L2killer Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Hei! Lurer på om og hvardan jeg kan få installert Linux på en harddisk som det ligger Windows på fra før, er det mulig? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Nyere linux distroer kan ha støtte for dualboot mellom linux/windows. Mener iallefall at Mandrake støtter det, men har ikke testet selv. Det heter visst Mandriva nå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Suse støtter også dualboot fra versjon 9.0 og oppover. Når du innstallerer dette så finner innstalasjonsprogrammet ut at du har et annet os innstallert og dasker inn en bootloader på makinen. det eneste som trengs er at de forskjellige operativsystemene ligger på hver sin partisjon. hvis hardisken du skal ha det på består av en partisjon kan du endre størelsen på denne slik at du fr plass til to partisjoner. det kan gjøres med Partition Magic. testversjon av Partition Magic finner du her edit: orddelingerenfinting Endret 15. november 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
maxM Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Er som ilpistino sier at du må sørge for å instalere dem på forskjellige partisjoner. Men hvis du aldri har prøvd en linux distro før vil jeg annbefale at du prøver en Live-CD først. Hvis du ikke liker det kan du fort få problemer med avinstalering av linux. F.eks. vil GRUB ta over for masterbootrecord (fil som forteller hva slags operativsystem som skal starte opp under oppstart av maskinen) når du instalerer blant annet Ubuntu. Når du så avinstalerer Ubuntu vil GRUB forsvinne å dataen vil ikke starte før du har satt masterbootrecord til å forklare at Windows skal starte under oppstart. Dataen vil rett å slett ikke starte opp Windows. Dette var hvertfal ett problem som jeg kom borti når jeg isntalerte Ubuntu Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 selv om en linux distro vil endre MBR skal det ikke være noe problem å overskrive disse innstillenge i ettertid slik at Bootloaderen som distroen innstallerer slettes. hvis du har disketter kan du starte maskinen med en bootdiskett for Windows 98. når dos promt kommer opp skriver du følgende som retter opp MBR: FDISK /MBR Hvis du ikke har diskett kan du bruke en annen fremgangsmåte hvor du bruker recovery console i Windows. Dette krever at du booter maskinen med innstallasjons-cdn til Windows: 1) Du starter maskinen med en innstalasjons-cd til Xp og lar den laste til du får opp skjermen "Velkommen til innstallasjonsprogrammet". 2) Der tryker du E (valg nummer to) for å reparere Windows. 3) Du får da opp hvilken Windows innstalasjon du vil reparere. da du normal skal kun ha en Windows trykker du her 1 og enter. 4) Skriv inn adminpassordet på innstalasjonen. Hvis du har blank passord kan du lese denne artikkele om hvordan du kan omgå det problemet. 5) Du skal nå stå i DOS promt. Skriv "fixmbr" (uten gåsetegnene). 6) Det kommer opp en advarsel som spør om du er sikke rpå at du vil overskrive MBR. 7) Skriv "j" for ja hvis du vil overskrive. programmet gjør underverker og reparerer MBR. 8) ta ut Cd'n og start maskinen på nytt. (dette gjelder den norske utgaven av Xp men jeg regner du klarer å gjette deg til hvordan det skal gjøres med den engelske utgaven) Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 eller man kan rett og slett fikse bootloader'n i windows før man formaterer bort linux-partisjonen.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 eller man kan rett og slett fikse bootloader'n i windows før man formaterer bort linux-partisjonen.. 7290284[/snapback] Det du snakker om her er hvilken rekkefølge bootloaderen til Windows Xp skal starte windows-baserte operativsystemer som ligger på maskinen. Denne informasjonen ligger i boot.ini. Linux-baserte systemer bruker andre bootloadere som legges i MBR (altså et annet sted). Du er flink hvis du klarer å komme med en howto på hvordan du fixer MBR med en innebygget funksjon i windows Xp. (det finnes tredjeparts-programmer som gjør dette men det er en litt annen sak). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 -------hvis hardisken du skal ha det på består av en partisjon kan du endre størelsen på denne slik at du fr plass til to partisjoner. det kan gjøres med Partition Magic. testversjon av Partition Magic finner du her edit: orddelingerenfinting 7288127[/snapback] Partition Magic koster pæng Gnome Partition Editor er gratis og kan stort sett gjøre alt som partition magic kan gjøre Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Du er flink hvis du klarer å komme med en howto på hvordan du fixer MBR med en innebygget funksjon i windows Xp. (det finnes tredjeparts-programmer som gjør dette men det er en litt annen sak). 7290498[/snapback] sorry, tenkte intuitivt at det gikk an å starte cmd og skrive fixmbr. Det går jo ikke, så slik sett er det litt værre.. jaja, da bør man nok ha en windows-cd da. Endret 15. november 2006 av qualbeen Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Takk takk til dere alle Men, hvis jeg oppretter tre partisjoner eller har en fri harddisk, kan jeg da installere tre forskjellige OS, eller tre forskjellige Windows/Linux versoner? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Takk takk til dere alle Men, hvis jeg oppretter tre partisjoner eller har en fri harddisk, kan jeg da installere tre forskjellige OS, eller tre forskjellige Windows/Linux versoner? 7301887[/snapback] så lenge du har en partisjon eller en harddisk per os så kan du innstallere så mange du orker. Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Hmm.. Takk :!: Men kan jeg få lastet ned mac, eller må d kjøpes? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. november 2006 Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Hmm.. Takk :!: Men kan jeg få lastet ned mac, eller må d kjøpes? 7301990[/snapback] Jeg regner med at begge deler er gjennomførbart men diskusjoner angående førstnevnte er grunn nok til at tråden blir steng og advarsler utdelt... så mer sier jeg ikke om den saken edit: regner med at du med Mac her mener operativsystemet Mac os x eller tilsvarende.... Endret 17. november 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 Hehe.. hadde vert litt greit å prøvd Intel mac før jeg kjøper noe Men, men, la nå den ligge.. Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 17. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2006 OS Mac jeg mente ja, men la nå den saken ligge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå