Astralnoise Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg driver å ser meg rundt etter et lydkort til under lillalappen som kan brukes til lydopptak/redigering. Tenker ikke på noe lydkort med 7.1 eller superduper 3d lyd. Jeg snakker om musikkredigering. Programvare får jeg vel tak i, men det hadde vært fint med et kort som hadde mer enn de standard fire kontaktene. Kan desverre ikke spesifisere mer, siden jeg er som sagt amatør på feltet ennå. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Riv i et E-MU 1212M, så får du med masse programvare, og meget gode balanserte inn og utganger, + mulighet for å bygge ut med ADAT (8 digitale kanaler) senere. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) E-MU 1212M er et anerkjent kort, men ifølge Prisguiden ligger det på rundt 1500,- i pris. Har du et Soundblaster Live, Audigy eller Audigy 2 liggende, kan du faktisk bruke dette til musikkproduksjon. Disse kortene kan selvsagt ikke måle seg med profesjonelle kort på lydkvalitet, men så koster de bare en brøkdel, og bruker samme DSP som E-MU sine kort, ettersom E-MU er et datterselskap av Creative og utvikler teknologi for begge. Med andre ord skal latencyen være ganske akseptabel på disse kortene. Det sier seg selv at de originale driverne fra Creative ikke kan brukes i denne sammenhengen, men det finnes en gruppe privatpersoner som utvikler en egen driver til kortet. kXProject Driverne fungerer til alle Live, Audigy og Audigy 2 kortene, med unntak av Audigy LS og Live 24bit. Har du et kort med de interne Live Drive kontaktene kan du med litt fingerferdighet ordne et ganske bra knippe med inn- og utganger, både analoge og digitale. Endret 14. november 2006 av Exiter Lenke til kommentar
radiated Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Hvis latency er det eneste som teller, kan man også bruke ASIO4ALL (søk på google), som gir brukbar latency selv på AC97-baserte kort. Hvis man skal spille inn lyd (dvs ikke bare bruke synth) vil man tjene masse på å ha gode analoge innganger. Hvis man ønsker noe under tusenlappen, kan man f.eks se på Terratec Producer 22, det koster ca 900kr, og har ok lydkvalitet og ordentlige 6,3mm kontakter. Forskjellen på Soundblaster og E-MU ligger heller i AD-DA-convertere og analoge komponenter enn DSPen (som ikke er så mye å skryte av, man får langt bedre kvalitet hvis man kjører tilsvarende effekter i f.eks steinbergs software). Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 aha, takk for masse info! Disse to kortene hadde jeg sett på forresten, før jeg postet denne tråden: Creative Professional E-MU 0404 TerraTec Producer Phase 28/URL] Sistnevnte hadde masse phono-innganger, noe som er fint pga at min Roland Juno-D Synthesizer bare bruker Phono (samt 2 midi inn og ut, så klart). er noen av de to å anbefale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå