Gå til innhold

Stortinget vil bygge supertog.


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men jeg undres på hvordan de vil få til strekingen Bergen - Stavanger?

7276034[/snapback]

Under vann! Var noe skriverer om det i St.aftenbl for en tid tilbake!

 

Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning!

7275910[/snapback]

 

 

Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet.

7276246[/snapback]

Fra Bergen til flesland tar det ca 35 min, vente på flyet tar min 30 min, fly over fjellet tar 50 min, vente på bagasjen min 20 min, flytoget til oslo s tar 22 min.

Så reisen tar minimum 2 timer og 37 minutter. Så lenge ikke SasB streiker da! :) Og da må man av og på tre transportmidler.

Så det både er kjappere og mye enklere!

7277011[/snapback]

 

Jepp.. enklere med, pluss at du kan sitte relativt behagelig i to timer og arbeide.

7281406[/snapback]

 

Vi har vel bedre ting å bruke penger på? Det finnes vel viktigere ting enn å sitte behagelig på toget..?

7282567[/snapback]

 

Plis da, det var et argument for hvorfor jeg mener mange mennesker ville valgt toget fremfor flyet om et slikt tilbud forelå. Viktigere ting? Alt er relativt.. infrastruktur er viktig.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stortinget vurderer nå et forslag om å bygge et supertog

som bruker 2t 21min mellom Oslo og Bergen.

Les Mer

 

Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på?

 

EDIT: Snodig typo.

7275845[/snapback]

 

Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog!

7282560[/snapback]

 

Ja hvis ikke disse milliardene går til togbane, så går de nok 100 % sikkert til utdanning av alle barn i verden.

7282736[/snapback]

Det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at de burde gjort det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skulle nesten tro at flere av dere som sier pyttsan! Bare 150 000 millioner...Jaja det er jo bare penger... :hmm: Jobber i det offentlige :p

 

Håper at denne planen ikke kommer lengre enn til sylinderarkivet.

Lenke til kommentar
Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning!

7275910[/snapback]

Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet.

7276246[/snapback]

Gardermoen -> Bergen (1 time)

Oslo s -> Gardermoen (40 minutter)

7282598[/snapback]

Til Goz: Hva selve flyet bruker fra rullebane til rullebane er lite interressant for de fleste. Det som teller er total reisetid. F.eks fra sentralt i Oslo til sentralt i Bergen. Hvis et tog virkelig klarer det på 2 timer og 20 minutter så har det faktisk slått flyet ganske betydelig:

 

Fra Oslo til Bergen med fly:

Tog fra Oslo S til gardemoen: 40 min

Må møte opp helst en time før flyet skal gå pga kø i innsjekking og kø i sikkerhetskontrollen: 1 time

Flytur: 50 minutter

Vente på bagasjen på Flesland: 15 minutter

Gå til flybussen: 5 minutter

Kjøre flybuss til bergen sentrum (bussterminalen): 30 minutter

Totalt: 3 timer og 20 minutter. (tilsvarende Oslo-Trondheim er ca 3 timer og 40 minutter)

 

Merk at mye av tiden går med til stressende og ubehagelige ting som køståing, venting, sitte som sild i tønne i kabinen, vente på å komme ut av flyet, bytting transportmidler, drasse med seg bagasjen og passe på den osv.

 

Tar man heller toget fra Oslo S så slipper man alt dette stresset. Man går på toget, og sitter i ro med god benplass og har bagasjen trygt innen synsrekkevidde. Bagasjen trenger ikke å være innenfor 20kg og man trenger hverken å sjekke den inn eller vente på den. Det er mye friere til å ikke ha på sikkerhetssele, se på redningsvest-demonastrasjoner og man kan gå rundt i toget når man vil. Rett og slett en kjappere og mer behagelig reise enn å ta fly.

Lenke til kommentar

150 milliarder vil medføre en økning på et års statsbudsjett med ca 15-20% eller noe i den dur. Er enorme summer. Når det er sagt så er det ikke slik at Norge AS skal ta hele regningen, om jeg husker rett fra en TV-reportasje om dette her.

