tmoen3 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hei. Jeg er ny som bruker av speilrefleks, og har nettopp kjøpt canon 400d. Har problemer med at bildene blir litt mørke i full auto modus for bilder som er tatt inne. Er det noen som har erfaring/forslag for jeg må endre på for å gjøre det lysere? Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Pass på å kalibrere skjermen skikkelig. Her på jobben er alle bildene for mørke, men de er ganske mye lysere hjemme. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Ifølge chasseur d'images og réponses photo undereksponerer 400d litt. Dette kombinert med at bildene er tatt inne (uten blitz?) gjør vel at bildene blir litt mørke. Eller så er det skjermen som er noe galt med. Edit: Legge ut eksempelbilder? Endret 14. november 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Gå til en site som har en gråskala (det finnes mange). Kan du se alle steppene - 21 i alt - er lys/kontrast tilnærmet riktig, i tillegg kan du se om den har fargestikk. Jeg har lagt ut en kalibrert sRGB gråskala på min nettside: www.jkklstudio.com Lenke til kommentar
tmoen3 Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Det er ikke på pc-skjermen jeg ser at bildene er litt mørke, det er på selve lcd skjermen på kameraet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ikke stol på lcd-skjermen på kameraet. Lær deg å bruke histogrammet. Overfør til pc og se på skjermen der. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Skjermen på kameraer juger noe sinnsykt, avhengig av lysforholdene. På mitt 350D syns jeg ofte bildene er mye lysere enn de egentlig er. Histogrammet er din venn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå