Gå til innhold

Finnes det landsbyer i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tettstedet Bleik på Andøya må være alle norgesturisters drøm. En flere kilometer lang sandstrand brer seg ut mot havet, bakenfor lange grønne sletter og bakenfor der igjen, høye, taggete fjell.

Ut mot havet i vest ligger den underlige, sukkertopplignende Bleiksøya som en vakker og spennende dekorasjon. Fra Bleik har man utsikt mot solnedgangen vest i havet. Bleik betegnes i blant som Norges eneste landsby basert på måten husene er plassert langsetter hovedgaten.

Jeg hørte også at Bleik skulle være Norges eneste landsby når jeg var på Andøya, men det mangler kanskje en skikkelig definisjon på hva en landsby er?

Lenke til kommentar

Landsby er vell... for faen.. en liten begyggelse ute på landet? :p

Jeg ser på stedet her som en landsby. Alle husene ligger i en klynge, delt opp i "bygge feltet", og "skogen", skogen er til høyre for elven, "byggefeltet", til venstre.

Virkelig bondskt.

Lenke til kommentar

Det har noe med ulike tradisjoner å gjøre. I Norge har vi bygder istedet for landsbyer. Av en eller annen grunn, så bodde ikke bøndene i klynger slik de gjorde i landsbyer her i Norge, men mer spredt i bygder. Det kan ha noe å gjøre med at også de mindre bøndene hadde individuell eiendomsrett til jorda her enn andre steder.

Lenke til kommentar
Når pressen snakker om landsbyer så er det alltid i utlandet de ligger.

Så finnes det ingen landsbyer i Norge?

7281807[/snapback]

Ja, I Norge operer man med forskjellige definisjoner på forskjellige steder. Bergen, Oslo osv er storbyer, så har man byer, tettsted og Landsbyer. Definisjonen på hva man er kommer av folketall og hvor stor sentrum er. Man må søke om å få en større status. I Hordaland har man for eksempel egentlig 4 byer: Bergen, Odda, Leirvik og Voss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...