Gå til innhold

Overklokking av COOP-PC med P4 [email protected]

Anbefalte innlegg

Har byttet kjøler på den herostratisk berømte COOP-PCen (igjen...) og har forsøkt å overklokke vidunderet en smule.

Konfigurasjon:

Intel P4 550 3.4GHz (D0)

4x256 MB DDR value RAM (3-3-3-8 @ 200MHz/PC3200)

MSI MS-7091 OEM m-ATX ("støtter overklokking" iflg manual)

MSI GeForce 6610XL

Audigy 2

WD Caviar 250GB HDD

Har satt inn en Big Typhoon (VX) og et par ekstra vifter, får følgende temps ved stock-hastigheter og 24 C romtemp:

Idle: CPU 49-50C, ambient (HK) 38C

Load (Prime95+F@H): CPU 59-60C, ambient (HK) 41C

Det går an å endre RAM timings ++ i BIOS, men ikke CPU-multi og FSB.

Brukte clockgen (ICS954119) og kom bare til 3.52GHz stabilt v/load og FSB:RAM 1:1. Ved 3.55GHz rebooter maskinen etter få sekunder, eller bildet fryser.

Reduserte minnefrekvensen til 166MHz i BIOS (5:4), samme resultat. Slakket så litt av på minnetimings (3-4-4-10), samme resultat.

Observerte ingen endringer i CPU-temp eller vcore når jeg økte FSB. Har sett at andre har oppnådd 3.8-3.9GHz stabilt med samme maskin med luftkjøling.

Vet ikke om det er minnet som begrenser her, eller noe annet. Kan ikke låse PCI/PCIe-hastigheten med dette HKet, men de kan "ignoreres" i clockgen, hva nå det betyr.

Setter pris på tips og kommentarer fra oc-ekspertene her inne, mhp å oppnå ca 3.8GHz. Og hvis noe skulle ryke underveis, ja da blir det nytt HK med E6300 :yes:

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått over til å bruke CPUFSB istedenfor clockgen. Kjører nå stabilt på 3.6GHz med 2 FAH-klienter.

PCIe/PCI er altså ikke låst og ligger vel nå på hhv 106/35.3 MHz. Noen som vet hvor høyt man kan/bør gå før dette skaper problemer?

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Kjørte PCMark05 og fikk ca 10% lavere score (lesehastighet) i HDD-testene (XP startup og general HDD) ved 3.8GHz enn ved 3.4GHz. Det er en EIDE-disk, og såvidt jeg har forstått er disse mindre følsomme for overklokking enn SATA-disker.

Er det normalt at HDD-ytelsen reduseres så mye ved oc? Får som sagt ikke låst PCI/PCIe-frekvensene.

Lenke til kommentar
Kjørte PCMark05 og fikk ca 10% lavere score (lesehastighet) i HDD-testene (XP startup og general HDD) ved 3.8GHz enn ved 3.4GHz. Det er en EIDE-disk, og såvidt jeg har forstått er disse mindre følsomme for overklokking enn SATA-disker.

Er det normalt at HDD-ytelsen reduseres så mye ved oc? Får som sagt ikke låst PCI/PCIe-frekvensene.

7306795[/snapback]

hei

tror det er på tide å "kulen" litt, høres ut som om det er ting som ikke liker slike frekvenser. Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter et brukt hovedkort som du kan låse PCI frekvensen på. Du finner sikkert et under demovarer på komplett til 200-400kr...

Lenke til kommentar

Ja får ta det litt rolig, er tilbake på stock nå etter å ha vært oppe i 3.9GHz noen timer stabilt med folding.

Har snust på noen m-ATX HK fra MSI som ligner veldig på det som sitter der fra før

Intel 945

VIA P4M890

Noen som har noen meninger om disse mhp stabilitet m.m.? Begge støtter 1066MHz FSB, så da går det kanskje an å pushe 550'en litt lenger...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...