Gå til innhold

Stortinget vil bygge supertog.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle kan være for -- Hvis det blir gjennomført, vil alle partier ha "credit" -- Men ingen kommer til å tørre å spytte i en eneste krone av frykt for Ola Dunk sin rare velgerflukt-tendens (bytter parti på grunnlag av uviktige enkeltsaker).

 

Uansett -- 2 timer og 20 minutter forutsetter en fart -- i luftlinje -- på over 200km/t.

 

Høres ut som en undergrunns - vakuum-tube elektromagnetisk-pulsert jernbane eller noe...

 

I alle fall med stopp underveis...

7287351[/snapback]

Har du målt luftlinja mellom Oslo og Bergen? Det kan du gjøre på denne sida og da får du til svar: "Distance between Oslo, Norway and Bergen, Norway, as the crow flies: 306 km.

 

306km delt på 140 minutter ganger 60 = 131 km/t. Så regnestykket ditt er noe feil.

Lenke til kommentar

Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres.

 

Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig.

 

El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt :)

Lenke til kommentar

Her er traseen de vil bygge ut:

_tog1_jpg_477740t.jpg

 

De regner med årlige utgifter på 4 milliarder i utbygningsfasen.

kilde

 

Edit:

personlig la jeg mest merke til denne setningen:

Selv om strømmen som brukes produseres i kullkraftverk, vil CO2-utslippene være betydelig mindre enn i fly.
Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Det er absolutt på tide at det norske jernbanenettet blir utbygd ordentlig. Etter min mening bør høyhastighetsbaner dekke alle landsdeler. De fleste vil da dra nytte av det, spesiellt industrien.

 

Selv om dette prosjektet sør i Norge ikke er i nærheten av der jeg bor, så er dette uten tvil den riktige veien å gå. Jeg synest at det neste etter dette bør være dobbelsporet jernbane fra Gardermoen til Trondheim, og senere Dombås-Ålesund og Trondheim-Tromsø.

 

Jeg håper dette prosjektet kommer raskt igang og blir vellykket.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med strekningen Arendal - Stavanger (Sandnes) eller kr.sand til sandnes?

 

Som det er nå, så må jeg ta et gammelt tog til Nelaug, vente der i 50 minutter (måtte det sist gang), så ta et fint signaturtog til sandnes sentrum.

 

Eller min favoritt, ta toget fra Arendal til kr.sand, bytte buss der (vente 25-30 min), så ta bussen videre (altså bussbytte). Nor-way har ikke lenger direkterute. Bussen er bare så digg å ta.

 

Så, vil de bygge jernbane utenfor Arendal, eller vil de tvilholde på Nelaug?

Lenke til kommentar

Og på jærstrekningen (Stavanger <-> Egersund) har de tegnet opp en ny trase som i følge overnevnte kart skal gå _sør_ for den eksisterende linjen, enkelte steder er dagens trase 2-300 meter fra nordsjøen så tror det er noe som ikke stemmer helt med kartet.

 

Enten det eller så er prosjektet ikke helt gjennomtenkt enda.

 

Ikke minst så driver de å utvider stasjonene, bygger dobbelspor etc på Jærbanen så spent på hva som skjer.

Lenke til kommentar
Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel :wee:

 

Men dette kan bli kostbar morro.

7294189[/snapback]

Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet :)

Lenke til kommentar
Hvordan skal de magisk komme fra Karmøy ned til Stavanger?

 

Du trenger verdens syvende lengste bro eller fjerde lengste tunnel for å nå over. Hvor mange tiår skal det ta å få nettet ferdig?

7293510[/snapback]

 

Hvis denne banen blir noe av så kommmer de nok til å bygge den togtunnelen + biltunnelen (ca 25Km) som de har planlagt i ganske mye samme rettningen.

 

Og det kommer nok til å ta 20+ år å bygge ut den banen.

Lenke til kommentar
Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel :wee:

 

Men dette kan bli kostbar morro.

7294189[/snapback]

Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet :)

7294224[/snapback]

Maglev er vel ikke ferdig utviklet ennå. Og det var vel nylig en ulykke med et slikt?

 

Uansett så bør ikke tog i 400 - 500 km/h være noe problem. TGV har da satt rekorden på 515,3 km/h, og med dagens teknologi bør det være fullt gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Tog som går i 400 km/t. Jeg begynner seriøst å bli gammel :wee:

 

Men dette kan bli kostbar morro.

7294189[/snapback]

Som jeg nevnte tidligere i tråden så har maglev-tog vært i trafikk siden 1984, husker vi lærte om disse i O-fag på barneskolen en gang tidlig på 90-tallet :)

7294224[/snapback]

Maglev er vel ikke ferdig utviklet ennå. Og det var vel nylig en ulykke med et slikt?

 

Uansett så bør ikke tog i 400 - 500 km/h være noe problem. TGV har da satt rekorden på 515,3 km/h, og med dagens teknologi bør det være fullt gjennomførbart.

7300254[/snapback]

Du har selvsagt rett. Jeg har lest litt vel kjapt. Men den første kommersielle maglevstrekninga blei oppført i 1984, men nedlagt noen år senere.

 

EDIT: Det var vel ei ulykke i Shanghai, men jeg tror ikke dette hadde noe med teknologien å gjøre. Toget kræsja med ei vedlikeholdsvogn.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres.

 

Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig.

 

El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt :)

7289099[/snapback]

 

På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene.

Lenke til kommentar
Type 73 togsettet som allerede ruller på norske jernbaner kan kjøre opp til 210 kilometer i timen. Så det skal ikke mangle på utstyret. Problemet er nok per i dag heller hastighetsbegrensninger på den aktuelle linjen, noe som fører til at det må bygges om på. Tar jeg ikke helt feil har det og vært noe tull med togsettene og men de kan nok utbedres.

 

Type 73 er forøvrig signaturtoget som pendler bla Sørlandsbanen noen ganger daglig.

 

El 18 lokomotivet som trekker regiotogene (ja det også) omkring i landet kan og kjøre opp til 200Km/t så det er ikke vognparken det står på strengt tatt :)

7289099[/snapback]

 

På denne linjen vil det nok definitivt gå motorvognsett av type 73 eller en videreutvikling av denne. Type71 (Flytoget) og 73 var opprinnelig designet på hastigheter nærmere 300km/t, men ble senere giret ned pga strømforbruket og de høyere driftkostnadene ikke kunne dekkes av billettprisene.

7315979[/snapback]

Var det ikke noe med at det var en nesten-ulykke også på grunn av feil med hjulene?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...