danno_O Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Stortinget vurderer nå et forslag om å bygge et supertog som bruker 2t 21min mellom Oslo og Bergen. Les Mer Hva mener dere om saken, er dette verdt å bruke 150 Mrd kroner på? EDIT: Snodig typo. Endret 14. november 2006 av Ueland Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! Lenke til kommentar
Superior Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Ja, det vil være verdt det. Men jeg undres på hvordan de vil få til strekningen Bergen - Stavanger? Endret 13. november 2006 av Superior Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg savner strekningen Trondheim - Oslo. Bra at politikerne tenker på å prioritere infrastruktur (selv om jeg tviler sterkt på at denne idèen noensinne kommer til å forlate tegnebordet). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg er redd prosjektet er sørgelig undervurdert hva kostnader angår, men hvis det blir gjort skikkelig, så synes jeg det er verdt det. Det er viktig at fronten på toget lages slik at det kan brøyte seg gjennom både snøfonner, reinsdyrflokker og jordras, for hvis dette supertoget ikke kan kjøre noe raskere enn dagens tog pga. "sikkerheten", da er det jo bare en stor vits. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! 7275910[/snapback] Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. 7276246[/snapback] Har du målt tiden det tar fra Oslo S til Bergen sentrum? Via Gardermoen og Flesland, mener jeg. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Om dem estimerer med 150 mrd, så må du regne med at prisen blir det dobbelte.. Dette er t.o.m. mer idiotisk forslag enn operaen i Oslo.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Var mye dekning om dette i lokalavisa (Hallingdølen) for 1-2 måneder siden. Ønsker det velkommen hvis banen går der Bergensbanen går den dag i dag. Goz: Det tar gjerne lang tid om du flyr også. Du skal vente på flyplassen, komme deg ut dit, komme deg inn til byen fra Flesland osv. osv. Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Det hadde jo vært fint med sånne tog ja Men det blir sikkert dyrt og reise med dem Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Men jeg undres på hvordan de vil få til strekingen Bergen - Stavanger? 7276034[/snapback] Under vann! Var noe skriverer om det i St.aftenbl for en tid tilbake! Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning! 7275910[/snapback] Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet. 7276246[/snapback] Fra Bergen til flesland tar det ca 35 min, vente på flyet tar min 30 min, fly over fjellet tar 50 min, vente på bagasjen min 20 min, flytoget til oslo s tar 22 min. Så reisen tar minimum 2 timer og 37 minutter. Så lenge ikke SasB streiker da! Og da må man av og på tre transportmidler. Så det både er kjappere og mye enklere! Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Nå leste jeg ikke linken, men det er slike ideer som fører landet fremover! Man må slutte å tenke noen få år frem i tid og heller tenke litt mer langsiktig. Norge har et stort problem når det gjelder infrastruktur da dette landet er ganske spesielt geologisk sett, så da er slike ting ekstra viktig for å kunne møte fremtiden på en god måte. Dagens jernbanelinjer er ikke gode nok til å tillate slike hastigheter det er snakk om og uansett så må det en kraftig oppgradering til for å i det hele tatt kunne inkludere jernbanen som et viktig transportalternativ i fremtiden (personelltraffikk vel og merke), så dette forslaget er viktig, uansett om det blir en realitet eller ikke. EDIT: Lest linken nå og synes det høres meget bra ut. Selv om prislappen muligens er urealistisk, så er forslaget i hvert fall viktig for at folk skal kunne se litt lenger frem i tid før det er for sent.. Det er nå vi har pengene. Endret 13. november 2006 av Frosten Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Med tanke på hvor mye praktisk stress med transport til/fra flyplasser og sikkerhetssjekker osv det er rundt å fly så er det nok et marked for et slik tog ja. Men jeg er redd billettprisen kan bli høy. Se bare på prisen på høyhastighetstoget mellom oslo s og gardermoen. Men for forretningsreisende er det nok et glimrende tiltak ja. Som nenvt over burde nok Trondheim vært med også. Men er det ikke annen kommunikasjonsinfrastruktur de kanskje burde vurdert først? Bare tenk på alle veien vi kunne fått for de pengene. Er det blitt nevnt noe sted om dette kun blir persontrafikk? Eller vil togene kunne ta varer også? Hvis dette kunne avlaste trailertrafikken på veiene er ikke behovet for nye veier så prekært. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Dette forslaget har min støtte i hvert fall. Hvis det er muligheter for å bygge en miljøvennlig konkurrent til flyet bør vi velge det hver gang. Seff er det en stor invistering, men det er snakk om en engangsinvistering. Tror ikke det blir dyrere å vedlikeholde dette enn flyparken liksom. Slike "supertog"-ruter rundt om i landet er fremtiden spør du meg... Spørsmålet er heller om de bør nøye seg med Oslo-Bergen eller koble til Sørlandsbanen og Trondheim med en gang... Edit: Etter å ha lest artikkelen ser jeg at planen var å innkorporere kristiansand og stavanger også. Desto større grunn til å si JA! til dette i mine øyne. Kollektivtransport for teh win! Endret 13. november 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Av hva jeg har lest i lokalavisa før, har det vært snakk om en høyhastighetsring; Oslo - Bergen - Stavanger - osv. rundt hele sørtuppen og opp igjen... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Dette er ihvertfall noe skikkelig vi kan bruke oljepengene på. Bygge landet, investere for fremtidige generasjoners verdiskapning. Prisen blir nok astronomisk - men det koster det det koster.. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Dette er ihvertfall noe skikkelig vi kan bruke oljepengene på. Bygge landet, investere for fremtidige generasjoners verdiskapning. Prisen blir nok astronomisk - men det koster det det koster.. 7279712[/snapback] Masing om bruk av oljepenger er noe av det teitest jeg pleier å høre, men i dette tilfellet er det faktisk en bra ide! Helt enig med deg klilleng! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Dette er ihvertfall noe skikkelig vi kan bruke oljepengene på. Bygge landet, investere for fremtidige generasjoners verdiskapning. Prisen blir nok astronomisk - men det koster det det koster.. 7279712[/snapback] "astronomisk" og "astronomisk"... Er det noen som har noen tall på hvor mye invisteringene i det originale jernbane-nettet hadde tilsvart i dagens valuta? Hadde vært morsomt å ha noe å sammenligne med liksom... Edit: Det er så fort å syte over kostnadene på store offentlige prosjekter. Synes derfor det er viktig å se det i sammenheng med andre "pioner-prosjekter" i norgeshistorien. Ser vi på dette i prosenter i forhold til brutto nasjonalprodukt tror jeg ikke prislappen er så ille likevel. har ingen tall "for hånden" men tipper det er slik. Noen som har noen tall som kan bekrefte/avkrefte dette? Endret 13. november 2006 av L4r5 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Dovrebana kosta visst et 1907-statsbudsjett. Tror jeg, det var i hvert fall ei strekning som kosta et 190x-budsjett Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 150 milliarder? Det hørtes ekstremt mye ut. Kan det være så dyrt å bygge jernbane? Eller har de bare smurt på for å løse opp pengesekken til staten når de kommer med et neste, mer realistisk forslag? Men hva med nordnorgebanen som har blitt lovet i ca 40 år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå