Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulmuttere rustet fast, hva nå?

Caddy

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kraft * arm er det som gjelder! Spray på litt verktøykassepåboks og finn noe til å forlenge "armen" med, evt kan du bruke ei slegge og banke løs ytterst på hjulkrysset (ikke prøv dette dersom du er lite treffsikker). Selv pleier jeg å bruke beinet på ene siden av hjulkrysset og armen på andre siden og dra til samtidig som jeg sparker fra, funker i de aller fleste tilfellene.

7288341[/snapback]

Har vridd av både et hjulkryss og en 1/2" forlenger ved to forskjellige anledninger -3/4" piper og latmann er kjekt å hal.. :) Klarte forresten å vri av firkanten på en 3/4" latmann også en gang (ikke på bilhjul!), men da var det med ekstra rør-forlenger, og verktøyet var "made in China" :thumbdown:

Noen foreslo å bruke forlengelsesrør sammen med skralle -det er en fin måte å ødelegge dyrt verktøy på - du forlenge armen, så bruk latmann, ikke skralla! Latmannen er sterkere, og dessuten billigere å erstatte.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bruk aldri forlenger med skralle, da ryker den som regel. Latmannsarm er tingen. IKKE rykk eller hopp på den, men øk momentet jevnt til bolten/mutteren løsner (eller pipa ryker).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

av personlig erfaringer så funker det ikke med trykkluft/mutter trekker på sånne skruer.

Jeg jobba på Blå Ring i Tønsberg før og der hadde vi mange som hadde "bytta selv" og stramma for hardt og i tillegg rusta fast.

mutter trekkeren vil bare gi etter og ikke kunne dra opp skrua. så latmannsarm er det beste.

mercedes og bmw har starta å lage bremse skiver til bilene sine som har rustfritt stål i navet og rustfrie bolter.. veldig bra av dem.. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Rå makt og mekaniske hjelpemidler med fare for å ødelegge bolter og gjenger?

Hadde det samme problemet med ekstremt fastsittende og fastrustede bolter. Løsningen ble en frysespray som krympet metallet og samtidig hadde en smørende effekt. Kjølte ned metallet til - 40 grader.

For å slippe gjentakelse smører jeg boltene med kopperspray.

De to sprayene finnes her: http://www.mamut.com/haak

Gå til nettbutikk - deretter spray. Sprayene heter "frys løs spray" og "Kopperspray"

Kjempefornøyd med disse to sprayene :w00t: Slipper også risikoen med å ødelegge bolter og gjenger med mekaniske verktøy.

Lenke til kommentar

bruk slagtrekker(kanskje fåtall som har dette men)

jeg bruker alltid det på muttere som sitter, er ikke ekstremt mye kraft som trengs, men den slår mutteren "hardt"(blir mykt når du bruker latmannsarm)

jeg bruker fra kompressor, men man får tak i de som går på strøm også, som er billigere, men ikke like effektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

yellowfellow, unskyld men veit du hva du prater om? muttertekkere kan en få i alle mulige "styrker", "torque tool" f.eks, hydraulisk som drar 16.000nM, sveis fast ei pipe i fronten av bilen, finn en som er sterk nok(finns ikke) så kan du vippe bilen rundt på taket om du vil, så ikke kom å si at: mutter trekkeren vil bare gi etter og ikke kunne dra opp skrua. så latmannsarm er det beste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...