Bluesky Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Når pressen snakker om landsbyer så er det alltid i utlandet de ligger. Så finnes det ingen landsbyer i Norge? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tettstedet Bleik på Andøya må være alle norgesturisters drøm. En flere kilometer lang sandstrand brer seg ut mot havet, bakenfor lange grønne sletter og bakenfor der igjen, høye, taggete fjell. Ut mot havet i vest ligger den underlige, sukkertopplignende Bleiksøya som en vakker og spennende dekorasjon. Fra Bleik har man utsikt mot solnedgangen vest i havet. Bleik betegnes i blant som Norges eneste landsby basert på måten husene er plassert langsetter hovedgaten. Jeg hørte også at Bleik skulle være Norges eneste landsby når jeg var på Andøya, men det mangler kanskje en skikkelig definisjon på hva en landsby er? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tror det er sånn at det er kun en lang/kort gate eller vei der alt er bygd langsetter denne. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Doh!, en landsby er en by som ligger på landet. Jeg har ikke hørt om en eneste landsby i norge... Har aldri hørt om Bleik heller Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tror nok bybebyggelse på landet er riktig definisjon. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 At Bleik kan deffineres som landsby ser jeg som meget sannsynlig egentlig Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Landsby er vell... for faen.. en liten begyggelse ute på landet? Jeg ser på stedet her som en landsby. Alle husene ligger i en klynge, delt opp i "bygge feltet", og "skogen", skogen er til høyre for elven, "byggefeltet", til venstre. Virkelig bondskt. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det har noe med ulike tradisjoner å gjøre. I Norge har vi bygder istedet for landsbyer. Av en eller annen grunn, så bodde ikke bøndene i klynger slik de gjorde i landsbyer her i Norge, men mer spredt i bygder. Det kan ha noe å gjøre med at også de mindre bøndene hadde individuell eiendomsrett til jorda her enn andre steder. Lenke til kommentar
Radar Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Har hørt et eller annet stad at Nesbyen i Hallingdal er den eneste landsbyen i Norge jeg... :\ Sikkert en masse teite uenigheter ute å går om dette Lenke til kommentar
NSFW Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Når pressen snakker om landsbyer så er det alltid i utlandet de ligger.Så finnes det ingen landsbyer i Norge? 7281807[/snapback] Ja, I Norge operer man med forskjellige definisjoner på forskjellige steder. Bergen, Oslo osv er storbyer, så har man byer, tettsted og Landsbyer. Definisjonen på hva man er kommer av folketall og hvor stor sentrum er. Man må søke om å få en større status. I Hordaland har man for eksempel egentlig 4 byer: Bergen, Odda, Leirvik og Voss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå