Red Frostraven Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Idiot er gresk, og betyr ignorant og/eller uvitende. De fleste kristne er idioter angående religion; de vet kun det de blir fortalt. De har ikke studert alle religioner før de valgte å bli kristen; de var kristen *før* de ble lært om kristendommen, før de får lære om andre religioner... Det samme kan sies om muslimer i Iran, og "Religion X" blant folket "Folk X". En liten avsporing der... Dersom gud fantes og var allvitende, ville han vist at jødene kom til å bli drept for fote under Hitlers styre, og valgte ikke å gjøre noe med verken Hitlers fødsel eller Nazi-regimet. Gud kunne gjort et mirakel og drept en sæd-celle eller forsinket egget fra å løsne fra eggstokken med noen timer, slik at historiske "Adolf" Hitler ikke ville bli født. I verste fall kunne gud befruktet moren til Adolf med sitt eget barn, og latt være å si noe til noen. Gud vet at uskyldige barn sulter i hjel mens millioner av kristne dør av fedme. Gud vet at kristne bomber mennesker av andre religioner uten å ta hensyn til om hvorvidt uskyldige vil bli drept eller ikke. Det er så mye enklere å anta at det ikke finnes en gud, enn å anta at det finnes en gud -- for så å bortforklare alle angrep mot guden sin allvitenhet, allmektighet og godhet som ren ignoranse -- for så å proklamere at alle som blir skadet for at vi skal leve i overflod kommer til himmelen; eller at de som blir voldtatt og drept får belønningen i himmelen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Idiot er gresk, og betyr ignorant og/eller uvitende. Da hadde jeg jo rett da! da blir fotball-idiot pr. def. en som ikke har peiling på fotball! en fotball-ignorant. hah, mr_ceo! De kaller det prøver på skolen, right? Og det er ikke for å lære lærerene noe, det er for å lære elevene, oppsummere det de har lært, få dem til å lese osv.7316759[/snapback] Hva skjer da med de som ikke har evnen til å lære? Enten det er fostre som spontanaborteres, barn som blir født uten fungerende sanser e.l.. Ikke alle mennesker er velfungerende "elever" med evne til å lære... Hva med andre intelligente dyr? Hvor går grensen mellom de som er dyktige nok til å slippe inn i Himmelen, og de som må bli igjen på utsiden? Hva skal vi egentlig med de erfaringene vi tilegner oss her nå, i "etter-livet"? Blir alle minner og opplevelser samt tankestrukturen vår overført til Himmel-riket? Hva er det man egentlig kan gjøre på et sånt sted uten hverken evnen til å sanse eller kommunisere? For sansene våre er bundet i den levende kroppen, er de ikke? 7318390[/snapback] Det er jo ikke sånn at han prøver alle.. Noen har jo liv som en lek, det betyr ikke at de ikke kan bli salige. Jeg foreslår at du slår opp historien om Job i bibelen, og leser den. den står her: http://www.nathan.co.za/biblenor.asp?chapter=437 og klikk deg videre i kapitlene. OBS: jeg har ikke lest igjennom for å sjekke at dette er originalversjonen, og ikke en gjengivelse. Endret 20. november 2006 av toth Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Dersom gud fantes og var allvitende, ville han vist at jødene kom til å bli drept for fote under Hitlers styre, og valgte ikke å gjøre noe med verken Hitlers fødsel eller Nazi-regimet. Gud kunne gjort et mirakel og drept en sæd-celle eller forsinket egget fra å løsne fra eggstokken med noen timer, slik at historiske "Adolf" Hitler ikke ville bli født. I verste fall kunne gud befruktet moren til Adolf med sitt eget barn, og latt være å si noe til noen. Gud vet at uskyldige barn sulter i hjel mens millioner av kristne dør av fedme. Gud vet at kristne bomber mennesker av andre religioner uten å ta hensyn til om hvorvidt uskyldige vil bli drept eller ikke. Det er så mye enklere å anta at det ikke finnes en gud, enn å anta at det finnes en gud -- for så å bortforklare alle angrep mot guden sin allvitenhet, allmektighet og godhet som ren ignoranse -- for så å proklamere at alle som blir skadet for at vi skal leve i overflod kommer til himmelen; eller at de som blir voldtatt og drept får belønningen i himmelen. 7319126[/snapback] Hva om Guds oppgave ikke er å passe på menneskene? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 En allvitende, allmektig, god gud som ikke bryr seg..? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det skurrer lit på "god"biten der ja... Lenke til kommentar
Royo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg foreslår at du slår opp historien om Job i bibelen, og leser den. den står her:http://www.nathan.co.za/biblenor.asp?chapter=437 og klikk deg videre i kapitlene. OBS: jeg har ikke lest igjennom for å sjekke at dette er originalversjonen, og ikke en gjengivelse. 7320015[/snapback] Sorry, men jeg orker ikke lese lange, kompliserte fabler på nynorsk... Hvis det er en viktig essens i disse fortellingene tror jeg det er enklere om du bare sier rett ut hva den er. Forresten, det er en ting jeg har lurt på... Hvordan i huleste kan noen tro at de vet noe som helst om Guds vilje og hensikter? Hvis det er slik at Gud kun snakker til oss gjennom enkelte utvalgte mennesker, så kan jeg si deg med en gang at jeg er en av dem, og at jeg pratet med Han i sted. Han var veldig fortvilet over det som sto skrevet i Bibelen. "Tull og tøys." sa Han, "Der har de lagt ord i munnen min.". Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Idiot er gresk, og betyr ignorant og/eller uvitende. Da hadde jeg jo rett da! da blir fotball-idiot pr. def. en som ikke har peiling på fotball! en fotball-ignorant. hah, mr_ceo! Og jeg som trodde vi snakket norsk her, ikke gresk. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 De kaller det prøver på skolen, right? Og det er ikke for å lære lærerene noe, det er for å lære elevene, oppsummere det de har lært, få dem til å lese osv. 7316759[/snapback] Prøver på skolen er for å lære lærerne noe. Det er for å lære lærerne hva elevene kan slik at læreren kan sette karakter. Siden læreren ikke er allvitende må han prøve elevene for å se om de har lært det de skal. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Idiot er gresk, og betyr ignorant og/eller uvitende. Da hadde jeg jo rett da! da blir fotball-idiot pr. def. en som ikke har peiling på fotball! en fotball-ignorant. hah, mr_ceo! Og jeg som trodde vi snakket norsk her, ikke gresk. 7320531[/snapback] Du er klar over at norsk i stor grad består av importerte ord fra bl.a. gresk, latin, tysk og engelsk? Det er du nok.. Det er på tide du nevner Hitler snart, tror jeg.. De kaller det prøver på skolen, right? Og det er ikke for å lære lærerene noe, det er for å lære elevene, oppsummere det de har lært, få dem til å lese osv. 7316759[/snapback] Prøver på skolen er for å lære lærerne noe. Det er for å lære lærerne hva elevene kan slik at læreren kan sette karakter. Siden læreren ikke er allvitende må han prøve elevene for å se om de har lært det de skal. 7320540[/snapback] Det er strengt tatt ikke for lærerens skyld, nei. Karakterer skal settes, ja. Men hvorfor? Jo, for å danne bilde av nivåer, utrede behov og form på videre undervisning osv. Alt som foregår på en skole er for elevens skyld. Endret 20. november 2006 av toth Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Hitler Det er strengt tatt ikke for lærerens skyld, nei. Karakterer skal settes, ja. Men hvorfor? Jo, for å danne bilde av nivåer, utrede behov og form på videre undervisning osv. Alt som foregår på en skole er for elevens skyld. 7320836[/snapback] Jeg hadde inntrykket av at skolen var til slik at samfunnet fikk gode samfundsborgere Loven"....slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn.".... "Opplæringa skal leggje eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt kompetansenivå i folket." En prøve har flere funksjoner. Den kan være en del av veiledningen en elev får (får vite om han når de mål læreplanen sier han skal nå) eller som fundament for lærerens vurderingsarbeid (ikke bare av elevene men også av sitt eget arbeid) eller som grunnlag for kvalitetssikring på nasjonalt/internasjonalt nivå (som i nasjonale prøver osv) Jeg mener skolen ikke bare er til for elevene, men i sitt grunnfundament er en måte å opprettholde og utvikle sosial veldstand. EDIT: Vi er veldig langt OT nå, så kanskje vi skal trekke oss tilbake til utgangspunktet. Om det er interesse for det så kan vi fortsette diskusjon om betydning av norske ord og utdanningspolitikk i andre tråder Endret 20. november 2006 av Mr-CEO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå