Ingebrigt Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Unge Venstre ønsker at staten skal åpne for polygami. Kilde. Fant ikke noe mer utfyllende på UV's hjemmeside. Hvilke konsekvenser ville dette fått for samfunnsstrukturen? Er folk interessert i å være 'gift' med flere personer? Hva med innvandringspolitikken, vil vi måtte tillate familiegjenforening med andrekonen også? Skal da skattereglene omkring ekteskapet endres, eller må de fjernes for oversiktens skyld? For min del vil jeg da la meg uføretrygde, gifte meg med et stort antall kvinner, som jeg da får hustrutillegg for, og finne meg et sted ved foten av et fjell, hvor konene kan leve av det de dyrker selv. Harem og pengemaskin i ett Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hvilke konsekvenser ville dette fått for samfunnsstrukturen?Er folk interessert i å være 'gift' med flere personer? Jeg tviler på at det vil få store konsekvenser. Monogame forhold vil være det normale som i dag. Jeg har ikke noe inntrykk av at det er normalt fordi det er forbudt med flere.Hva med innvandringspolitikken, vil vi måtte tillate familiegjenforening med andrekonen også?Skal da skattereglene omkring ekteskapet endres, eller må de fjernes for oversiktens skyld? Ja på det første. Skatteregelene bør forandres hvis loven utnyttes til egen vinning. Men utifra første innlegg tror jeg ikke det er nødvendig.For min del vil jeg da la meg uføretrygde, gifte meg med et stort antall kvinner, som jeg da får hustrutillegg for, og finne meg et sted ved foten av et fjell, hvor konene kan leve av det de dyrker selv. Harem og pengemaskin i ett 7279932[/snapback] Vil du det? Tror du at du får det til? Du kan jo forsøke å lage et lite kollektiv med "kjærester", tror ikke det er forbudt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Unge Venstre ønsker at staten skal åpne for polygami.Kilde. Fant ikke noe mer utfyllende på UV's hjemmeside. Hvilke konsekvenser ville dette fått for samfunnsstrukturen? Er folk interessert i å være 'gift' med flere personer? Hva med innvandringspolitikken, vil vi måtte tillate familiegjenforening med andrekonen også? Skal da skattereglene omkring ekteskapet endres, eller må de fjernes for oversiktens skyld? For min del vil jeg da la meg uføretrygde, gifte meg med et stort antall kvinner, som jeg da får hustrutillegg for, og finne meg et sted ved foten av et fjell, hvor konene kan leve av det de dyrker selv. Harem og pengemaskin i ett 7279932[/snapback] Au... Blir litt lettere for mektige menn å danne seg et harem. Motargumentet mitt blir vel at dette er en mann-sak -- ettersom de fleste menn jeg kjenner er mer seksuelt aktive enn de fleste kvinner jeg kjenner... Uansett -- Jeg er for denne saken. Hvis monogami er det naturlige for mennesker, så vil monogamisk-anlagte mennesker være monogame. Det er litt rart at friheten vår er innskrenket såpass at vi bare kan elske og være gift med *en* person om gangen, lovlig. Endret 13. november 2006 av Andre1983 Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Nå er situasjonen slik at staten/samunnet, uvisst av hvilken grunn, gir ekteskapet som samlivsform noe særbehandling (ikke bare positiv, men det er en annen sak). Det jeg spurte om var konsekvensene av å tillate polygami, og dermed gi den samlivsformen samme særbehandling. Et annet spørsmål som slo meg nå er hvorvidt man kan skrive en kontrakt mellom flere parter som sikrer (stort sett) samme rettigheter mtp arv, felleseie, whatnot, uten at det er et ekteskap i lovens øyne, eller om en slik kontrakt er automagisk ugyldig? Om det lar seg gjøre, hva er da hensikten med en lovendring? Om et ikke lar seg gjøre, er det riktigere å forandre ekteskapsloven eller (bl.a.) arveloven? Jeg ser at fleipen min om haremet var med å gi tråden en noe vel useriøs tone, beklager dette. Andre; jeg kan glede deg med at du er fri til å elske hvem og hvor mange du vil. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) I hverdagslivet vil vel kanskje ikke forskjellene bli så store. Utroskap og seriemonogami er jo standard idag? Eneste av betydning er vel at elskerinner også får et rettsvern når gubben vil ha noe yngre, eller pass out! Endret 14. november 2006 av js79 Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ekteskapet mellom mann og kvinne er en av grunnpilarene i Kristendommen. Det gjør at det blir viktig i vår kultur (som er sterkt preget av Kristendommen). Jeg er ikke kristen, men for meg er ekteskapet en spesiell måte å vie livet sitt til noen andre. Personlig mener jeg at dette bør være kjønnsnøytralt, slik at alle kan få dele livet med den de elsker og oppnå de fordelene det gir. Polygami er i vår kultur en uting, hos andre er det kult. