten butikk, men det er veldig sjelden det mindre enn 5 telefoner på en dag.

7291713[/snapback]

Har ikke så mye service nei. Har vel 95% bedriftskunder. De fleste av disse har jeg egene avtaler med og flesteparten av disse sender direkte til verkstedet selv. Dessuten er det en ganske ny butikk og med de subsidiene vi har nå går det ikke så mye telefoner over disk om dagen heller ;)

 

Men det er vel ikke det som er poenget mitt heller. Jeg kan jo aldri vite om det kommer 1 eller 5 telefoner til service. Poenget er at om kunden skal ha telefonen på service selv om han har kjøpt den et annet sted kan han ikke forvente at jeg hiver meg rundt og sender inn denne alene. Skal han ha garanti om at den sendes samme dag må han betale for det!

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet i butikk tok vi 295 kroner for å sende en mobil på service når produktet ikke var kjøpt hos oss. Det er en grei løsning, som butikken tjener på i lengden i forhold til å nekte å sende inn (da kan butikken iallefall tilby en løsning - og en selger bør alltid kunne tilby en løsning).

 

Som regel var kunden fornøyd med det, og hvis ikke kunne alltids kunden sende servicen til den butikken han kjøpte produktet hos på vanlig måte (gratis).

 

Backup av telefonlisten til kunder som hadde kjøpt telefonen i den butikken jeg jobbet i (eller hadde betalt 295 kroner for service) tok vi alltid når kunden etterspurte det.

 

 

Jeg kjenner forøvrig til en butikk som har serviceverksted for Nokia. De andre forhandlerne i byen som kunne drive butikk tok gjerne imot telefonene fra sine kunder, og sendte de til serviceverkstedet. De som ikke kunne drive butikk sendte kundene sine direkte til butikken med serviceversksted (som forøvrig tok imot alt av Nokia gratis). Gjett hvor den kunden kommer til å handle neste gang.

Lenke til kommentar
Da jeg jobbet i butikk tok vi 295 kroner for å sende en mobil på service når produktet ikke var kjøpt hos oss. Det er en grei løsning, som butikken tjener på i lengden i forhold til å nekte å sende inn (da kan butikken iallefall tilby en løsning - og en selger bør alltid kunne tilby en løsning).

 

Som regel var kunden fornøyd med det, og hvis ikke kunne alltids kunden sende servicen til den butikken han kjøpte produktet hos på vanlig måte (gratis).

 

Backup av telefonlisten til kunder som hadde kjøpt telefonen i den butikken jeg jobbet i (eller hadde betalt 295 kroner for service) tok vi alltid når kunden etterspurte det.

 

 

Jeg kjenner forøvrig til en butikk som har serviceverksted for Nokia. De andre forhandlerne i byen som kunne drive butikk tok gjerne imot telefonene fra sine kunder, og sendte de til serviceverkstedet. De som ikke kunne drive butikk sendte kundene sine direkte til butikken med serviceversksted (som forøvrig tok imot alt av Nokia gratis). Gjett hvor den kunden kommer til å handle neste gang.

7331460[/snapback]

 

Sannsynligvis på COOP Elektro dersom det er en eldre herre eller dame, i butikken med serviceverkstedet dersom det er en velstående person, og der det er billigst hvis det er en yngre person :)

Lenke til kommentar

Det er rimelig komisk å lese trådstarters innlegg, vitner om hvor "smarte" enkelte personer er. Ble forøvrig imponert av resten av svarene, hvor ansatte la frem at de har ordninger for personer som ikke ønsker å sende inn telefonen. Det er en god ordning, tross alt har ikke alle lyst til å sende inn telefonen til nettbutikk, det vil ofte ta 3 dager før butikken mottar pakken osv osv.

 

En vakker dag håper jeg at Macgyver24 innser at det å være imøtekommende vil føre til glade kunder. En vakker dag så skal da en av de personene han avviste ha seg ny telefon, gjerne fra butikk, hvilken butikk kommer de da til å holde seg unna ? gjett tre ganger (Macgyver kan få gjette så mange ganger han ønsker...).

Det er tross alt ikke verre enn at man tar forholdsregler og kommer med et forslag til kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...