Jan-I Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Bak i bilen min har jeg et 12v strømuttak der jeg har tenkt å koble til en 12v til 220v inverter på 600W og 12v kjøleboks. Har ikke sjekket, men regner ikke med strømuttaket kan levere stort mer enn 10A. Dette begrenser bruken av inverteren- som trekker over 50A/12V. Jeg har derfor vurdert å montere et 12V batteri nr.2 bak. Tenker da at dette batteriet kobles til strømuttaket ved kjøring slik at det lades, og kobles fra når motoren stopper, f.eks. når spenningen kommer under ca.13V. På denne måten kan jeg ha kjøleboksen gående f.eks. på danskebåten uten å tenke på at jeg går tom for strøm. Jeg trenger da et relee som kobler inn kretsen med batteri og kjøleboks/inverter når motoren går, men som aldri gir mer enn 10A, slik at overføringen mellom motor og bagasjerom ikke overbelastes. Når så batteriet nærmer seg fulladet eller jeg ikke bruker noe strøm bak, kobles kretsen med batteriet direkte til strømuttaket bak. Jeg er ingeniørutdannet, men har ingen erfaring med elektronikk, så dette er kanskje barnelærdom? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Et skillereele er det du trenger, det brukes akuratt i slike oppsett som du har, du finner det hos båtrekvesitasjapper. Dog må du ha en kabel som tåler belastningen som generatoren lader med så du må nok legge opp en egen kabel til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå