hsds Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Oi, dette høres meget bra ut! Vil tro at det absolutt hadde vært verdt det! Sparer miljøet og det er mindre stress enn å ta flyet! Men om det blir noe av har jeg heller lite tro på.. Får leve i håpet - hsds Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Selv om det er positivt med mer miljøvennlige og kjappere/mer behagelige fremkomstmidler, stiller jeg meg tvilende til om dette er et realistisk prosjekt å gjennomføre, når det vanligvis krangles om beløp i et par hundre millioner-klassen i Stortinget, og statsbudsjettet vårt som mer eller mindre skal gå i null, er på rundt 1000 milliarder. Synes heller ikke et slikt prosjekt burde påbegynnes før teknologien har "stabilisert" seg litt, slik at det ikke lurker noen revolusjonerende endringer i nær fremtid etter at man har bygget jernbanen. Har sett noen programmer om "magnettog" for eksempel, som skal oppnå langt høyere fart enn konvensjonelle høyhastighetstog, fordi de ikke berører skinnene. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Dovrebana kosta visst et 1907-statsbudsjett. Tror jeg, det var i hvert fall ei strekning som kosta et 190x-budsjett 7280505[/snapback] Bergensbanen kostet et statsbudsjett (1909), året da den ble ferdig. Men det var 15 år etter at det ble bestemt at den skulle bygges. Statsbudsjettet var muligens noe mer beskjedent på denne tiden. Det systemet vi har i dag kom først etter 2. verdenskrig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Stiller meg svært positiv til ideen, så må vi stole på at våre gode politikere klarer å gjennomføre noe slikt på en best mulig måte. Det vil nok i praksis si å få tak i de rette ekspertene på riktig sted, samt en eksepsjonelt god organisator. Ser for meg svært mange fallgruver med et slikt prosjekt, bl.a. nedsatt fart p.g.a. sikkerhet som nevnt lenger opp. I tillegg er jeg litt skeptisk til budsjettet deres og lurer på hvordan de har kommet fram til denne summen. Bl.a. må man regne sammen flere hundre tunneller, hver enkelt med sjanse for en budsjettsprekk alla Gardermobanen. Hvis de overslagene som står i artikkelen ikke er på viddene og de klarer å gjennomføre et slikt prosjekt, stiller jeg meg utelukkende positiv til forslaget. Forhåpentligvis får vi kjøpt endel materialer, tog og arbeidskraft i utlandet, så vi får bremset andelen penger som går ut igjen i Norge (på den måten svelger det såvidt jeg vet mindre av budsjettet). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hurra for å la Haugesund komme inn i rekken av byer med togtrafikk. Nå er transportmulighetene i Haugesund enten fly (kun SAS) til Stavanger, Bergen og Oslo for 2300,-, 2600,- og 1400,-, Flaggruten til Stavanger eller Bergen til 90,-/250,- eller harde og trege busser. Et togsystem til nabobyene, over fjellet og ned sørlandet hadde vært flott og gjort reise reise en del mer behagelig. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Er veldig for dette forslaget; gjør arbeidsmarkedet her i sør laaangt mer mobilt. *thumbs up* Synes dog også at de burde bygge dobbelt med skinner noen steder ved bergensbanen, slik at man slapp å vente i kryss hele tiden.... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Men jeg undres på hvordan de vil få til strekingen Bergen - Stavanger? 7276034[/snapback] Under vann! Var noe skriverer om det i St.aftenbl for en tid tilbake! Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! 7275910[/snapback] Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. 7276246[/snapback] Fra Bergen til flesland tar det ca 35 min, vente på flyet tar min 30 min, fly over fjellet tar 50 min, vente på bagasjen min 20 min, flytoget til oslo s tar 22 min. Så reisen tar minimum 2 timer og 37 minutter. Så lenge ikke SasB streiker da! Og da må man av og på tre transportmidler. Så det både er kjappere og mye enklere! 7277011[/snapback] Jepp.. enklere med, pluss at du kan sitte relativt behagelig i to timer og arbeide. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Jepp.. enklere med, pluss at du kan sitte relativt behagelig i to timer og arbeide. 7281406[/snapback] Så absolutt! Reiser endel mellom Bergen og Stavanger, og jeg tar båten, selv om det tar lengre tid! Men da kan jeg sitte og slappe av i fire timer med laptopen, pensum, en annen god bok etc! Tar jeg fly så må jeg faktisk gå lengre til flybussen, sulle rundt på flesland en times tid før, sikkerhetssjekk og stå i kø for å få bagasjen min når jeg kommer frem. Og i tillegg er båten rimligere! Lenke til kommentar
anande Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Stortinget vurderer nå et forslag om å bygge et supertogsom bruker 2t 21min mellom Oslo og Bergen. Les Mer Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på? EDIT: Snodig typo. 7275845[/snapback] Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog! Lenke til kommentar
anande Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Men jeg undres på hvordan de vil få til strekingen Bergen - Stavanger? 7276034[/snapback] Under vann! Var noe skriverer om det i St.aftenbl for en tid tilbake! Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! 7275910[/snapback] Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. 7276246[/snapback] Fra Bergen til flesland tar det ca 35 min, vente på flyet tar min 30 min, fly over fjellet tar 50 min, vente på bagasjen min 20 min, flytoget til oslo s tar 22 min. Så reisen tar minimum 2 timer og 37 minutter. Så lenge ikke SasB streiker da! Og da må man av og på tre transportmidler. Så det både er kjappere og mye enklere! 7277011[/snapback] Jepp.. enklere med, pluss at du kan sitte relativt behagelig i to timer og arbeide. 7281406[/snapback] Vi har vel bedre ting å bruke penger på? Det finnes vel viktigere ting enn å sitte behagelig på toget..? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! 7275910[/snapback] Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. 7276246[/snapback] Gardermoen -> Bergen (1 time) Oslo s -> Gardermoen (40 minutter) Så, flyet er altså 40 minutter raskere, dog vet jeg ikke hvor lenge det tar fra flesland til bergen sentrum så tipper at det er ganske likt. Dette avhenger jo selfølgelig om: -Det er tåke eller ei -Om det er streik eller ei -Om flyplassen er åpen -Om det er for mye is på rullebanen -Om det er for mye vind på flyplassen -Om flyene er på plass eller ei -Osv... Holder en knapp på flyet jeg mellom 75 og 150 millioner kroner per kilometer Men var en voldsom pris. Endret 14. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog! 7282560[/snapback] kilde? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Synes heller ikke et slikt prosjekt burde påbegynnes før teknologien har "stabilisert" seg litt, slik at det ikke lurker noen revolusjonerende endringer i nær fremtid etter at man har bygget jernbanen. Har sett noen programmer om "magnettog" for eksempel, som skal oppnå langt høyere fart enn konvensjonelle høyhastighetstog, fordi de ikke berører skinnene. 7281119[/snapback] Maglev har vært i drift i over 20 år. På enkelte strekninger oppnår toga ei hastighet på nesten 500 km/t. Teknologien er moden, men det er fremdeles mye potensiale i den. Om Norge bestemmer seg for å gå for Maglev så vil vi kunne være med på den videre utviklinga av teknologien. Lenke til kommentar
anande Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog! 7282560[/snapback] kilde? 7282607[/snapback] kilde: Kosmos YF, helt ny naturfagbok i videregående skole. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Nå må ikke folk henge seg så mye opp i prisen, siden det står at kostnadene er usikre. Bergensbanen kunne ha godt av en oppgradering, dette ville ha hjulpet på så mangt, mer transport via jernbanen, turisme, og spart miljøet. NSB bruker vel nok penger som det er på og vedlikeholde bergensbanen som det er, innvistering for framtida dette. Tenk det tilbudet norsk næringsliv kunne ha tilbudt utenlandske turister, på noen få timer fra fjell&fjord, til hovedstaden og slottet. Eller omvendt for den del. Hadde jo vert flott for meg også, en tog tur på 2timer og så hadde en vert på fest i Oslo Lenke til kommentar
anande Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Nå må ikke folk henge seg så mye opp i prisen, siden det står at kostnadene er usikre.Bergensbanen kunne ha godt av en oppgradering, dette ville ha hjulpet på så mangt, mer transport via jernbanen, turisme, og spart miljøet. NSB bruker vel nok penger som det er på og vedlikeholde bergensbanen som det er, innvistering for framtida dette. Tenk det tilbudet norsk næringsliv kunne ha tilbudt utenlandske turister, på noen få timer fra fjell&fjord, til hovedstaden og slottet. Eller omvendt for den del. Hadde jo vert flott for meg også, en tog tur på 2timer og så hadde en vert på fest i Oslo 7282657[/snapback] Som sagt, det fins definitivt mye bedre ting og bruke pengene på. Nå syns jeg du er egoistisk. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Ikke for og gå helt av skaftet her nå og bli alt for offtopic, men vist det skal bare 60milliarder til, hvorfor går ikke land sammen for og spleiser på rent vann til hele verden? og hvorfor er det ikke GJORT FØR? Bill Gates, Norge, USA, Sveits, Svergie, Danmark, Canada, Saudi Arabia, 7.5Milliarder på deling da. Virker litt for lett det der. Beklager, men Naturfagsboka di er full av tull. Endret 14. november 2006 av MortenGlmz Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog! 7282560[/snapback] kilde? 7282607[/snapback] kilde: Kosmos YF, helt ny naturfagbok i videregående skole. 7282634[/snapback] Vet ikke hva som menes med grunnutdanning, men tviler sterkt. The Borgen Project opererer f.eks med 77 milliarder. Jeg vil tro at regnestykket er teoretisk. Det er mange hindringer som må overkommes, annet enn penger. F.eks. stikker mange ledere pengene i egen lomme. I tillegg er det mye krig rundt om kring. Men det setter jo litt perspektiv på hvor mye penger det er og jeg ser synspunktet ditt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det finnes alltid bedre ting å bruke penger på. Det vil ikke si at det vi bruker penger på er feil. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Stortinget vurderer nå et forslag om å bygge et supertogsom bruker 2t 21min mellom Oslo og Bergen. Les Mer Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på? EDIT: Snodig typo. 7275845[/snapback] Noe så dumt! For 40 milliarder kroner årlig kan alle barn i verden få en grunnutdanning, for 60 milliarder kan alle i verden få rent vann, så hvorfor bruker vi så mye penger på dritt? Vi trenger ikke noe tog! 7282560[/snapback] Ja hvis ikke disse milliardene går til togbane, så går de nok 100 % sikkert til utdanning av alle barn i verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå