Gå til innhold

Fotografering - Dyr hobby?


Anbefalte innlegg

Jeg er en ung og ny hobbyfotograf og noen av prisene i butikkhyllene med objektiver, filtre og stativer får det til å gå kalt nedover ryggen på meg.

 

Vi er alle enige om at fotoutstyr er dyrt, men er det verd det?

 

Spørsmålet går til amatørene som ikke får noen økonomisk støtte til fotograferingen:

Hvor mye har du ca. brukt på fotoutstyr. Hvor mye vil du sitte igjen med (når utstyret er utgått, solgt eller byttet) og er/var det alt i alt verdt det?

 

Selv har jeg kun brukt rundt 8 000, men beløpet vil antagelig fordoble seg innen neste år. Verdt det? Klart!

Endret av FotoFox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjappt estimat ca 22 799. :dontgetit:

Skummelt mye når jeg tenker meg om!

Jeg er 16 og har jobbet for pengene som deltidsassisent i en sykkelbutikk. Startet med foto da jeg var 14,5 år gammel tror jeg. Dvs. det var da pengene begynne å forsvinne i allefall.

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Nesten alle hobbyer koster, noen mye mer enn andre...

Nevner feks dykking og musikk, hvor det ikke er uvanlig å bruke store summer..

Jeg har nok brukt ca 150 000 selv på de 5 årene jeg har drevet med fotografering....

For meg er det verdt det, men jeg begynte med langt mindre...

Mitt første digitale speilrefleks, canon 10D med et 28-135mm objektiv brukte jeg i ca 3 år og brukte mye tid på å lære meg utstyret og teknikker.....

Har nå et Canon 1D II, som kostet ca 35 000 da jeg kjøpte det...

Er klart det er mye penger, men det er også et fantastisk kamera som kommer til å gi meg mye glede i mange år fremover....

Dette på tross av at det ikke har den høyeste oppløsningen, så er det et kamera som en virkelig kan vokse med....

 

Jeg mener utstyret er verdt hver en krone om man liker det man holder på med, men dyrt utstyr gjør en ikke til en bedre fotograf....det er fullt mulig å begynne med et rimelig kamera og et rimelig objektiv, så oppgradere og kjøpe tilleggsutstyr når du kommer så langt at det er utstyret som setter begrensninger for deg....

Lenke til kommentar

Begynte som cycorax, med ett EOS 10D og ett EF24-85 objektiv og bygd meg opp til det utstyret jeg har i dag. Ga vel 17000 for det den gang, så inngangsbilletten i dag er en god del lavere.

 

Fotoutstyret jeg har i baggene mine nå er forsikret for 65000, men hvor mye jeg har brukt de siste 3-4 årene har jeg ingen oversikt over. Noe av utstyret er kjøpt i USA og har en høyere kjøpesum i Norge, kan nok plusse på ca. 20000,- så totalt ett sted mellom 80000-85000 ville tilsvarende kostet i Norge i dag. Dyrt? Ja, men gud så morro.

Lenke til kommentar

Synes det er viktig å tenke på at selvom investeringene kan være dyre så er levetiden lang på feks optikk.

 

Tenk på feks hardwarefreakene, når man kjøper ett nytt hovedkort så er det allerede gammelt grunnet postgangen er over 4 dager. (satt på spissen).

 

Hvis du behandler optikken din pent så kan den være i ganske så mange år.

Lenke til kommentar

Har vel brukt rundt 35.000 det siste året, men jeg er heldig nok til å tjene noen småpenger innimellom på fotograferingen, så jeg går vel nesten i null etterhvert.

 

Flere av de tingene jeg har kjøpt har jeg også kjøpt konkret for å bruke til allerede avtalte jobber og ikke bare for moro skyld. Det skumle er hvis man blir revet med og tror bildene blir så utrolig mye bedre av dyrere utstyr, for det er som regel ikke tilfellet - de blir kanskje litt bedre teknisk og ting blir ofte lettere, men noen revolusjonerende forskjeller er det sjelden bortsett fra enkelte typer bilder som man *må* ha konkret utstyr til.

