Gå til innhold

Datoen har godt ut på varen = halv pris

VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg var på butikken i går og så en korg med halv pris mat (supper osv)

Alle pakningene hadde gått ut på dato med nesten en måned :ohmy:

Så tenkte jeg jaha...

Jeg så på lappen: HALV PRIS PÅGRUNN AV DATO!

Jeg har selv gått GK hotell og næring og VK1 kokkfag. Og vet at butikker IKKE har lov til å selge varer som har gått ut på dato! De har heller ikke lov til å gi de bort!

Det står faktisk i lovens store klokebok! (den røde typen :p)

Hva skal man si til slikt? Butikker som ikke følger loven :roll:

Viss jeg blir syk av slik mat og sier jeg kjøpte den til halv pris på rimi, da kommer butikken til å få en diger bot!

Så mattilsynet sjekker nå i disse tider resturanter, hva med butikkene da? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent teknisk sett så er det vel ikke lov å selge matvarer som har gått ut på dato.

Men det er jo også en forskjell på hvor fort en vare blir dårlig; tørrvarer som f.eks. suppe som kanskje har 3 års holdbarhet fra den er produsert blir selvfølgelig ikke plutselig dårlig over natta når den når 'holdbarhetsdatoen'.

En liter melk eller andre ferskvarer derimot...

Lenke til kommentar

Egg kan f.eks stå over 3 år etter best før. Jeg har selv drukket melk som har godt ut på dato med en uke uten at jeg ble dårlig, at den luktet dårlig eller var klompete!

Men det skal jo ikke selges!

Tørrvarer kan fort få litt annen konsistens etter datoen har godt ut. Kan bli klumpete osv

Lenke til kommentar

vet det ikke er helt lov, men kan være greit for en fattig student i ny og ne. men selvfølgelig må man vurdere vare og hvor gammel den er, ikke alt holder seg like bra. hadde jo vært artig om det var på kiwi eller en butikk som gir deg dobbel sum tilbake for utgåtte varer. hadde bare vært å ta med seg kurven eller vogna til kassen, betale og få dobbelt tilbake,..

Lenke til kommentar
Har aldri greid å finne en slik vare på kiwi :p

Har heller aldri sjønt det. For viss du finner den varen og gir den til betjeningen får du penger da? (aka hjemmsel)

Eller må du først ha betalt for varen?

7282439[/snapback]

På kiwi får du varen med deg hjem.

GRATIS!

Endret av Silencer91
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noen sier det ikke er lov å selge/gi bort mat etter holdbarhetsdato, men her er det en viktig nyanse ute og går: Er det snakk om lettbedervelig mat, som er merket "siste forbruksdato" er det korrekt at den ikke kan selges/gis bort. Annen mat som brus, kjeks, smågodt etc som "bare" er merket med "best før" kan derimot selges/gis bort også etter datomerkingen...

Lenke til kommentar

Har heller aldri sjønt det. For viss du finner den varen og gir den til betjeningen får du penger da? (aka hjemmsel)

7282439[/snapback]

Du bare gir det til betjeningen (hvis det er masse så ta alt med deg) og bare spørr om de ikke har noe med nyere dato og gi det til dem. Er det sære ting så har de det garantert ikke inne (dyremat etc.).

Har gått ut av Kiwi med 4 pack cola og 150 kr rikere en gang. Men egentlig var det helt tilfeldig. Jeg skulle ha dyremat og spurte om de ikke hadde noe som var litt nyere siden alt hadde gått ut på dato. betjeningen tok alt til kassen, scannet det og ga meg igjen 150 kr. Da hadde de scannet inn 4 packen som jeg skulle ha.

Lenke til kommentar

På Rimi der jeg jobber halverer vi prisen to dager før varen går ut på dato om det er "holdbar til"-varer. Varer som ikke blir solgt innen datoen blir kastet. Dersom vi har en del av en "best før"-vare selges den ofte til halv pris også etter datoen. Men det brukes selvsagt skjønn.

Endret av PT
Lenke til kommentar

7282439[/snapback]

nei du bare viser den i kassa, enten for du penger eller ny varer av det slaget gratis. Jeg og en kompis fant 68 ja 68 store melkesjokolader. Betjeningen holdt på å klikke.

Lenke til kommentar

egg.no

Ta stemplingsdatoen på eggekartongen "med en klype salt". Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har "gått ut på dato", bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget - formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig.

I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg "med en klype salt"!

Det var jeg i grunn ikke klar over. Pleier å kaste egg om de har gått ut på dato, men det er kanskje mest fordi jeg hadde en dårlig opplevelse med en omelett som luktet reker når den var ferdigstekt. Den gikk rett i bosset uten prøvesmaking, for å si det sånn.

Endret av PT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...