Gå til innhold

Noen, lær meg klokken! Er17år og kan ikke klokken

kNUT171

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

to (dagen) - 14:00

fem over to - 14:05

ti over to - 14:10

kvart over to - 14:15

ti på halv to - 14:20

fem på halv to - 14:25

halv to - 14:30

fem over halv to - 14:35

ti over halv to - 14:40

kvart på tre - 14:45

ti på tre - 14:50

fem på tre - 14:55

Snorre :)

7284178[/snapback]

Noen fler som trenger å lære seg klokken her? :ermm:

Lenke til kommentar

Critical error! Did not compute.

7284625[/snapback]

Oi helvete. Nå så jeg plutselig feilen jeg også. Her skal jeg liksom fortelle hvordan systemet fungerer så gjør jeg en kritisk feil som den. ^^

Lenke til kommentar

Critical error! Did not compute.

7284625[/snapback]

Oi helvete. Nå så jeg plutselig feilen jeg også. Her skal jeg liksom fortelle hvordan systemet fungerer så gjør jeg en kritisk feil som den. ^^

7285479[/snapback]

Klokka er ikke så lett som den ser ut som :!:

Lenke til kommentar
skal jeg love den den ikke er :tease:

Men hva var feilen da? :blush:

7285978[/snapback]

Fem på halv to - 13.25

ti på halv to er - 13.20

når klokka er: et eller annet noe så skal det første tallet være mmindre en det tallet du sier til slutt: f.eks.

ti på halv tre - 14.20

det betyr at det er ti minutter til klokka er halv tre

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært KNUT171 nå, ville jeg synes at dette bare ble et helsikes rot fordi at alle skal være hjelpsomme og forklare, før det deretter bryter ut diskusjoner om det ene og det andre.

(Lær deg ett avsnitt før du begynner på neste:)

Klokke-svart-150pix.jpg

(Se bort ifra "24 TIMER"-

teksten i midten av

klokken. Det var det

beste jeg fant.)

Ok, så dette er da en analog klokke. Vi har også digitale klokker. De viser heller tall (Time:minutt. Eks. 8:30. Tretti minutter forbi åttende time etter midnatt.) istedet for visere. Digitale klokker (bortsett fra England) regner tid som timer etter midnatt, og ettersom det er 24 timer i døgnet, kan klokken overstige 12, selv om vi vanligvis ikke pleier å si at "klokken er 15" eller lignende. (22:45 betyr 45 minutter forbi den 22. time etter midnatt. Skjønner du tegningen?)

Men på en analog klokke (se bildet) har vi ikke 24 timer! Det gjør at du aldri aner om det er midt på dagen eller midt på natta, ettersom klokken like gjerne kan være åtte på kvelden eller åtte på morgenen. Den analoge klokka har vanligvis en kort viser og en lang viser. Den korte viseren viser hvilken time du er i. Om den peker på tallet 3, betyr det at tidspunktet er 3-tida. Med en lang viser, minuttviseren, får du en mer nøyaktig tid, og hvis minuttviseren befinner seg på tallet 7, betyr det at det er 35 minutter (legg på fem minutter etter hvert tall på klokken. 1 = 5 min, 2 = 10 min, 3 = 15 min, osv) i tillegg til den tredje timen, da blir klokken 3:35, eller fem over halv fire.

Men hvordan vet du om klokken er f. eks halv tre eller halv fire? Jo, det er såre enkelt: den timen det gjelder (la oss bruke den tredje timen, ettersom vi er så godt igang med den), gjelder bare om den korte viseren, timeviseren, befinner seg nøyaktig på tallet 3, eller i området mellom 3 og 4. Timeviseren bruker nemlig en time på å bevege seg fra 3-tallet til 4-tallet (3- og 4- tallet er bare eksempler, dette gjelder jo selvfølgelig for alle andre tallene også).

Får håpe du skjønner. Bare si fra om du ikke gjør det.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
Men på en analog klokke (se bildet) har vi ikke 24 timer! Det gjør at du aldri aner om det er midt på dagen eller midt på natta, ettersom klokken like gjerne kan være åtte på kvelden eller åtte på morgenen. Den analoge klokka har vanligvis en kort viser og en lang viser. Den korte viseren viser hvilken time du er i. Om den peker på tallet 3, betyr det at tidspunktet er 3-tida. Med en kort viser, minuttviseren, får du en mer nøyaktig tid, og hvis minuttviseren befinner seg på tallet 7, betyr det at det er 35 minutter (legg på fem minutter etter hvert tall på klokken. 1 = 5 min, 2 = 10 min, 3 = 15 min, osv) i tillegg til den tredje timen, da blir klokken 3:35, eller fem over halv fire.

Men hvordan vet du om klokken er f. eks halv tre eller halv fire? Jo, det er såre enkelt: den timen det gjelder (la oss bruke den tredje timen, ettersom vi er så godt igang med den), gjelder bare om den lange viseren, timeviseren, befinner seg nøyaktig på tallet 3, eller i området mellom 3 og 4. Timeviseren bruker nemlig en time på å bevege seg fra 3-tallet til 4-tallet (3- og 4- tallet er bare eksempler, dette gjelder jo selvfølgelig for alle andre tallene også).

7286961[/snapback]

Værsåsnill å endre: Den LANGE viseren er minuttviseren som bruker en time fra 12 til 12 igjen. Den KORTE visere er timeviseren som bruker en time mellom (feks) 4 og 5. Hvis du da tenker at en time er "hel" hver gang den LANGE minuttviseren peker mot 12, burde d ikke være så vanskeli å skjønne klokken ;) Håper tråden er til hjelp for deg og andre :thumbup:

Off topic: Analoge klokker er mye kulere enn digitale. min analoge klokke, av titan og safirglass, kan slå hvilken som helst digitale klokke :tease:

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar

hvorfor gjøre det vanskelig?

den lange viseren som viser minutt går 1 runde på 1 time, når den står på toppen er den ved starten (hel time)

den korte viseren som viser timer går 1 runde på 12 timer, når den står på toppen er den enten ved 12 eller 00

det er alt du trenger å vite for å lære klokka.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
hvorfor gjøre det vanskelig?

den lange viseren som viser minutt går 1 runde på 1 time, når den står på toppen er den ved starten (hel time)

den korte viseren som viser timer går 1 runde på 12 timer, når den står på toppen er den  enten ved 12 eller 00

det er alt du trenger å vite for å lære klokka.

7287098[/snapback]

Umm... :hmm:

Du kunne jo ha copy-pastet d jeg sa. D hadde vært enklere for deg. Tross alt akkurat d samme vi har sagt. like vanskeli/lett. :roll::tease:

Edit: (kanskje litt usaklig? :p . Offtopic ftw :blush: )

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar

Tusen takk mr.crowly, dinn tekst fikk det til å løsne oppi hodet mitt nå, forstår bare mer å mer :D:D:D

Skal pugge alle slike, kvart over, å ti på greier i morgen å se om jeg blir noe klokere av det :)

Vil si Tusen takk til alle som har posta! Så og si alle har vært til svært stor hjelp :yes:

Komer sikkert med flere spm i morgen, når jeg får grubla litt på det på skolen :fun:

Men, god natt nå :love:

Lenke til kommentar

En kvart er som kjent en fjerdedel, 1/4 eller 25%.

Et kvarter er altså 15 minutter.

12/4=3 - Den lange viseren skal stå på tallet tre.

3*5 (minutter mellom hvert tall) = 15 - Når den lange viseren står på tallet 3, så har det gått 15 minutter i den timen, altså et helt kvarter.

En halv time er da tretti minutter. Etter 30 minutter er altså halvtimen gått. (Måtte få det med og uten orddeling.)

Men skal vi ta det nivået opp ett hakk?

Dette har jeg alltid lurt på, og aldri fått det med meg.

Når en sier f.eks; "Ser deg i 4-tida da". Hva mener han da? I mitt gale hode vil jeg ha det til fra 16:00 - 17:00. Det er fire-tida for meg. Mens det som egentlig er korrekt, er når du kan si "fire" i alle slags sammenhenger? Stemmer det?

Det vil si alt fra "ti på halv fire" til "kvart over fire" (15:20 - 16:15) ? For 16:20, da sier man jo "ti på halv fem". Ønsker teskjeforklaring på det :) Så får vi håpe at trådstarter lærer enda litt mer.

Lenke til kommentar

http://www.gruble.net/matte/klokka/

http://www.blackdog.net/games/clock/time/

Jeg vil minne deg om de spillene det blir linket til over her, gøy og artig måte å lære det på. Tror du skjønner alt ganske fort da, og får du feil på noen oppgaver spør du her hva det riktige svaret blir. :)

Personlig syns jeg det øverste spillet virket best for der får på de forskjellige "levlene" hanskes med digital til analog og so on. Lykke til!

Lenke til kommentar
Men bare sånn av ren nyskjerrighet (no offense), hvordan har du klart å ikke lære klokka før nå? Klokker henger overalt så det kan jo ikke være mulig å ikke ha lært dem :p. Det er pensum på barneskolen og.

7290674[/snapback]

[

Hehe, har liksom aldri orket å begynne, altid trodd det var så vansklig :blush:

BTW: henger du på MP og?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...