 

Men man må jo se det litt i forhold til utgifter ellers; jeg har en gammel bil som bare koster meg forsikring/årsavgift/småutgifter i året mens flere av kameratene mine har biler som taper seg både 20 og 30.000 i året i verdi. Så da er det ikke så verst å bruke 30.000 på foto alikvel ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg telte over litt i stad da jeg så denne tråden, og for min egen del stoppet jeg å telle ved ca. 30 000 - og det er fort i alle fall 10-15 til i utstyr, så kommer papir, utskrifter, blekk, film&kjemi o.l. sukk. Sammenlikna med en del annet jeg kunne brukt penga på.. kanskje det er dumt, men:

 

Imidlertid er det sånn at jeg for det første har det moro. Dessuten sprer det glede i form av at jeg for eksempel kan gi bort flotte bilder til famile&venner, og for det tredje er det jo tross alt sånn at bilder man tar slutter man ikke å ha glede av... Selv syns jeg det er fantastisk moro at pappa har vært hobbyfotograf, og at jeg har tilgang på et 10 000-talls dias fra 60-tallet og fram til i dag, og de gamle har svært store glede av det...

 

Jeg ser det også litt som Nonsens over; jeg styler&tuner ikke bilen, jeg er ikke på byen 3 ganger i uka, jeg har ikke den nyeste&kuleste mobilen, etc. etc, og sånn sett er det ikke de mest forgjengelige penga. Og dessuten har jeg forsvart det ved å slutte å røyke (og det gjelder jo å belønne seg selv..)

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk i gamet, har kun hatt D80'n i 1mnd. Jeg var mer usikker på om en dslr virkelig var verdt investeringen før jeg faktisk fikk kameraet. Det er bare utrolig gøy å ta bilder med slr, og bildene blir ganske bra når man kan knipse såpass mange kjapt etter hverandre. Foreløpig handlet for ca. 15k totalt (ekstra i forhold til d80 kit er 50mm 1.8 og sb800).

 

Har smått begynt å eksperimentere med lukkertider og f-stops, ser fram til å kunne beherske disse tingene bedre med tiden. 50mm'en har vært en utrolig bra investering med tanke på hvor bra den er til å eksperimentere med.

 

Har allerede planene klare for neste år, men blir neppe å brukt mer enn 10 store lapper da.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Fotografi er ikke så veldig dyrt i utgangspunktet, men det kan bli veldig dyrt om man som mange glemmer at et to år gammelt kamera fortsatt kan ta like gode bilder som det gjorde da det var nytt.

 

Objektiver er jo nesten som en engangsinvistering å regne og kamerahus er slett ikke så ille priset lenger. Dessuten er det et godt bruktmarked der ute som fores av dem som må ha det nyeste hele tiden.

 

Jeg bruker nok mer i heiskort i løpet av en skisesong enn det jeg normalt bruker på fotoutstyr, og legger jeg til skiutstyr og tilbehør så koster turene i bakken i løpet av en sesong mer enn fotohobbyen.

Lenke til kommentar

Noe av moroa er vel akkurat det å bruke penger på saker og ting man har lyst på. Enten man handler på impuls eller bruker laaang tid på å vurdere seg fram til neste trekk (eller kontotrekk), er tilfredsstillelsen over å få noe nytt i hus med på å gjøre en hobby til det det er.

 

Selv har jeg brukt omtrent 20k det siste året, og det neste blir ikke nødvendigvis billigere. Men det er verdt hver eneste krone, hadde det ikke vært det hadde jeg funnet meg en annen hobby.

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at dette kan gjøres til en grisedyr eller "billig" hobby alt ettersom. Jeg bøyer meg i støvet for en venn av meg som kun har et utdatert Nikon FM2 med 1, ETT, objektiv som tar gudbevaremegsåbrabilder (og jevnt over bedre enn de fleste av "oss" her i mine øyne)

 

Undertegnede har sluppet tålig billig unna det selv: Nikon F100, Nikon FE2, Nikon D70s, Nikkor 24-85mm AF-S, 18-35mm AF-D, 50mm AI-s, 35-105mm AI-s og 105mm AI-s har jeg så langt måtte betale ca 11000 for!

