Gå til innhold

Butikker med returrett..

Anbefalte innlegg

Dette er tråden der man skal fortelle om hvilke butikker som reklamerer med returrett.

Så godt som alle butikker som har returrett krever at forpakningen er hel,

mens andre kun krever at produktet er ubrukt.

De fleste butikker krever at produktet er uten synlige merker etter bruk,

mens andre krever kun at produktet fungerer.

Fortell om din byttehandel, eller opplys om vilkårene til en butikk.

Man trenger ikke å opplyse om nettbutikkers vilkår, dette fordi de uansett har 14 dagers returrett. Men fortell gjerne om din retur hos en nettbutikk.

Jeg har laget en mal, følg gjerne den, enkelte punkter kan endres til feks uker eller dager hvis du sliter med å huske datoer.

Hva ble kjøpt og hvorfor

Hvor: Butikk, by, adresse

Kjøpt: Kjøpsdato/motatt dato

Sagt i fra: Dato der du har opplyst om at du kommer til å returnere varen

Levert tilbake: Byttedato/innsendt dato

Varen: Varens stand, forpakningens stand

Hvorfor levert tilbake: Varen ødelagt, ikke til forventningene, dårlig kvalitet osv..

Service: Personalets kommentarer, spørsmål, kontroll eller problem

Annet: Andre kommentarer, observeringer eller trivia ;)

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikker med angrerett:

• Elkjøps 30 dagers full returrett - Varen kan brukes, men det er lettere å bytte hvis den ikke har noen skjønnhetsmerker og pakningen er hel. Varen må være komplett. Denne returretten gjelder også på varer kjøpt på internett, og kan derfor leveres tilbake i butikken. Hvis du ikke har kvittering kan du be om kopi av kvitteringen i kassen før du leverer varen hos returavdelingen. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner og produkter solgt med abonnement.

Jeg har selv benyttet meg av Elkjøps returrett.

• Sibas åpent kjøp i 30 dager - Gjelder ikke produkter som selges med abonnement eller som inngår i et kombinasjonstilbud. Åpent kjøp gjelder ikke mobiltelefoner, innstikk-kort, minne eller harddisker, hygieniske-/husholdningsprodukter, programvare, spill, CD, DVD, flat tv (lcd/plasma) eller projektorer.

Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 995

Jeg har ikke benyttet meg av Sibas returrett.

• lsound.no - 45-dagers penger tilbake garanti tilbys av L-Sound for alle SVS produkter.
    Hvis du ikke er fullstendig fornøyd med prestasjonen av ditt SVS produkt, kan du returnere dette til oss innen 45 dager fra leveringsdato med full refusjon av kjøpsprisen for produktet. Det eneste du må sørge for er selv, å betale frakt for retur og returnere varen fullstendig uskadd med original emballasje.

Jeg har ikke benyttet meg av lsound.no's returrett.

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Jeg forhåndsbestilte SONY's speilrefleks kamera Alpha α100 da det var helt nytt, for å sammenligne med mitt Canon EOS 350D. Alternativene var; enten selge 350D eller bruke angreretten på A100.

Hvor: Kjøpt på www.japanphoto.no med 18-70 og 70-200 objektiv for 8000 kr

Kjøpt:02.08.06 UTLEVERT 2604 LILLEHAMMER

31.07.06 INNLEVERT POSTKONTOR 1416 OPPEGÅRD

Sagt i fra: 12.08.06 Sendt mail angående retur, samt spørsmål om å få levere varen i en Japan Photo-butikk.

14.08.06 Fikk bekreftelse på at jeg kunne levere varen i en Japan Photo-butikk

Levert tilbake:

21.08.06 Levert varen hos Japan Photo Bogstadveien Oslo

Varen: Jeg tok ca 650 bilder med kamera i tiden jeg hadde det. Det har for det meste ligget i sekken og blitt brukt på impuls.

Hvorfor levert tilbake: Jeg leverte inn varen fordi jeg syntes jeg hadde en bedre feeling med mitt Canon EOS 350D, raskere og mer presis autofokus samt mer støy ved høyere ISO, dessuten var det lettere å bruke kamera fra Canon og jeg følte jeg tok bedre bilder med det. Personene jeg snakket med på Japan Photo Bogstadveien var enig i min beslutning, og skjønte at jeg ikke var fornøyd. Dessuten kjøpte jeg kamera ganske billig, så Japan Photo tapte nok ikke så mye på å la meg få låne kamera også selge det videre som brukt.

Service: Da jeg spurte om jeg kunne returnere kamera hvis jeg ikke var fornøyd svarte japanphoto: "Du har 14 måneders ubetinget angrefrist, så er du ikke fornøyd så er det bare å returnere kamera."

Annet: Japan Photo Bogstadveien visste ikke hva de skulle gjøre da jeg kom for å levere kamera tilbake, det fantes ingen instrukser på dette. De kunne ikke gi meg pengene tilbake cash siden de ikke hadde så mange penger i kassa. De kunne eventuelt gi meg en tilgodelapp. Etter en mail til [email protected] fikk jeg bekreftet at jeg skulle få pengene satt inn på konto og alt var i orden.

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Butikker med angrerett:

•  
  • Elkjøps 30 dagers full returrett - Varen kan brukes, men det er lettere å bytte hvis den ikke har noen skjønnhetsmerker og pakningen er hel. Varen må være komplett. Denne returretten gjelder også på varer kjøpt på internett, og kan derfor leveres tilbake i butikken. Hvis du ikke har kvittering kan du be om kopi av kvitteringen i kassen før du leverer varen hos returavdelingen. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner og produkter solgt med abonnement.

Jeg har selv benyttet meg av Elkjøps returrett.

7282345[/snapback]

Eneste som manglet er er at det ikke er returrett på spill, film og programvare dersom forseglingen er brutt.

Alle andre varer kan brukes, og eske/emballasje er ikke et krav (men veldig fint for butikken om man har med).

Lenke til kommentar
Service: Da jeg spurte om jeg kunne returnere kamera hvis jeg ikke var fornøyd svarte japanphoto: "Du har 14 måneders ubetinget angrefrist, så er du ikke fornøyd så er det bare å returnere kamera."

14 måneders angrefrist som er ubetinget attpåtil... høres nesten ut til å være for godt til å være sant.

Lenke til kommentar
syns det er pussig at du fikk ta over et halvt tusen bilder med kameraet. Det minner om vesentlig mer bruk enn loven åpner for.

Hva står det egentlig i loven?

EDIT: Fant ut selv..

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Er det ikke vanlig praksis å la kunden få levere tilbake varen dersom man ikke er fornøyd etter 14 dager? Dersom ingen av disse villkårene er oppfylt..

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
syns det er pussig at du fikk ta over et halvt tusen bilder med kameraet. Det minner om vesentlig mer bruk enn loven åpner for.

Hva står det egentlig i loven?

EDIT: Fant ut selv..

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Er det ikke vanlig praksis å la kunden få levere tilbake varen dersom man ikke er fornøyd etter 14 dager? Dersom ingen av disse villkårene er oppfylt..

7294738[/snapback]

joda, men diskusjonen kommer når det er snakk om et så stort bruk, da er det ikke slik intensjonen var. Det er sterk kontrast mellom feks 60-70 bilder som jeg mener er rimelig, og 665 som du tok.

Lenke til kommentar

Jeg mener man må ta såpass mange bilder for å danne seg en mening om kamera er bedre enn det man allerede har.. Dessuten sa de til meg ubetingen angrerett, og derfor hadde jeg ingen reservasjoner med å bruke det. Dessuten kan de ikke sjekke hvor mange bilder jeg har tatt hvis jeg nullstiller telleren?

Altså, jeg var egentlig helt sikker på at jeg skulle beholde SONY A-100 kamera, alle tester og erfaringer fortalte meg at dette var et mye bedre kamera enn 350D. Det var før jeg fikk kamera i hendene og prøvde det i noen dager.

La nå ikke dette bli en diskusjon om dette ene tilfellet, meningen er å høre andres erfaringer. Eventuelt øke antall butikker på listen.

Har ikke Clas Ohlson noe returordning? Har aldri prøvd hvordan den fungerer i praksis.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Har ikke Clas Ohlson noe returordning? Har aldri prøvd hvordan den fungerer i praksis.. Noen som vet?

7295936[/snapback]

Ettersom jeg leser på nettsidene deres, så gir de 30 dager angrefrist, altså endel lengre enn loven krever. Om det også gjelder ved kjøp i de fysiske butikkene vet jeg ikke, og har heller aldri hatt behov for å returnere noe (bare en billig DVD-opptaker som sluttet å virke, men det var en reklamasjon, ikke angrefrist-sak..).

Lenke til kommentar

Clas Ohlson sin returrett er veldig grei, og jeg har benyttet meg av dette senest idag.

Det er åpent kjøp i 30 dager, og man kan levere varen tilbake med kvittering og får pengene tilbake uten ekle blikk eller spørsmål om hvorfor.

Har du mot formodning mistet kvitteringen, kan du i de aller fleste tilfeller også levere varen inn igjen. Det eneste minuset med dette er at du muligens får en tilgodelapp i stedet for cash.

Slik har det vært så lenge jeg kan huske hos Clas Ohlson, og jeg håper de fortsetter slik.. :)

Lenke til kommentar

Biltema

Man har 10 dagers bytterett. Det står at kassekvitteringen må følge med. Men har ingen problemer med å få tilgodelapp hvis jeg ikke har hatt den med. Hvis man skal ha pengene tilbake må man ha kvittering.

En annen ting med Biltema er at man kan betale med svenske- og danske kroner, samt euro i deres varehus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...