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Er det ikke en litt "lett" løsning på skillsmisseproblematikken å tillate polygami? Vi gjør det umoralsk å skille seg, men moralsk å gifte seg med en til? Bare et tankekors. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Er det ikke en litt "lett" løsning på skillsmisseproblematikken å tillate polygami? 7280852[/snapback] Selvfølgelig vil Venstre ha polygami, Muslimer kan ha 4 koner. Blir jo et dilemma når det er tillatt i islam, men ikke i Norge! Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 ok hva med at vi ser på fordelene ved dette`? -mer sex -gjennomsnittlig flere barn -digg Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 ok hva med at vi ser på fordelene ved dette`?-mer sex -gjennomsnittlig flere barn -digg 7280923[/snapback] Spørs vel på religion og samfunnstilhørighet. Personlig ville jeg ikke hatt fler. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Au... Blir litt lettere for mektige menn å danne seg et harem. Motargumentet mitt blir vel at dette er en mann-sak -- ettersom de fleste menn jeg kjenner er mer seksuelt aktive enn de fleste kvinner jeg kjenner... 7280167[/snapback] I hverdagslivet vil vel kanskje ikke forskjellene bli så store. Utroskap og seriemonogami er jo standard idag? Så er det nå sånn i Norge at kvinner har et ord med i laget. Selv om det er lov til å gifte seg med flere er det fortsatt en del ting som bør, og fortsatt vil være, forbudt: Tvinge noen til å gifte seg, holde det skjult for en fremtidig ektefelle at man fortsatt har en, etc. Jeg syns det er bra at UV tar opp saken, men tror dessverre at det ikke kommer noe som helst ut av saken. Det virker som om det er for kontroversielt til at mange tør å støtte forslaget. Og når det er få som vil benytte seg av "muligheten" er det lett å stemple det som en tullesak dersom en vil sværte partiet. I forhold til andre kulturer kan forslaget være positivt. Dersom det er en polygamisak i Norge blir det lett til en debatt om kulturforskjeller, istedenfor å se på forhold som ikke ville blitt godtatt i noen kulturer. F.eks. å ha ført den ene partneren bak lyset. Og om det ikke var andre forhold ser jeg ingen grunn til innblanding fra Staten. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er fritt frem for flere å bo sammen i dag også. Eneste forskjellen ved å åpne for polygami vil være en formalisering av forholdet, og enkelte økte rettigheter og minde pensjoner. Personlig er jeg helt for forslaget. Det følger naturlig av at det blir lovlig med homofilt ekteskap. I utgnagspunktet var ekteskap mann og kvinne. Har man gått bort fra dette, så er det ingen grunn til å legge andre begrensinger heller. Man kunne for eksempel åpne for ekteskapsorganisajoner der man kunne melde seg inn og bli 'gift' med resten av organisasjonen. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det følger naturlig av at det blir lovlig med homofilt ekteskap. 7281096[/snapback] Det følger absolutt ikke naturlig pga partnerskap. Skrankene for ekteskap er at to mennesker er glad i hvernadre, og man skal bygge faste sosiale rammer omkring det. Et harem (!) overgår dette. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det følger naturlig av at det blir lovlig med homofilt ekteskap. 7281096[/snapback] Det følger absolutt ikke naturlig pga partnerskap. Skrankene for ekteskap er at to mennesker er glad i hvernadre, og man skal bygge faste sosiale rammer omkring det. Et harem (!) overgår dette. 7282508[/snapback] Hvorfor er to en naturlig grense? Mann og kvinne er en naturlig enhet, fordi mann og kvinne kan lage barn. Men når denne naturlige enheten ikke lenger er forutsetningen for å hva man definerer som et ekteskap, hvorfra kommer tallet to inn? Jeg skjønner hva du mener, men to, tre, fire, fem... sekstini... sekhundre og sekstiseks... det er bare tilfeldige tall. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hvorfor er to en naturlig grense? Mann og kvinne er en naturlig enhet, fordi mann og kvinne kan lage barn. Men når denne naturlige enheten ikke lenger er forutsetningen for å hva man definerer som et ekteskap, hvorfra kommer tallet to inn? Jeg skjønner hva du mener, men to, tre, fire, fem... sekstini... sekhundre og sekstiseks... det er bare tilfeldige tall. 7282668[/snapback] Jeg har ikke sagt at to er en mer naturlig grense enn *ørten*. Grensene er kulturavhengige. I Norge er to en fint tall, mens andre steder i verden fungerer andre tall. Det jeg derimot påpekte er at polygami ikke er en selvfølge fordi partnerskap er det. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Hvorfor er to en naturlig grense? Mann og kvinne er en naturlig enhet, fordi mann og kvinne kan lage barn. Men når denne naturlige enheten ikke lenger er forutsetningen for å hva man definerer som et ekteskap, hvorfra kommer tallet to inn? Jeg skjønner hva du mener, men to, tre, fire, fem... sekstini... sekhundre og sekstiseks... det er bare tilfeldige tall. 7282668[/snapback] Jeg har ikke sagt at to er en mer naturlig grense enn *ørten*. Grensene er kulturavhengige. I Norge er to en fint tall, mens andre steder i verden fungerer andre tall. Det jeg derimot påpekte er at polygami ikke er en selvfølge fordi partnerskap er det. 7283222[/snapback] Og du argumenterte for den påstanden ved å si "Skrankene for ekteskap er at to mennesker er glad i hvernadre, ... " Så det er helt klart du legger en eller annen slags betydning i tallet to her. For hvis ikke kunne du sagt "Skrankene for ekteskap er at mennesker er glad i hvernadre, ... " og da ville du også åpnet for polygami. Så jeg gjentar min påstand om at polygami følger naturlig når man har gått vekk fra at ekteskapet ikke kun er forbeholdt enheten som utgjøres av en mann og en kvinne. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Uhm, polygami.. skal inkludere retten til å gifte seg med flere. Legger man på homofilt ekteskap man man få konstrusksjoner som mann-mann-dame-dame-dame-mann-man-dame osv. Sier vi at folk kan gifte seg med hvem de vil slik at 1 kan vøre gift med 2 som er gift med 1 og 3? eller krever vi at alle innenfor ekteskapet også må gifte seg med den nye? Sier vi at de innenfor et ekteskap må være enige om at noen nye kommer inn så er jeg for polygami Men man kan jo like gjerne bare lage en "samlivskontrakt" som definerer alt man ønsker ang arv/unger/etc. Like greit at det blir gjort lovfestet. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Så jeg gjentar min påstand om at polygami følger naturlig når man har gått vekk fra at ekteskapet ikke kun er forbeholdt enheten som utgjøres av en mann og en kvinne. 7283422[/snapback] Vil ikke det bare tilsi at to stk kan gifte seg? Først når man går vekk fra at ekteskap er forbeholdt 2 stk følger polygami. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Og du argumenterte for den påstanden ved å si "Skrankene for ekteskap er at to mennesker er glad i hvernadre, ... " Så det er helt klart du legger en eller annen slags betydning i tallet to her. For hvis ikke kunne du sagt "Skrankene for ekteskap er at mennesker er glad i hvernadre, ... " og da ville du også åpnet for polygami. Så jeg gjentar min påstand om at polygami følger naturlig når man har gått vekk fra at ekteskapet ikke kun er forbeholdt enheten som utgjøres av en mann og en kvinne. 7283422[/snapback] Det er vel ikke bare mitt argument at skrankene for ekteskap er mellom to personer. Det er bare slik det er! Og nei jeg vedlegger ikke bare en slags betyding i tallet to, men en klar mening med nettopp det tallet. Om det er naturlig eller ikke er en annen diskusjon da det er klart betinget av kulturen man lever i. For ordensskyld så er heller ikke et homofilt samliv et ekteskap, men et partnerskap. Og at to mennesker av samme kjønn får samme rettsvern som et tradisjonelt ekteskap medfører gjør på ingen måte polygami en naturlig fortsettelse. Det kan godt henne at du ser ting omkring dette som jeg ikke gjør, så jeg ønsker at du utdyper det! (Dette var ikke noe forsøk på å være spydig! ) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 For min del vil jeg da la meg uføretrygde, gifte meg med et stort antall kvinner, som jeg da får hustrutillegg for, og finne meg et sted ved foten av et fjell, hvor konene kan leve av det de dyrker selv. Harem og pengemaskin i ett 7279932[/snapback] Hurra! Når maskjærringene har drevet deg til vannvidd, og ensformig kosthold ved foten av fjellet i vårt klima. som resulterer i kun kårot på hundre spennende måter, som igjen påfører deg masse fine mangelsykdommer så kan du sikkert få en klekkelig erstatning...Bon apetit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå