Gå til innhold

Stortinget vil bygge supertog.


Anbefalte innlegg

Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres.

 

Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig.

 

El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt :)

7289099[/snapback]

 

På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene.

7315979[/snapback]

Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene?

7316268[/snapback]

 

Var nok ingen ulykke nei, bare tilløp til sprekker i hjulene, som var av dårlig kvalitet fra fabrikk. Problemet var løst når de ble bytte ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres.

 

Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig.

 

El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt :)

7289099[/snapback]

 

På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene.

7315979[/snapback]

Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene?

7316268[/snapback]

 

Var nok ingen ulykke nei, bare tilløp til sprekker i hjulene, som var av dårlig kvalitet fra fabrikk. Problemet var løst når de ble bytte ut.

7317325[/snapback]

Jeg skrev nesten-ulykke, jeg vet det var en sak om det på nyhetene, og at alle togene av den typen måtte kjøre saktere deretter.

 

Forresten supertog ble nevnt på nyhetene til TV2 i dag. Det virker som innholdet i rapporten er skuffende. Kanskje det er på tide med mer debatt i media om saken?

Lenke til kommentar
Dette er virkelig noe vi trenger, oljepengene kan neppe brukes mer fornuftig.

7333158[/snapback]

Det kan de nok. Men jeg ønsker forslaget velkommen, vis det betyr en bedring for miljøet og kortere reisetid.

 

Men jeg håper det blir sånn at staten bygger ut og så kan private konkurere om å tilby billigst mulige togreiser.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Det var en ulykke på den testbanen i Tyskland også for en måneds tid siden eller noe... Men den banen er jo ikke satt inn i komersiell drift

7301462[/snapback]

Den er ikke helt ferdig enda. Men Kina har laget en rip-off av den saken og den kjører allerede.

Lenke til kommentar
Spørs om man trenger firefelts motorvei på strekninga da, iom at jernbana kan ta over masse persontransport og varetransport.

7333402[/snapback]

Det finnes jo allerede "vanlig" vei. 4-felts alla den nye fra Drammen og nedover i Vestfold hadde vært perfekt. Mye tryggere, ingen møteulykker (som er den vanligste dødsulykken). Gjerne med 110-120 km/t fartsgrense. Da kan man velge, tog eller bil. Valgfrihet er finfint. Vi har råd til begge deler, det vil være en flott investering i fremtiden. Det bør bygges helt til Tromsø, også.

Lenke til kommentar
Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på?

150 milliarder vil medføre en økning på et års statsbudsjett med ca 15-20% eller noe i den dur. Er enorme summer.

Nå sier Nors Bane som vil bygge denne jernbanen, at de skal bygge uten statlige subsidier.
Jeg er redd prosjektet er sørgelig undervurdert hva kostnader angår, men hvis det blir gjort skikkelig, så synes jeg det er verdt det.

Nors Bane har gjord beregninger, og sett på kostnader fra bl.a Gardermobanen, som var dyr å bygge p.g.a mye leire, og gjordt et overslag: I lavlandet ca 150 mill per km, og på fjellet ca 50 mill per km.
Lenke til kommentar

Men en må jo nesten spørre seg hvor sikker en sånn togbane er. Elg, rein, snø, ras. Greit nok at trekkvognen sikkert har en sterkt vinklet front som kaster bort elger, rein og til en hvis grad snø. Men hvis en treffer på ett ras i 200kmt så vil det bli katastrofale konsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...