Gå til innhold

Stortinget vil bygge supertog.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er redd prosjektet er sørgelig undervurdert hva kostnader angår, men hvis det blir gjort skikkelig, så synes jeg det er verdt det.

 

Det er viktig at fronten på toget lages slik at det kan brøyte seg gjennom både snøfonner, reinsdyrflokker og jordras, for hvis dette supertoget ikke kan kjøre noe raskere enn dagens tog pga. "sikkerheten", da er det jo bare en stor vits.

Lenke til kommentar

Var mye dekning om dette i lokalavisa (Hallingdølen) for 1-2 måneder siden. Ønsker det velkommen hvis banen går der Bergensbanen går den dag i dag.

 

Goz: Det tar gjerne lang tid om du flyr også. Du skal vente på flyplassen, komme deg ut dit, komme deg inn til byen fra Flesland osv. osv.

Lenke til kommentar
Men jeg undres på hvordan de vil få til strekingen Bergen - Stavanger?

7276034[/snapback]

Under vann! Var noe skriverer om det i St.aftenbl for en tid tilbake!

 

Helvete ja! Oslo Bergen på 2 timer og 20 minutter vil utkonkurrere flyet på samme strekning!

7275910[/snapback]

 

 

Øh? Fly Oslo-Bergen tar da vitterlig 50min-1 time, så vil ikke si toget vil utkonkurere flyet.

7276246[/snapback]

Fra Bergen til flesland tar det ca 35 min, vente på flyet tar min 30 min, fly over fjellet tar 50 min, vente på bagasjen min 20 min, flytoget til oslo s tar 22 min.

Så reisen tar minimum 2 timer og 37 minutter. Så lenge ikke SasB streiker da! :) Og da må man av og på tre transportmidler.

Så det både er kjappere og mye enklere!

Lenke til kommentar

Nå leste jeg ikke linken, men det er slike ideer som fører landet fremover! Man må slutte å tenke noen få år frem i tid og heller tenke litt mer langsiktig. Norge har et stort problem når det gjelder infrastruktur da dette landet er ganske spesielt geologisk sett, så da er slike ting ekstra viktig for å kunne møte fremtiden på en god måte.

 

Dagens jernbanelinjer er ikke gode nok til å tillate slike hastigheter det er snakk om og uansett så må det en kraftig oppgradering til for å i det hele tatt kunne inkludere jernbanen som et viktig transportalternativ i fremtiden (personelltraffikk vel og merke), så dette forslaget er viktig, uansett om det blir en realitet eller ikke.

 

 

EDIT: Lest linken nå og synes det høres meget bra ut.

Selv om prislappen muligens er urealistisk, så er forslaget i hvert fall viktig for at folk skal kunne se litt lenger frem i tid før det er for sent.. Det er nå vi har pengene.

Endret av Frosten
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye praktisk stress med transport til/fra flyplasser og sikkerhetssjekker osv det er rundt å fly så er det nok et marked for et slik tog ja. Men jeg er redd billettprisen kan bli høy. Se bare på prisen på høyhastighetstoget mellom oslo s og gardermoen. Men for forretningsreisende er det nok et glimrende tiltak ja. Som nenvt over burde nok Trondheim vært med også.

 

Men er det ikke annen kommunikasjonsinfrastruktur de kanskje burde vurdert først? Bare tenk på alle veien vi kunne fått for de pengene.

 

Er det blitt nevnt noe sted om dette kun blir persontrafikk? Eller vil togene kunne ta varer også? Hvis dette kunne avlaste trailertrafikken på veiene er ikke behovet for nye veier så prekært.

Lenke til kommentar

Dette forslaget har min støtte i hvert fall. Hvis det er muligheter for å bygge en miljøvennlig konkurrent til flyet bør vi velge det hver gang. Seff er det en stor invistering, men det er snakk om en engangsinvistering. Tror ikke det blir dyrere å vedlikeholde dette enn flyparken liksom. Slike "supertog"-ruter rundt om i landet er fremtiden spør du meg...

Spørsmålet er heller om de bør nøye seg med Oslo-Bergen eller koble til Sørlandsbanen og Trondheim med en gang...

 

Edit: Etter å ha lest artikkelen ser jeg at planen var å innkorporere kristiansand og stavanger også. Desto større grunn til å si JA! til dette i mine øyne. Kollektivtransport for teh win!

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Dette er ihvertfall noe skikkelig vi kan bruke oljepengene på. Bygge landet, investere for fremtidige generasjoners verdiskapning. Prisen blir nok astronomisk - men det koster det det koster..

7279712[/snapback]

Masing om bruk av oljepenger er noe av det teitest jeg pleier å høre, men i dette tilfellet er det faktisk en bra ide! Helt enig med deg klilleng!

Lenke til kommentar
Dette er ihvertfall noe skikkelig vi kan bruke oljepengene på. Bygge landet, investere for fremtidige generasjoners verdiskapning. Prisen blir nok astronomisk - men det koster det det koster..

7279712[/snapback]

"astronomisk" og "astronomisk"... Er det noen som har noen tall på hvor mye invisteringene i det originale jernbane-nettet hadde tilsvart i dagens valuta? Hadde vært morsomt å ha noe å sammenligne med liksom...

 

Edit:

Det er så fort å syte over kostnadene på store offentlige prosjekter. Synes derfor det er viktig å se det i sammenheng med andre "pioner-prosjekter" i norgeshistorien. Ser vi på dette i prosenter i forhold til brutto nasjonalprodukt tror jeg ikke prislappen er så ille likevel. har ingen tall "for hånden" men tipper det er slik. Noen som har noen tall som kan bekrefte/avkrefte dette?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

150 milliarder? Det hørtes ekstremt mye ut. Kan det være så dyrt å bygge jernbane? Eller har de bare smurt på for å løse opp pengesekken til staten når de kommer med et neste, mer realistisk forslag?

 

Men hva med nordnorgebanen som har blitt lovet i ca 40 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...