lysbryter Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 DinSide skriver at man bør bruke 20 % høyere trykk på vinterdekk enn oppgitt. Min Audi 80 1987 skal ha 28 psi både foran og bak, men med 20 % mer blir det 33,6, for å være helt nøyaktig. Dette er jo en ganske betydelig forskjell, men er det riktig å følge dette tipset? Lenke til kommentar
ravika Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hvis du leser neste kapittel i denne serien, så ser du grunnen til "ekspertenes" utalelser: Nettopp det at vi bor i et land med store temperaturforskjeller, er blant årsakene til at ekspertene vi har snakket med anbefaler å fylle 10 prosent høyere lufttrykk i sommerdekkene og hele 20 prosent høyere trykk i vinterdekkene. Ved å følge disse levereglene kompenserer man for lufttrykk-tapet som oppstår ved lave temperaturer. De påstår også at å kjøre med for mye lufttrykk i dekkene er bedre enn for lite. Hvorvidt dette er det beste vet jeg ikke. Men vil tro det vil være minst like god nytte i å skjekke luftrykket ofte (mer enn 2 ganger i året), som å kjøre med for høyt lufttrykk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Det er også viktig å huske at trykket skal måles ved kalde dekk. Når man har kjørt aktivt en varm sommerdag, vil trykket øke betydelig pga varmgang i dekkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå