Gå til innhold

Serverløsning til småbedrift


Joakim77

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en småbedrift som skal investere i ny maskinvare.

 

Vårt behov er en server med tilgang til 3 brukere, mulighet til å koble seg på hjemmefra og sikkerhetskopiering. I tillegg til programvare til serveren.

 

Har vært i kontakt med diverse server /tjenesteleverandører. Selv om løsningene deres virker meget bra, er det snakk om ca 50.000 kr pr år i drift og støtte.

 

Er det mulighet for å "fikse" dette sjøl på en billig og grei måte?

I så tilfelle, hva er det vi trenger for å få til dette?

Er det arbeidskrevende å ha en egen server?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker på meg merkelig at en tjener for 3 brukere skal komme opp i 50' i året.

Vanskelighetsgraden kommer jo helt ann på hvilke spesifikke tjenester dere måtte ønske å servere, samt hvor automatisert alt skal være. Hvis det kun er snakk om en en sentral lagringsplass for dokumenter, utskriftstjener og vpn server, så er dette tjenester som godt kan dekkes av maskinvare til noen små lapper. Derimot så er det viktig å kunne se for seg gitte scenarioer som at noen komponenter kan bli ødelagt og må byttes ut og tjeneren kan bli hacket hvis den ikke blir godt vedlikeholdt. Til slutt vil jeg påpeke at backup bør helst lagres et annet fysisk sted enn selve serveren.

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en HP server, husker ikke model, med server 2003 og ferdig oppsatt var det vel en plass mellom 20-30K (inkl ups). Brannmur med vpn støtte mellom ca 5000 i tillegg. Vi er 10 stk og server er både filserver og sql server og funker som en drøm.

 

Driften tar jeg meg av, den består stort sett i å skifte backuptape hver morgen :-). Satt opp til å kjøre automatisk oppdatering hver natt etter backup - slik at den "fikser" seg selv stort sett. De få gangene noe spesielt som jeg ikke klarer å fikse selv skjer, så henter vi inn konsulent. Selv med de stive prisene de tar er det mye billigere enn å ha fast driftsavtale.

 

50 000 første året for ny server, ferdig oppsatt med programvarelisenser etc i orden høres ikke urimelig ut egentlig. Men 50K i året etterpå virker litt mye.

Lenke til kommentar
Det er hva jeg vil kalle pengesløseri. Sett opp en server, velg et gratis server-OS (eks. GNU/Linux, BSD eller UNIX (Solaris)), og du vil spare masse penger. Å gå for en windows-løsning er et pengesluk.

7293096[/snapback]

For større firma med egen it avdeling, delvis enig - men for mindre firma med brukere som benytter windows, er ikke nødvendigvis det et pengelsluk. Å måtte leie inn unix guruer til 1500 kr timen hver gang noe skal endres på serveren vil fort ta igjen en grunninvestering til windows server. Du trenger hardware til linux også, og du trenger konsulenter til å sette opp løsningen, så det eneste du sparer er ev. lisenspenger. De "få" tusenlappene en server 2003 lisens koster blir fort brukt opp i ekstra konsulentkr som følge av at ingen "inhouse" brukere kan ta den daglige driften av en linux/unix basert server.

Lenke til kommentar

Det vet du ikke. Det kan godt være folk på huset som har kjennskap til Linux/UNIX. Og hardware-støtten i Linux/UNIX har blitt markant bedre i det siste. Dessuten, det finnes serverleverandører som yter support på Linux/UNIX. Sun Microsystems er blant disse. Ellers har du jo Dell, som gir support på Red Hat. Jeg sier bare at muligheten ikke bør avfeies.

Lenke til kommentar

For en bedrift med 3 (tre) brukere, vil det vel ikke kunne forsvares å bruke 50' i året på en tjener? Nå har jo ikke trådstarter spesifisert kravene om hvordan løsningen skal fungere mer enn at det skal være mulig å koble seg til tjeneren hjemmefra og sikkerhetskopiering. Dette er jo veldig enkle oppgaver som glatt kan løses med enten *nix som tidligere nevnt, eller også med en helt standard arbeidsmaskin med litt 3. parts programvare kjørende på windows 2000/xp/2003/vista.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe info om hva serveren faktisk skal gjøre, men i mine øyne er 50 000 NOK veldig mye, du får en kraftig server til under halvparten, og du må ikke ut med 30 000 NOK i MS-lisenser.

 

VPN-løsninger er det såvidt jeg vet og innebygget støtte for i Windows så det bør ikke være der utgiftene ligger heller...

Lenke til kommentar

Hva annet skal serveren benyttes til? Ut i fra trådstartes beskrivelse kan eg egentlig ikke helt se for meg egentlig hva serveren skal gjøre, bortsett fra å ta kunne jobbes på hjemmeifra og kjøre backup.

 

Så før man sier at 50k er mye, så bør nesten dette defineres. Skal den for eksempel ha noe spesielt av programvare som Visma, Mamut, MultiCase, CAD eller annet driftssystem? Hvilken form for "jobbe hjemmeifra" er det snakk om, og hva er det backupen skal ta backup av? Windowskatalogen?

 

Når man som kunde ikke har en egen it-avdeling, eller it-ansvarlig, er det uforsvarlig og uøkonomisk at en av de ansatte som allerede har sine arbeidsoppgaver, skal måtte påta seg nok et stort ansvar. Og når man da har en serviceavtale med et konsulentfirma har man stort sett en garanti for at ting skal fungere og at backuper faktisk blir tatt.

 

Å betale 50k i året er plutselig svært billig den dagen serveren er stjålet eller havarert, og man oppdager at backupen som man har tatt ikke fungerte, tross lesing av manualen. Eg vet om enkelte sjefer rundtom som har sett bedriften gå til grunn bare av slike enkle(trodde man) ting...

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Det er hva jeg vil kalle pengesløseri. Sett opp en server, velg et gratis server-OS (eks. GNU/Linux, BSD eller UNIX (Solaris)), og du vil spare masse penger. Å gå for en windows-løsning er et pengesluk.

7293096[/snapback]

Hvis de har noen med GOD Linux/Bsd kompetanse der er jeg enig,. hvis de er avhengige av hjelp så går 50K fort hvis man snakker konsulenttimer.

Lenke til kommentar
Det er hva jeg vil kalle pengesløseri. Sett opp en server, velg et gratis server-OS (eks. GNU/Linux, BSD eller UNIX (Solaris)), og du vil spare masse penger. Å gå for en windows-løsning er et pengesluk.

7293096[/snapback]

For større firma med egen it avdeling, delvis enig - men for mindre firma med brukere som benytter windows, er ikke nødvendigvis det et pengelsluk. Å måtte leie inn unix guruer til 1500 kr timen hver gang noe skal endres på serveren vil fort ta igjen en grunninvestering til windows server. Du trenger hardware til linux også, og du trenger konsulenter til å sette opp løsningen, så det eneste du sparer er ev. lisenspenger. De "få" tusenlappene en server 2003 lisens koster blir fort brukt opp i ekstra konsulentkr som følge av at ingen "inhouse" brukere kan ta den daglige driften av en linux/unix basert server.

7294857[/snapback]

Og det oppstår aldri problemer på Windows som man ikke må leie inn folk for å rette? Klarer man å rette desse problemene burde man vell relativt kjapp kunne sette opp en Linux server.

 

Du glemmer også all annen programvare som må kjøpes, ved valg av Windows som server platform.

 

EDIT: Trådstarter har ikke sagt noe om hvilken type server løsning de er ute etter eller skissert noen av tilbudene.

Endret av meron
Lenke til kommentar

Ved nærmere lesing av trådstarters post, er det jo snakk om at 50k er kun for selve drift av systemet, årlig.

 

Hvorvidt dette er dyrt eller ikke må man nesten lese tilbudet for å vurdere. Det er mye som kan falle inn som kan fordyre tilbudet. Spesialprogramvare, spesialhensyn, krav til oppetid, krav til responstid og eventuelt reiseavstand osv..

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt. Jeg har ikke kompetanse til å drive en linuxbasert server. Serveren skal i tillegg til mail, word osv brukes til regnskapsprogram.

Jeg har fått 2 tilbud hos en leverandør. Trenger jeg noe mer i tilbud 1, og er det noe jeg kan fjerne evt få billigere i tilbud 2?

 

Tilbud 1:

 

Antall Produktnr Produkt Stk pris Sum eks. mva

 

1 405830-425 HP ProLiant ML310 Pentium 4 server

- 3.2GHz prosessor,1024 MB minne, SCSI diskkontroller, 1x72GB SCSI-disk, DVD, 3Y NBD 7 900 7 900

1 404858-B21 Windows Small Business Server Standard 2003 5 CAL 2 600 2 600

 

1 AE307AT HP TAPE DRIVE DAT 72 INTERN USB + 5 TAPE 3 433 3 433

3 41089 HP DAT 72 kassetter 109 326

1 E190338 Veritas Backup Exec SBS Standard 2 904 2 904

 

5 CMSBWWE3XLIULN-0001 Client Server Messaging Security for SMB 1-5 brukere 496 2 480

1 378439-B31 HP UPS T750 (500W) 2 176 2 176

 

 

1 Installasjon av server ihht beskrivelse, må avtales

 

 

Totalsum 21 819

 

 

Tilbud 2:

 

 

Antall Produktnr Produkt Stk pris Sum eks. mva

 

1 399151-421 HP ProLiant ML150 T3

- Intel Dual Core 3GHz, 512MB RAM, RAID SATA kontroller 5 735 5 735

1 413507-B21 1x512 MB RAM 1 135 1 135

1 397411-B21 2x1GB RAM, totalt 3 GB RAM 4 145 4 145

2 349238-B21 160GB SATA harddisk 969 1 939

1 T75-01713 Windows Small Business Server Premium 2003 5 CAL 7 889 7 889

1 353377-B21 HP NC1020 nettverkskort 612 612

1 AF408A HP UPS R1500 XR 1500 VA 3 420 3 420

1 U8192E CarePack 3 års garanti, 4 t responstid 2 655 2 655

1 AE303AT HP Ultrium 232 Intern Tapestasjon

- 200GB kapasitet, inkl. 5 media 9 375 9 375

3 41089 HP Ultrium kassetter

1 A180508-0LB000 Backup Exec 10d for MS SBS 3 620 3 620

 

1 EU383ET#ABN HP Compaq DC5100MT P4-541/80GB/512MB/DVD/XPP 4 698 4 698

1 PX849AT#ABB HP L1706 17" TFT-skjerm 1 471 1 471

1 W87-00911 MS Office Small Business OEM

- Word, Excel, PowerPoint, Publisher 2 002 2 002

 

1 J4097B#ABB HP 408 switch 605 605

5 Nettverkskabler 59 294

5 CMSBWWE3XLIULN-0001 Trend Client Server Messaging Security for SMB 1-5 brukere 433 2 163

 

1 Installasjon av server ihht beskrivelse, må avtales

 

Totalsum 51 758

Lenke til kommentar

Til ditt bruk tror jeg alternativ 1 holder rikelig. Hvis da ikke hjemmebrukerene skal sitte og jobbe med CAD eller noe annet. Er det bare som fil og sql server den skal benyttes, så har du mer en nok til 3 brukere. Du må sørge for å få med skjerm og tastatur, mus ihvertfall.

 

Lisenser til office, regnskapsprogram etc kommer i tillegg, men det er du nok klar over. Det vil nok også koste noen tusen å få satt opp serveren slik dere vil ha den (med vpn etc).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg enig i mye som har blitt påpekt. En serverløsning som skal brukes til nettverkslagring, e-post, vpn mm. kan implementeres helt gratis. Hvis man har kunnskapen som trengs og gjør det selv. En slik løsning stiller i tillegg veldig små krav til hardware.

 

På den andre siden, er det trolig mye viktigere, for en bedrift, at serverløsningen blir implementert raskest mulig, at de er garantert en fungerende løsning, at risiko for nedetid minimeres og at opplæring for bruk av løsningen er minimal.

 

De høye prisene som ofte presenteres for ulike kommersielle serverløsninger, ser jeg egentlig ikke noen grunn til at skal være så høye. Dette er antagelig mye på grunn av uvitenhet. Men de fleste serverløsningene ser tross alt ut som "pakke løsninger", altså de er ikke finjustert for èn individuell bedrift -noe som ville få prisen til å skyte i været. Men jeg antar at det kan være noe byråkrati inne i bildet , som får prisene til å stige.

 

For oss som reagerer på prisen, og som vet at man kan gjøre det billigere, betyr jo bare dette at markedet er godt for slik kompetanse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...