NoWiSee Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Blir surt for Sony å tape dette slaget, noe jeg trur dem gjør, siden det har dem bevist flere ganger før at dem klarer 7289763[/snapback] Jeg håper og tror at Sony klarer denne. Blue-ray er teknologisk overlegen HD-DVD, og jeg nekter å tro at folk generelt sett er så dumme at de gjør samme feilen som med VHS vs Betamax. Når i tillegg PS3 kommer med blue-ray spiller og spillene kommer på blue-ray media så går det ikke lang tid før hvertfall en del av markedet er blue-ray. Xbox 360 kommer nok til å få støtte for begge i form av en ekstern spiller. Så MS risikerer mindre ved å holde mulighetene åpen for begge formatene. Men jeg ville valgt blue-ray siden jeg liker det som er teknologisk mest overlegent. Jeg gir blanke i om jeg må betale 1000kr mer for en spiller og kanskje til og med litt mer for media(hvertfall til å begynne med). Men så har du de som handler pc på elkjøp og ikke har peiling på teknologi. De ser på prisen og tenker... hmm, vi tar det billigste vi. Og det er litt synd, men norge renner over av den typen mennesker. Og de kommer til å bruke HD-DVD spilleren sin på den råtne tv som uansett ikke takler mer enn 576i. Så det blir bare enda mer irriterende at denne typen mennesker skal ha noe som helst og si for utfallet av en formatkrig som ikke kommer til å berøre dem før om 10 år når de må bytte tven fordi den gikk i stykker. Gi meg mine 200GB blue-ray plater NÅ! Endret 15. november 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Blue-ray er teknologisk overlegen HD-DVD, ..7290203[/snapback] Det kommer veeeldig an på hvilken teknologi du velger å se på. F.eks er HD-DVD teknisk bedre på DRM, produksjonsteknikk av platene og produksjonsteknikk på spillerene. Og igjen: Optiske lagringsmedia er ikke verdens navle. Det finnes andre teknologier som truer samtlige optiske lagringsmedia på mange måter. 200GB BD-plater må du nok vente lengepå. Kanskje like lenge som på 200GB HD-DVD, eller like lenge som man ventet på 1GB CD-plater. (De finnes, men har som kjent ikke slått gjennom og blitt vanlig) Lenke til kommentar
Njål Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Noen som har en oversikt over hvilke merker som støtter HD og hvilke som støtter Blu-Ray? 7281857[/snapback] Tja, komplett liste er vel ikke så lett å oppdrive da flere aktører ikke har sagt hva de vil støtte, men BDA (Blue-ray disc association) består i alle fall av: *snip* Warner Bros. Entertainment *snip* DrE 7281964[/snapback] Warner støtter begge, men favoriserer HD DVD (det er annonsert titler ekslusivt på HD DVD, så langt har det ikke vært snakk om å annonsere titler kun på Blu-ray). En god del av titlene som har "rene" Blu-ray-utgivere i USA distribueres i Europa av uavhengige selskaper, som i stor grad heller mot HD DVD. Når det gjelder teknologien i de to formatene er det viktig å vurdere hva teknologien er til: Det er i og for seg riktig at Blu-ray på en del områder som fysisk disk-medie er HD DVD teknologisk mer avansert (etter hvert større lagringskapasitet, noe større båndbredde), men denne teknologien er også dyrere å produsere (1. HD DVD kan i stor grad bruke tidligere "standard" DVD-presserier, BrD må bygge nytt. 2. Blu-ray har betraktelig høyere feilprosent av pressingene, særlig på flerlags-versjoner, noe som gjør hver enkelt pressing dyrere selv nå produksjonsutstyret har betalt seg). Som formidler av video og film er BrD og HD DVD ganske likeverdige, det er primært bruk av moderne kodeker som bestemmer kvalitet og hvor mye du får plass til. Som andre påpekte, med de kodekene man bruker er det på en 2-lags/30GB (som er det vanlige) HD DVD er det god plass og båndbredde til 4 timer 1080/24p video. Selv synes jeg ikke det å velge teknologi som er mer avansert (og dyrere) enn nødvendig til en oppgave er noe stort poeng. Til jobben å være lagrings/avspillingsmedie for film og video i 1080/24p er HD DVD mer enn bra nok til å gjøre jobben, og billigere. Lenke til kommentar
oba Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det blir helt feil å sammenligne HD-DVD med VHS vs Betamax. Betamax var et format som gav bedre bildekvalitet enn VHS, men VHS vant "krigen" mest på grunn av lavere pris. Foreløpig er det HD-DVD som gir best bilde av HD formatene. Når bluray kommer med codec lik den som HD-DVD benytter vil de nok levere like bra bildekvalitet som HD-DVD. Men bluray vil med en slik codec ikke ha særlig stor nytte av at de kommer til å ha 20GB mer lagringskapasitet på standardplatene. De vil i liten grad vil få utnyttet denne kapasiteten til film. De nevnte 200GB platene er ikke noe som kan produseres i dag, men et teoretisk maks i fremtiden. HD-DVD har jo produsert plater på 90GB og også de vil nok komme med større kapasiteter i fremtiden. De sistnevnte platene er neppe aktuelle til filmbruk, men kanskje mer aktuelle til datalagring?! Til filmbruk kommer blueray sannsynligvis til å levere det samme som HD-DVD, men på et mer avansert (eller komplisert) medium som det etter all sannsynlighet vil være dyrere å produsere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå