Geir M Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Håper det blir gjennomført. Det er så mye bedre å reise med tog enn fly. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Alle kan være for -- Hvis det blir gjennomført, vil alle partier ha "credit" -- Men ingen kommer til å tørre å spytte i en eneste krone av frykt for Ola Dunk sin rare velgerflukt-tendens (bytter parti på grunnlag av uviktige enkeltsaker). Uansett -- 2 timer og 20 minutter forutsetter en fart -- i luftlinje -- på over 200km/t. Høres ut som en undergrunns - vakuum-tube elektromagnetisk-pulsert jernbane eller noe... I alle fall med stopp underveis... 7287351[/snapback] Har du målt luftlinja mellom Oslo og Bergen? Det kan du gjøre på denne sida og da får du til svar: "Distance between Oslo, Norway and Bergen, Norway, as the crow flies: 306 km. 306km delt på 140 minutter ganger 60 = 131 km/t. Så regnestykket ditt er noe feil. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres. Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig. El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Her er traseen de vil bygge ut: De regner med årlige utgifter på 4 milliarder i utbygningsfasen. kilde Edit: personlig la jeg mest merke til denne setningen: Selv om strømmen som brukes produseres i kullkraftverk, vil CO2-utslippene være betydelig mindre enn i fly. Endret 15. november 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg er for så lenge de er ferdig før hw-treffet i Bergen i julen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det er absolutt på tide at det norske jernbanenettet blir utbygd ordentlig. Etter min mening bør høyhastighetsbaner dekke alle landsdeler. De fleste vil da dra nytte av det, spesiellt industrien. Selv om dette prosjektet sør i Norge ikke er i nærheten av der jeg bor, så er dette uten tvil den riktige veien å gå. Jeg synest at det neste etter dette bør være dobbelsporet jernbane fra Gardermoen til Trondheim, og senere Dombås-Ålesund og Trondheim-Tromsø. Jeg håper dette prosjektet kommer raskt igang og blir vellykket. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvordan er det med strekningen Arendal - Stavanger (Sandnes) eller kr.sand til sandnes? Som det er nå, så må jeg ta et gammelt tog til Nelaug, vente der i 50 minutter (måtte det sist gang), så ta et fint signaturtog til sandnes sentrum. Eller min favoritt, ta toget fra Arendal til kr.sand, bytte buss der (vente 25-30 min), så ta bussen videre (altså bussbytte). Nor-way har ikke lenger direkterute. Bussen er bare så digg å ta. Så, vil de bygge jernbane utenfor Arendal, eller vil de tvilholde på Nelaug? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvordan skal de magisk komme fra Karmøy ned til Stavanger? Du trenger verdens syvende lengste bro eller fjerde lengste tunnel for å nå over. Hvor mange tiår skal det ta å få nettet ferdig? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvor mange tiår skal det ta å få nettet ferdig? 7293510[/snapback] De nevner tallene 100 milliarder, og 4 milliarder i året så det tar nok 25 år elns... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Og på jærstrekningen (Stavanger <-> Egersund) har de tegnet opp en ny trase som i følge overnevnte kart skal gå _sør_ for den eksisterende linjen, enkelte steder er dagens trase 2-300 meter fra nordsjøen så tror det er noe som ikke stemmer helt med kartet. Enten det eller så er prosjektet ikke helt gjennomtenkt enda. Ikke minst så driver de å utvider stasjonene, bygger dobbelspor etc på Jærbanen så spent på hva som skjer. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Om ikke det var nok; Drømmer om Supertog mellom Oslo og Gøteborg. Norsk geografi gjør bygging billigere. I Japan har de vistnok et Supertog som passerer utrolige 500 km/t. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Om ikke det var nok; Drømmer om Supertog mellom Oslo og Gøteborg. Norsk geografi gjør bygging billigere. I Japan har de vistnok et Supertog som passerer utrolige 500 km/t. 7294111[/snapback] Maglev-tog har oppnådd hastigheter på over 500 km/t på rette testbaner. Dei som er i trafikk har ei toppfart på rundt 400 km/t så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel Men dette kan bli kostbar morro. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel Men dette kan bli kostbar morro. 7294189[/snapback] Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvordan skal de magisk komme fra Karmøy ned til Stavanger? Du trenger verdens syvende lengste bro eller fjerde lengste tunnel for å nå over. Hvor mange tiår skal det ta å få nettet ferdig? 7293510[/snapback] Hvis denne banen blir noe av så kommmer de nok til å bygge den togtunnelen + biltunnelen (ca 25Km) som de har planlagt i ganske mye samme rettningen. Og det kommer nok til å ta 20+ år å bygge ut den banen. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel Men dette kan bli kostbar morro. 7294189[/snapback] Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet 7294224[/snapback] Maglev er vel ikke ferdig utviklet ennå. Og det var vel nylig en ulykke med et slikt? Uansett så bør ikke tog i 400 - 500 km/h være noe problem. TGV har da satt rekorden på 515,3 km/h, og med dagens teknologi bør det være fullt gjennomførbart. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel Men dette kan bli kostbar morro. 7294189[/snapback] Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet 7294224[/snapback] Maglev er vel ikke ferdig utviklet ennå. Og det var vel nylig en ulykke med et slikt? Uansett så bør ikke tog i 400 - 500 km/h være noe problem. TGV har da satt rekorden på 515,3 km/h, og med dagens teknologi bør det være fullt gjennomførbart. 7300254[/snapback] Du har selvsagt rett. Jeg har lest litt vel kjapt. Men den første kommersielle maglevstrekninga blei oppført i 1984, men nedlagt noen år senere. EDIT: Det var vel ei ulykke i Shanghai, men jeg tror ikke dette hadde noe med teknologien å gjøre. Toget kræsja med ei vedlikeholdsvogn. Endret 17. november 2006 av olsen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det var en ulykke på den testbanen i Tyskland også for en måneds tid siden eller noe... Men den banen er jo ikke satt inn i komersiell drift Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres. Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig. El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt 7289099[/snapback] På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres. Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig. El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt 7289099[/snapback] På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene. 7315979[/snapback] Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå