Gå til innhold

W2K slår ikke av maskina

Muffinman

Anbefalte innlegg

Har gjort et par vennetjenester ved å bistå med oppgradering fra henholdsvis W98se og NT4.0 til W2K pro. Selvfølgelig ville clean install være langt å foretrekke, men det var ikke mulig på disse maskinene av grunner jeg ikke skal komme inn på her.

Imidlertid er det oppstått et lite problem på begge maskinene. Beskrivelse som følger:

Maskin 1: Abit LX6, Celeron 300, 192 mb ram. Problemet er at ved avslutning blir en skjerm med "nå kan du slå av datamaskinen" stående til tross for at når W98 slo av maskina automatisk. Videre fungerer det ikke med powerknappen i front på kabinettet, løsningen er å dra ut powerledningen eller bruke bryteren bak på strømforskynignen. Maskina starter ikke på nytt når strømmen settes på igjen, til dette fungerer powerknappen fint.

Maskin 2: Toshiba bærbar m/128 mb ram. Når man velger avslutte, oppfører maskina seg som om man skulle valgt "starte på nytt". Her må man være klar med powerknappen og skru av når Windows er ferdig avsluttet, og før den begnner å boote igjen.

Noen forslag til løsning(er)? Kanskje er filen(e) som skal slå av maskina skadet eller forandret, eller finnes det innstillinger i selve W2K på dette?

[ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-13 07:32 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

slowcooler skrev (2002-11-13 08:36):

Dere må oppgradere BIOS. Det er sikkert ikke støtte for W2K sin strømstyring på hk'ene dere bruker, uten å oppgradere BIOS. Har måttet gjøre det masse ganger pga. det dere beskriver her.

Selv om alt var OK i W98?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 11:01, skrev slowcooler:

Javist, det er to helt forskjellige verdner vi snakker om. Det ser nokså likt ut på skrivebordet, men har egentlig lite ellers med hverandre å gjøre.

Skaff deg oppdatert bios, så skal du se det ordner seg.

Dette har jeg ingen tro på av den enkle grunn at jeg nettopp fikk til Celeron-maskina ved en annen og meget enkel metode.

Høyreklikk "min datamaskin", velg "egenskaper" - "maskinvare" - "enhetsbehandling" - gå deretter på "vis" og merk av for "vis skjulte enheter".

Fant ut at det var et rødt kryss på APM/NT-noden, og det eneste som måtte til var å aktivisere denne.

Er på vei for å se på Toshiba laptopen nå, og i kofferten har jeg med meg noen tjuvtriks til som jeg har googlet meg fram til hvis dette ikke fungerer der også. Kommer tilbake med rapport.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 07:24, skrev Muffinman:

[...]

Maskin 2: Toshiba bærbar m/128 mb ram. Når man velger avslutte, oppfører maskina seg som om man skulle valgt "starte på nytt". Her må man være klar med powerknappen og skru av når Windows er ferdig avsluttet, og før den begnner å boote igjen.

[...]

Har opplevd det samme med en bærbar compaq etter at jeg la inn en service pack til nt4. For å fixe det måtte jeg da laste ned en ny HAL (Hardware Application Layer) fra compaq sine sider, kansje det er noe i likheten på din toshiba.

Lenke til kommentar

Var nok ikke så enkelt på Toshiba`en nei. Finner ut at det kan være alt fra drivere til hardware som kan forårsake dette, så jeg tør ikke rote for mye med det av den enkle grunn at det er svært følsome data på denne og at den ikke under noen omstendighet skal i kontakt med internett av sikkerhetsmessige årsaker.

Tross alt så funker den bortsett fra dette lille avslutningsproblemet, og da får det bare være slik.

Har et lite problem til, se ny tråd som kommer straks.

Lenke til kommentar

Hehe, har flere maskiner (6), og lager startdiskett med en annen maskin, setter den biosfila som skal brukes sammen med flashprog'et inn på disketten, setter disketten inn i den maskinen som skal oppgraderes, og gjør jobben. Trenger ikke å ha maskinen som skal få ny bios tilkoblet NOE som helst, uten strøm da. Gjør jeg dette i jobbsammenheng, pleier jeg å lage en oversikt over maskinparken FØR jeg begynner, setter meg ned på en maskin, henter ned de filene jeg trenger, og innst. der de skal være. Jeg går ut ifra at du har nettilgang siden du skriver her på forum, så det skulle ikke være noe prob. Kansje jeg skal begynne med å oppbevare biosdiskettene mine i kjøleskapet, har du prøvd det? Holder de seg lengere der? Antimagnetisk? Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Quote:

slowcooler skrev (2002-11-13 14:02):

Ser at du ikke tror det, men det gjør du som du vil. Ta for moro å sjekke på hk-produsenten, og sjekk om det finnes noen oppdateringer. Sjekk også HVA de er laget for å forbedre. Der vil du se om det har noe med W2K å gjøre.

Vel, jeg tror deg i hvertfall... :smile:

Er nesten sikker på at det er en Compaq Presario 5696 jeg har problemer med (har den ikke her). Hvis du tar en titt her, vil jeg si at det ser lovende ut... :smile:

Quote:

-ACPI fixes and updates for Windows 2000.

Hvis det ikke går, vil jeg prøve den løsningen nevnt tidligere med enhetsbehandlingen. :smile:

Lenke til kommentar

PUUUUhhhhh, takker for støtten. Trodde jeg var helt alene her---.

Jeg har som beskrevet ovrfor her jobbet mye med dette. Satte opp ett nettverk på ett regnskapskontor, med 5 klienter og en W2k server for noen uker siden. Tre av klientene ble oppgradert fra 98 til W2K pga. moen dos-prog de ikke lengere hadde disker til (hater oppgraderinger, liker best clean install). Slet fryktelig med to av dem. ALT løste seg etter oppgradering av Bios. Har også erfart det med eldre EverCom maskiner. Enkelte vil rett og slett ikke boote fra W2K-cd'en, men alt ok etter Biosoppgradering. Kona's Compaq-laptop var også helt avhengig av Biosoppgradering for å kunne slå av systemet. Sitter med et Packard Bell HK her som ikke ville godta W2K, men fant ut at det var et MSI-kort, og fant en ny Bios, og Flashet den opp, fikk den til, og skal sette opp en Linuxserver med den (P II 350) Får håpe Muffinman løser problemet sitt, og at han ikke flamer dem som prøver å hjelpe ham en annen gang med sarkasme (KJØLESKAP) hehe :wink:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-11-14 02:08 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-11-14 02:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 17:58, skrev slowcooler:

Hehe, har flere maskiner (6), og lager startdiskett med en annen maskin, setter den biosfila som skal brukes sammen med flashprog'et inn på disketten, setter disketten inn i den maskinen som skal oppgraderes, og gjør jobben. Trenger ikke å ha maskinen som skal få ny bios tilkoblet NOE som helst, uten strøm da. Gjør jeg dette i jobbsammenheng, pleier jeg å lage en oversikt over maskinparken FØR jeg begynner, setter meg ned på en maskin, henter ned de filene jeg trenger, og innst. der de skal være. Jeg går ut ifra at du har nettilgang siden du skriver her på forum, så det skulle ikke være noe prob. Kansje jeg skal begynne med å oppbevare biosdiskettene mine i kjøleskapet, har du prøvd det? Holder de seg lengere der? Antimagnetisk? Takk for tipset.

Poenget som du nok ikke får med deg her, er at hvis jeg laster ned bios med en annen maskin og lager bootdisken med denne, HAR jeg jo eksponert den som skal oppgraderes for sikkerhetsrisiko. Så lenge du tar en disk fra en maskin som har vært tilkoblet internett og setter den inn i en som ikke har det, er det jo i praksis nesten det samme som å koble denne til nettet også. Og det blir ikke aktuelt så lenge kunders sikkerhet og flere personers levebrød er avhengig av at laptop`en og nettverket den står i ikke blir kompromittert.

Forøvrig har jeg en viss peiling på hvordan man oppgraderer bios, jeg har ikke gjort det hundrevis av ganger slik som deg, men 20 tenker jeg nok å kunne stå inne for.

Lenke til kommentar

Joda, det fikk jeg med meg, men jeg ser ikke at en Biosoppgradering er en større risiko enn innstal. av annen software på maskinen. Går ut ifra at den inneholder mer enn bare os, og da har du jo utsatt den for like stor risiko enn du ville ha gjort med Biosoppgradering. Det er jo ikke slik at internett i seg selv er noen fare hvis man vet hva man gjør, og de som driver med suport på hardware vil jo passe seg seriøst for å ikke påføre kundene sine problemer, og du kan jo sjekke om det finnes uønskede elementer i filen FØR du tar den over på diskett. Men jeg har dårlig tro på at du får løst det problemet med avstenging av maskinen uten å gjøre noe med styresystemene til maskinen. Det kommer som sagt ann på hvor gammel maskinen er, og om strømstyringen er tilpasset NT/W2K/XP-systemene. De er ikke like dem du finner i W9x-kjernen. Men du gjør som du vil.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-11-15 08:54 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...