 

Jeg ser ikke for meg at jeg trenger å bruker penger på noe annet enn filmfremkalling og print de neste par år, noe som gjør at det hele virker egentlig ganske billig!

Lenke til kommentar

Når blir en hobby "dyr"?

 

- Er seilbåten til 1,5 milioner en dyr hobby (som blir brukt til sammen et par uker i året)?

- Eller er amerikanern som man har brukt tre år og to hundre tusen på å resturere dyr?

- Eller er frimerkesamlinga til flere titalls tusen som ingen andre ser dyr?

 

Har man råd og det ikke går utover viktigere ting, så ser jeg ikke problemet. Det handler om personlig tilfredsstillelse, og med et godt kamera med tilbehør kan man i tillegg tjene noen slanter på hvis man påtar seg noen oppdrag.

 

Har selv opparbeidet et, i mine øyne, respektabelt fotoutstyr, men likevel er det et stykke igjen til jeg overgår stereoanlegget som står i stua (og for ikke å snakke om hvis jeg legger til alle CD'ene).

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk litt på dette i går da jeg satt på bussen. Hva slags ting jeg har brukt penger på det siste halvåret. Men jeg kom frem til at det ikke er så farlig, for jeg har det utrolig morsomt med de tingene jeg har, og det er jo det som er mine interesser.

 

Kamerautstyr har jeg brukt ganske "lite" på, sånn når man sammenlikner med andre her, ca. 8000 :)

Lenke til kommentar

Det aller beste er jo å lære seg pressefoto og få en fot eller noen fingre innenfor ymse avishus, slik at man nå og da får solgt litt bilder. Hvis man er i rette alderen og på rett sted er en studentavis en fin plass for opplæring/selvlæring, og få kontakt med journalister med frilansjobbing på si. Regnet i timer hadde vel kassa på Rema vært et gunstigere sted å finanisere hobbyen, men det er ikke poenget.

 

Ellers er bruktmarkedet (f. eks på foto.no) et fint sted å holde utgiftene på et tålelig nivå. Og husk at det ikke er nødvendig med det raffeste og mest varierte utstyret for å bli en god fotograf.

Lenke til kommentar

Selv er jeg ny med dSLR og SLR i det hele tatt. Når jeg først begynner handler jeg veldig på impuls og sier ja til mye :p

 

Har blitt utstyr for 20-22 000 siste 3 månene, men nå føler jeg at jeg har det jeg trenger for en lang tid, så blir nok stort sett fremkallinger jeg må ut med nå. (om man ser bort fra ett objektiv fra carl zeiss til vinteren da :) )

 

EDIT:

Vil bare tipse alle som har kjenninger/familie som bor/skal reise til feks USA om å kjøpe utstyr for man. Selv har jeg et objektiv og stativ som tilsammen koster ca 8000 i norge, fått de for ca 4000,-. Mye å spare!

Endret av Flums
Lenke til kommentar

Har brukt nøyaktig 2000 kr. når jeg får kjøpt meg stativ :p

 

Hoho, jeg har jo tross alt et Nikon CoolPix L4 til 999 kr, da :p

 

 

Siden jeg er såpass ung satser jeg på å begynne i det små og se om interressen økes med årene.. Ser naturlig nok ikke grunnen til et dSLR som første kamera :)

Lenke til kommentar
Når jeg først begynner handler jeg veldig på impuls og sier ja til mye :p

7290891[/snapback]

Et prakteksempel på en god kunde. :D

 

Jeg har en tendens til å ha dyre lidenskaper. Har i alle år vært musiker, og investert bortimot 100 000 i dette, foruten utgifter til leie av studio, innspillinger, mixing, mastering, reise etc... Og nå kommer foto-delen oppå det hele, som er minst like dyr. Jeg føler at det er verdt penga, så da er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...