 

Det er snakk om en helt ny togbane. Toget kan ikke gå på den eksisterene Bergensbanen, her må det blir mer strak retning :)

 

Så det er snakk om et enormt prosjekt. Helt klart noe som vil tjene næringslivet og privatpersoner. Men om investeringen er noe vi har råd til, eller om det er en investering som vil gi ønsket "fortjeneste" får være opp til ekspertene å finne ut av.

 

Et samlet Storting er for utredningen. Om det er et godt tegn vet jeg ikke. Var jo et samlet Storting som var for Opera...

Lenke til kommentar

Prislappen er da ikke så gale slik den står nå vel? Det som blir gale er jo dersom den overskrides med flere 100%.

 

Hva med alle de milliardene Forsvaret skal bruke på nye jagerfly? Hva med alle milliardene som ble brukt på fregattene?

 

Folk må ikke glemme at et slikt prosjekt ville involvert flere utenlandske storindustrier og dermed ville Norge også fått gjenkjøpstjenester med de landene det hadde vært snakk om.

Man bruker penger i andre land = andre land bruker penger i Norge. Det er jo storpolitikk landene imellom hver gang et slikt prosjekt skal gjennomføres, og man kan jo ikke tro at lille Norge skal kunne gjøre alt sammen selv.

Uansett så er ikke denne summen et beløp som ville blitt brukt på ett statsbudsjett. Den ville blitt fordelt på mange år og da ser plutselig regnestykket ganske så overkommelig ut. Tenk bare på hvor lang tid det vil gå før et slikt linjenett kan være en realitet, og da er det ikke bare snakk om selve byggingen. Selve planleggingen ved et slikt prosjekt er jo en astronomisk oppgave, og det er helt sikkert flere som hadde vært interessert i å få delta og se om deres infrastruktur kunne legges i samme nett.

 

anande: Mye idealisme ute og går her i gården.

Dersom det hadde vært så lett å bare samlet sammen de milliardene som skulle til for å utrydde fattigdom, sult, gi alle skoleutdanning, så hadde det skjedd for lenge siden.

De beregningene er bare tull og kan ikke en gang brukes til noe fornuftig da det ikke er pengene det står om, men alt det andre.

Det er jo ikke lenge siden Norge slettet gjelden til flere u-land, men det er jo ikke noe automati at alt blir bra da.

Hele poenget med å hjelpe andre land er å la landene selv få ordne opp, helst gjennom å investere i bedrifter / prosjekter i det det landet. Dessverre viser det seg jo gang på gang at svært mye mislykkes og at en stor del av pengene ikke går til det det skal.

 

Derfor er det totalt urealistisk å tro at det er kun penger det er snakk om.

Lenke til kommentar
Et samlet Storting er for utredningen. Om det er et godt tegn vet jeg ikke. Var jo et samlet Storting som var for Opera...

7284504[/snapback]

A propos, var på et foredrag en gang som viste hvor mange av Statsbyggs prosjekt som overskrider budsjettrammene, skremmende.

Virker som om kulturen der i huset er å legge inn falskt lave overslag, eller å la underleverandører komme med falskt lave anbud.

Lenke til kommentar

Dagens "hurtig tog" er vel ikke grunnen til at det tar laaaaaang tid med tog i dag. Det er vel heller banene som har gått ut på dato for LENGST.

 

Så bygg nye rette og fine baner, se hva dagens tog duger til, og så kan man snakke om innkjøp av nye raskere tog etter det.

Lenke til kommentar
150 milliarder vil medføre en økning på et års statsbudsjett med ca 15-20% eller noe i den dur. Er enorme summer. Når det er sagt så er det ikke slik at Norge AS skal ta hele regningen, om jeg husker rett fra en TV-reportasje om dette her.

7284504[/snapback]

Nå har de neppe tenkt til å bygge banen på ett eneste år så det vil nok bety langt mindre prosentmessig, men over mange år. F.eks 1% over 15-20 år.

 

Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor Regjeringa ikke vil ta regninga. Det er jo folket som må betale for den uansett om det går via skatteseddelen (++) eller via andre metoder (f.eks høye priser). Det å øke inntekten til staten via etablerte innkrevingsmetoder krever langt mindre ressurser og er langt mindre kostbart enn å bygge opp et nytt innkrevingssystem. (Ref. økt veiavgift vs. flere bomringer)

 

Veritas_: Jeg var litt usikker på hvilke baner som var bygget fra før så jeg sjekket litt rundt (jernbaneverket) og lagde en tegning med eksisterende baner (blå) og baner jeg vil ha bygget (røde). De blå kan nok med fordel rustes opp og eller legges litt om for å klare skikkelige hastigheter, f.eks bergensbanen. De banene jeg mener trenger opprustningen sårest har jeg tegnet med blå strek med røde prikker. Sørlandsbanen kjenner jeg ikke tilstanden til så der får noen andre komme med innspill.

 

post-3851-1163544901_thumb.jpg

 

Saftis: Statsbygg har vistnok skjerpet seg de siste åra. Dvs. "bare" 10-20% overskridelser i gjennomsnitt i stedet for 40-50%.

Lenke til kommentar
Hva med alle de milliardene Forsvaret skal bruke på nye jagerfly? Hva med alle milliardene som ble brukt på fregattene?

7284666[/snapback]

 

Jagerfly med en prislapp på 40 milliarder, fregatter med en pris på 16 milliarder. Er lite i forhold det og en investering som gjør at vi fortsatt kan være med i Nato. (alternativet er at vi ikke har noe å bidra med i Nato og da vil ikke Nato ha oss med, så da må vi opprette et eget forsvar som skal klare seg uten Nato. Noe som vil koste mangfoldige milliarder :) )

 

Forsvar må vi ha. Jernbane har vi allerede. Men det er mye positivt med en ny høyteknologisk jernbane, det bringer samfunnet fremover. Men det er en enorm investering som får fregattene til å bli en dråpe i havet til sammenligning (og der er det jo allerede nok av bråk).

 

Investeringen vil gå på bekostning av ett eller annet. Spørsmålet er hva. Trolig vil vei måtte betale prisen.

 

Nå har de neppe tenkt til å bygge banen på ett eneste år så det vil nok bety langt mindre prosentmessig, men over mange år. F.eks 1% over 15-20 år.

 

Ja, men det var bare for å svare på en som lurte på om det ville koste et helt statsbudsjett, slik som Bergensbanen i sin tid gjorde.

 

Ellers så skjønner jeg ikke hvorfor Regjeringa ikke vil ta regninga. Det er jo folket som må betale for den uansett om det går via skatteseddelen (++) eller via andre metoder (f.eks høye priser). Det å øke inntekten til staten via etablerte innkrevingsmetoder krever langt mindre ressurser og er langt mindre kostbart enn å bygge opp et nytt innkrevingssystem. (Ref. økt veiavgift vs. flere bomringer)

 

Er ikke poeng i at staten tar hele regningen om private er med på å investere. Er jo planlagt at NSB skal betale en stor del av kaken om jeg husker riktig (litt usikker her). Andre kan også komme på banen.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en ting: Amerikanerene på østkysten har jo snakket litt om å investere i en gigantisk containerhavn i Narvik. Narvik har utmerkede sjøforhold for store containerskip og har Jernbanekontakt med Sverige.

 

Handelen mellom Kina og USA er i stor økning og det trengs mer transport enn bare skipsfart. Redusert risiko i tilfelle politisk ustabilitet er også et poeng.

 

Men for å få dette til så må vi ha god jernbaneforbindelse med Russland og videre via den transsibirske jernbanen til Kina. Da vil jeg spørre: Hvor godt er det eksisterende jernbanenettet i Russland og Finland?

 

Redigert: Jeg fant et kart med jernbanen i russland inntegnet her, og et for finland her.

Lenke til kommentar
Stortinget vurderer nå et forslag om å bygge et supertog

som bruker 2t 21min mellom Oslo og Bergen.

Les Mer

 

Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på?

 

EDIT: Snodig typo.

7275845[/snapback]

 

Alle kan være for -- Hvis det blir gjennomført, vil alle partier ha "credit" -- Men ingen kommer til å tørre å spytte i en eneste krone av frykt for Ola Dunk sin rare velgerflukt-tendens (bytter parti på grunnlag av uviktige enkeltsaker).

 

Uansett -- 2 timer og 20 minutter forutsetter en fart -- i luftlinje -- på over 200km/t.

 

Høres ut som en undergrunns - vakuum-tube elektromagnetisk-pulsert jernbane eller noe...

 

I alle fall med stopp underveis...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...