BolleKalle Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres. Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig. El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt 7289099[/snapback] På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene. 7315979[/snapback] Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene? 7316268[/snapback] Var nok ingen ulykke nei, bare tilløp til sprekker i hjulene, som var av dårlig kvalitet fra fabrikk. Problemet var løst når de ble bytte ut. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Konstaterer at politikere i Oslo som vanlig ikke husker at Norge består av mer enn "Oslo og de derre byene på vestkysten som gjør at vi får Olje"... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres. Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig. El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt 7289099[/snapback] På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene. 7315979[/snapback] Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene? 7316268[/snapback] Var nok ingen ulykke nei, bare tilløp til sprekker i hjulene, som var av dårlig kvalitet fra fabrikk. Problemet var løst når de ble bytte ut. 7317325[/snapback] Jeg skrev nesten-ulykke, jeg vet det var en sak om det på nyhetene, og at alle togene av den typen måtte kjøre saktere deretter. Forresten supertog ble nevnt på nyhetene til TV2 i dag. Det virker som innholdet i rapporten er skuffende. Kanskje det er på tide med mer debatt i media om saken? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Så på nyhetene at oljefondet har gått med 100milliarder mer i overskudd enn de regna med i år. Burde være et godt sted å invistere disse pengene i dette prosjektet Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Var en sak på e24.no om at det ville bare kostet halvparten så mye å legge firefeltsvei på samme strekningen. http://e24.no/makro-og-politikk/article1534077.ece Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Kunne nå slått til med noe sånt som dette når de først var igang. Og plusset på fiber sammen med toglinjen. 7283202[/snapback] Dette er virkelig noe vi trenger, oljepengene kan neppe brukes mer fornuftig. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Var en sak på e24.no om at det ville bare kostet halvparten så mye å legge firefeltsvei på samme strekningen. http://e24.no/makro-og-politikk/article1534077.ece 7333137[/snapback] Det ene trenger jo ikke utelukke det andre. Både vei og tog: Ja takk! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Blir jo også en diskusjon om miljø og da. Jernbanen ville forurenset mindre... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Blir jo også en diskusjon om miljø og da. Jernbanen ville forurenset mindre... 7333222[/snapback] Og muligens sørget for noen millioner mindre i utgifter grunnet fartsidioter, ulykker etc. Endret 21. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Blir jo også en diskusjon om miljø og da. Jernbanen ville forurenset mindre... 7333222[/snapback] Og muligens sørget for noen millioner mindre i utgifter grunnet fartsidioter, ulykker etc. 7333252[/snapback] Det er tilnærmet lik ingen ulykker på 4-felts veier med midtskille. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Dette er virkelig noe vi trenger, oljepengene kan neppe brukes mer fornuftig. 7333158[/snapback] Det kan de nok. Men jeg ønsker forslaget velkommen, vis det betyr en bedring for miljøet og kortere reisetid. Men jeg håper det blir sånn at staten bygger ut og så kan private konkurere om å tilby billigst mulige togreiser. Endret 21. november 2006 av JonT Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Spørs om man trenger firefelts motorvei på strekninga da, iom at jernbana kan ta over masse persontransport og varetransport. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det var en ulykke på den testbanen i Tyskland også for en måneds tid siden eller noe... Men den banen er jo ikke satt inn i komersiell drift 7301462[/snapback] Den er ikke helt ferdig enda. Men Kina har laget en rip-off av den saken og den kjører allerede. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Spørs om man trenger firefelts motorvei på strekninga da, iom at jernbana kan ta over masse persontransport og varetransport. 7333402[/snapback] Det finnes jo allerede "vanlig" vei. 4-felts alla den nye fra Drammen og nedover i Vestfold hadde vært perfekt. Mye tryggere, ingen møteulykker (som er den vanligste dødsulykken). Gjerne med 110-120 km/t fartsgrense. Da kan man velge, tog eller bil. Valgfrihet er finfint. Vi har råd til begge deler, det vil være en flott investering i fremtiden. Det bør bygges helt til Tromsø, også. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på? 150 milliarder vil medføre en økning på et års statsbudsjett med ca 15-20% eller noe i den dur. Er enorme summer. Nå sier Nors Bane som vil bygge denne jernbanen, at de skal bygge uten statlige subsidier.Jeg er redd prosjektet er sørgelig undervurdert hva kostnader angår, men hvis det blir gjort skikkelig, så synes jeg det er verdt det. Nors Bane har gjord beregninger, og sett på kostnader fra bl.a Gardermobanen, som var dyr å bygge p.g.a mye leire, og gjordt et overslag: I lavlandet ca 150 mill per km, og på fjellet ca 50 mill per km. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Var en sak på e24.no om at det ville bare kostet halvparten så mye å legge firefeltsvei på samme strekningen. http://e24.no/makro-og-politikk/article1534077.ece 7333137[/snapback] I tilllegg, om ikke staten skal subsidere toget etter på så vil sannsynligvis togprisene koste mer enn fly-prisene. http://e24.no/makro-og-politikk/article1540783.ece Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Norsk Bane har vel ingenting med dette prosjeket å gjøre? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Norsk Bane har vel ingenting med dette prosjeket å gjøre? Jo? Stortinget bestilte en utredning på "supertog", Norsk Bane ga dem en. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Men en må jo nesten spørre seg hvor sikker en sånn togbane er. Elg, rein, snø, ras. Greit nok at trekkvognen sikkert har en sterkt vinklet front som kaster bort elger, rein og til en hvis grad snø. Men hvis en treffer på ett ras i 200kmt så vil det bli katastrofale konsekvenser. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 bruk heller pengene på veier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå