Minty123 Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Såklart, men det hjelper lite når skoler bruker ett ukritisk karaktersnitt, som fører til at mann må vie sin tid til ting som ikke betyr NOE i den virkelige verden, for ikke å ødelegge sine muligheter senere. Dette hadde vært greit nok dersom karakterene var en god indikasjon på hvorvidt du egner deg til noe, men det er de på ingen måte idag. Idag er karakterene ett paradoks. Du arbeider for å gå en god karakter, ikke for å lære ting i det lange løp. Tykke formelbøker og tomme hoder seirer over evne til refleksjon og ettertanke. "Dette trenger du senere i livet, men vi bare kaster all informasjonen på dere, mens vi håper den henger fast til akkurat over eksamen." Det ubrukelige tallet som en karakter i utgangspunktet er, har gått fra å bli en indikasjon på hvor godt du kan noe, til det ultimate målet alle jobber for å nå. Dette er helt feil, og noen burde stå til ansvar for den utrolig dårlige måten skolen fungerer idag. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Så er det jo mange lærere som fokuserer på 6-er stoff bare... Jeg har aldri likt matte, jeg har hengt etter siden barneskolen (på barneskolen ga jeg faen da, så det er min skyld), men da jeg startet på ungdoms skolen bestemte jeg meg for å prøve å skjerpe meg. Men fikk det ikke til, for nivået læreren ville ha av oss var for høyt for meg. Det var mye jeg ikke fikk med meg, selv om jeg prøvde. Da ga jeg sånn halveis opp, helt til vi fikk ny lærer i tiende, og jeg faktisk lærte noe, men som sagt, det var tiende klasse, og det var litt seint. Så kom vgs. Prøvde å følge med på matta, men der ga jeg totalt opp pga at læreren fokuserte på at alle skulle ha 6-er oppgaver. Vi hadde en prøve prøve, på starten av året for å se hvordan vi lå ann, da fikk jeg beskjed om at jeg var heldig om jeg greide å jobbe meg opp til en 3-er... Han gjorde ingenting for å hjelpe meg til å høyne karakteren min, eller hjelpe meg til å skjønne noe. Så var jeg ferdig med matte. Men så fant jeg ut den mest geniale måten å la elevene jobbe på. Lag oppgaver med forskjellige vanskelighetsgrader, der eleven kan velge selv, hvilken oppgave en vil jobbe med, ettersom hvilken karakter en kan få... Karakterene burde heller ikke vært delt opp slik som nå, de burde tatt med flere egenskaper som den aktuelle eleven har, og ikke slikt det er nå. La oss si at jeg kan snakke veldig fint og reint engelsk, men så kan jeg ikke en skit om den engelske dronninga eller noe som helst i den retningen... Hvorfor skal jeg da få en toer? Det får det til å se ut som jeg ikke kan snakke engelsk! Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Jeg kan være enig i at skolen trenger en form for revulusjon, men det hovedsakelig innen hvordan de lærer bort tinga. Jeg vet ikkehvordan men en burde gjøre noen endringer slik at skolen ikke blir like kjedelig. På en eller annnen måte skulle en endra den generelle opfattiningas også om at skolen er kip, siden den smitter på andre. Huskrer på barnesklen at skolen var gøy og lekser ikke var så kipt, men på ungdomskolen så ble allt snudd. Folk begynte og snakke om att de var så skolelei og slikt. Det smitte ettervert over på meg og. Sikkert en blanding av att alle sa det og at læresystemet burde hatt seg en overhaling. Jeg har ingen anelse om hva som kunne endras, men noe som ville holdt interessen der burde bli gjort. Kanskje: En form for kunskapsrike gode spill. Mer dialog og ikke all monologen. Mer humoristiske lærere. Eller noen andre mer radiklae endringer. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) tror også en burde se på læreren, hvis en klasse har et gjennomsnitt på la oss si 2,3 på en matteprøve. Hvem er det som har gjort noe feil? Er det elevene som ikke gidder å gjøre noe, eller er det læreren som ikke er flink nok til å lære bort? Har hatt en slik en, det tok to år, og et foreldremøte utenfor skolen (Skolen ville ikke høre på at læreren vår ikke funka). Men etter det foreldremøtet og noen klager ble vi kvitt han. Så skolene gjør også veldig lite, når det gjelder dårlige lærere. Har fått på følelsen av at det er mye bedre på VGS enn ungdomsskole, når det gjelder å få sagt sitt. På u-skolen er det akkurat som om en ikke har lov til å si noe, imotsetning på vgs, der det bare var å trampe inn på en lærers kontor, si det du mente å faktisk få et svar. Edit: For å lære mere, så lærer du vanvittig mye mere av å gjøre noe morro, husker vi laga rakett av vann, som vi sendte opp i lufta og nesten traff noen med i 10. Men på vgs ble det bare å sitta inne og koke vann, og lage molekyl bikkkjer... Endret 15. november 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Såklart, men det hjelper lite når skoler bruker ett ukritisk karaktersnitt, som fører til at mann må vie sin tid til ting som ikke betyr NOE i den virkelige verden, for ikke å ødelegge sine muligheter senere. 7283101[/snapback] Det aller meste du lærer på skolen vil du på en eller annen måte få behov for senere i livet. Skolens oppgave er ikke bare å lære deg det _du_ tror du vil få bruk for i senere utdanning og i yrkeslivet. Skolen skal gi deg en bred ballast og gjøre deg til et dannet menneske. Det ER viktig å ha kjennskap til Ibsen, geografi og religion. Dette er viktig i møte med andre mennesker, i møte med samfunnet og i møte med kulturen. Livet er ikke bare jobb, det er også møter, smalltalk og kultur. Å kjenne Ibsen vil være bra om du via jobben treffer en kunde som er sterkt interessert i Ibsen. Stiller meg 95% bak TWFA Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Så du mener at å lære vekk noe så snevert som diktanalyse og novellesammenligning, sømmer seg for en linje så generell som Almenn? For all del, jeg er enig med deg i at vi burde gjøres til dannede mennesker med allmenn kompetanse, men enorme mengder av vår tid blir fjaset vekk på ting som har lite eller ingen verdi. Vi lærer bare for å lære, ikke fordi det har noen nytteverdi. Du kan da vel ikke mene at alle bør bruke flere titalls timer på å lære noe en av tyve elever KANSKJE får bruk for senere i livet? Og jeg har aldri sagt at religion og geografi er uviktig, norsk setter jeg også meget høyt, men desverre har det seg slik, at de tingene som faktisk HAR verdi for oss, blir overkjørt av poetisk vissvass og læreplaner som prioriterer ting som er helt ute i natta. Elever som knapt greier å formulere en sammenhengende settning blir ikke mer forståelige av kunnskaper om gamle språkreformer. Lær elevene å utrykke seg før du lærer dem opphavet til språket de enda ikke kan. Mindre fokus på døde poeter, og mer fokus på å faktisk benytte seg av språket praktisk, i munnlige og skriftlige diskusjoner, det er her vi har mest å hente! Går foresten selv på videregående, tredje år, og iløpet av alle de tusen skoletimene jeg har tilbragt her, har ingenting hjulpet meg så mye i livet som valgfaget filosofi. Ikke fordi jeg nå kan navnet på hundre uviktige filosofer, men fordi dette faget lærer oss ting som hvordan å argumentere, utrykke seg presist og generelt kommunisere bedre. Hvorfor er ikke dette pensum for alle? Dette hjelper deg jo hver gang du åpner munnen, noe du ikke kan si om resten av standardfagene. Endret 15. november 2006 av PandaMartin Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Såklart, men det hjelper lite når skoler bruker ett ukritisk karaktersnitt, som fører til at mann må vie sin tid til ting som ikke betyr NOE i den virkelige verden, for ikke å ødelegge sine muligheter senere. 7283101[/snapback] Det aller meste du lærer på skolen vil du på en eller annen måte få behov for senere i livet. Skolens oppgave er ikke bare å lære deg det _du_ tror du vil få bruk for i senere utdanning og i yrkeslivet. Skolen skal gi deg en bred ballast og gjøre deg til et dannet menneske. Det ER viktig å ha kjennskap til Ibsen, geografi og religion. Dette er viktig i møte med andre mennesker, i møte med samfunnet og i møte med kulturen. Livet er ikke bare jobb, det er også møter, smalltalk og kultur. Å kjenne Ibsen vil være bra om du via jobben treffer en kunde som er sterkt interessert i Ibsen. Stiller meg 95% bak TWFA 7288929[/snapback] Hva i svart skal jeg med å kunne en eneste ting om Ibsen? I jobb så er det jobb som gjelder, ikke ibsem, vil kunden prate Ibsen med meg kommer han ikke langt. Vil han prate med Ibsen om noen kan han dra på en eller annen Ibsen klubb! i 8. klasse fikk vi en oppgave i KRL. Enten les hele bibelen, eller les det og det i bibelen og skriv et referat av det. Hva skal det være godt for å kunne bibelen? Jeg er ikke kristen, og gir faen i det som står der. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Hva om kunden ikke er villig til å kjøpe tjenester fra deg fordi du fremstår som en ukultivert fagnerd som ikke forstår noe utenfor ditt eget fagfelt. Ibsen er en av Norges fremste forfattere, uansett sjanger. Å ha elementær kunnskap om hans verker fremstår for meg som viktig, uansett hva du har tenkt å bli. Selvsagt kunne man angrepet Ibsen på en annen måte i skolen, men det er en annen sak. Poenget er at livet er mer enn jobb, også i jobbsammenheng. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Hva om kunden ikke er villig til å kjøpe tjenester fra deg fordi du fremstår som en ukultivert fagnerd som ikke forstår noe utenfor ditt eget fagfelt. Ibsen er en av Norges fremste forfattere, uansett sjanger. Å ha elementær kunnskap om hans verker fremstår for meg som viktig, uansett hva du har tenkt å bli. Selvsagt kunne man angrepet Ibsen på en annen måte i skolen, men det er en annen sak. Poenget er at livet er mer enn jobb, også i jobbsammenheng. 7289239[/snapback] Hva med folk som har helt andre interesser enn det tullet vi lærer på skolen? skal de proppe inn det på skolen også? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) For å si en ting som sikkert er nevnt allerede: Vi trenger lærere som LIKER faget de har, og som faktisk kan noe om det. Siden jeg byttet skole har jeg måtte hatt inkompotente fransk-lærere som aldri har vært på ett sted hvor de snakker fransk, de leser rett ut fra boken og har aldri noe som faktisk gjør at jeg og andre VIL lære faget. Jeg lærte mer på èn time med en vikar vi hadde som var utdannet i språkligkompetanse-greier(som jeg ikke kan navnet på), enn hva jeg har lært på ett halvt år med den inkompotente læreren. Endte med at jeg byttet fra fransk til engelsk-fordypning, ett år med fransk i dass. I Naturfagstimene har vi en lærer som ikke skjønner seg på faget, og som ikke gidder å lese litt på det. Den vi hadde på den gamle skolen hadde også utdanning innen Biologi og hadde hatt en mer eller mindre kort periode som forsker, men han visste hva han snakket om, det var gøy å lære med han. Han hadde sine egne måter å lære bort på, og var effektiv. Jeg sier ikke at skolen skal være en lek, men jeg akter ikke å sitte i 45minutter å høre på inkompotente lærere som ikke kan noe om faget. Over til datateknikk og slikt på ungdomsskolen: Vi burde lære mer, da teknologien trer mer eller mindre frem i dagens samfunn. Jeg kan mer enn nok takket være dette flotte forumet og diverse kilder men ikke alle har tid til å bruke mye fritid på slikt, ikke jeg heller. De fleste adminstratorene på ungdomsskoler har tittelen bare fordi de klarer å rigge opp en pc og innstalere Windows. Jeg så adminstratoren her om dagen, satt med manual fordi han ikke visste/kunne legge til en ny maskin i nettverket. Ærligtalt..... De har tittelen for to ting: Inkompetanse og høyere lønn. UT med inkompotente lærere, og INN med lærere som kan faget. Dagen er så mye lettere fra 08:00 - 14:15 om man har lærere som kan faget. Endret 15. november 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 15. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 . Livet er ikke bare jobb, det er også møter, smalltalk og kultur. Å kjenne Ibsen vil være bra om du via jobben treffer en kunde som er sterkt interessert i Ibsen. kanskje vi også burde lære oss om kjønnsorganet til en mammut i tilfelle vi møter på en via jobben som er sterkt interessert i mammuter. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 . Livet er ikke bare jobb, det er også møter, smalltalk og kultur. Å kjenne Ibsen vil være bra om du via jobben treffer en kunde som er sterkt interessert i Ibsen. kanskje vi også burde lære oss om kjønnsorganet til en mammut i tilfelle vi møter på en via jobben som er sterkt interessert i mammuter. 7292041[/snapback] Ikke dumt. Jeg hadde hvertfall kjøpt bruktbil av deg om du hadde hatt denne kunnskapen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) UT med inkompotente lærere, og INN med lærere som kan faget.Dagen er så mye lettere fra 08:00 - 14:15 om man har lærere som kan faget. 7289305[/snapback] Etter over 15 år på skole/universitetsbenken kan jeg skrive under på det. Det er ivertfall to sentrale egenskaper en lærer må ha. Jeg har flere ganger opplevd at en lærer/foreleser mangler minst én av disse egenskapene, og da kan ting bli kjedelig, pinlig og/eller tragisk. - Faglig innsikt. En lærer som ikke kan mer enn akkurat det som står i læreboken vil raskt komme til kort ved spørsmål fra elevene. Det svekker både tillit og respekt, og forverrer læringsmiljøet. - Pedagogiske evner. Det hjelper fint lite å være verdens beste på det aktuelle området om man ikke klarer å formidle stoffet videre til elevene. Manglende pedagogiske evner skaper frustrasjon og utålmodighet, og kan få selv enkle ting til å gå elevene hus forbi. Totalt sett tror jeg det er mye å ta fatt i når det gjelder lærerutdanningen her i landet. Endret 15. november 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvis jeg ikke er helt på villspor handler det om "unyttige" fag. Disse såkalte unyttige fagene varierer fra person til person, naturligvis ettersom som folk har forskjellige preferanser/evner i disse forskjellige fagene. I og med at du går på VGS har du en relativt stor mulighet til å velge enkelte fag bort, men disse tre må man desverre(?) ha. (av de fem du listet opp) -Norsk -Religion -Geografi Det er da almennfag... og slike argumenter som "historie er kun for de som vil ha historie videre" og fysikk/bio/kjemi er kun for "forskere, folk som vil ha det videre" (med videre mener jeg Universitet/Høyskole) er nonsens. Almennfag skal styrke din almenn kunnskap, med en viss grad av valgmulighet i VK I /VKII. Endret 15. november 2006 av Xtra Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 OK Jeg går på VGS. Og begynner 08.15 og slutter 16.00 nesten hver dag. Hvis du legger til transporttiden må jeg stå opp 06.45 og kommer hjem 17.00. Så, må jeg gjøre lekser og diverse skoleinnleveringer. hele dagen blir ødelagt. Hva er grunnen til at vi har så lange skoledager? Helvetes drittfag som Norsk,Biologi,Religion etc. På universiteter har man ikke dumme norsk, religion og diverse pissfag fordi det man skal utdanne seg til har ikke bruk for slike pissfag. Hvorfor kan man ikke bare spesialisere seg allerede når man går i 10.klasse? Mange elever vet i tidlig alder hva de skal bli, hvorfor ikke la dem begynne å ta "kun" de viktigste fagene som trengs for studiene dems allerede i 10.klasse? Folk som meg har aldri bruk for det vi lærer i norsk på vgs. Her er fag jeg aldri kommer til å ha bruk for men fortsatt må jeg lære meg alt tullet og bruke opp lagriskapasiteten i hjernen min: -Biologi -Kjemi -Norsk -Religion -Geografi Dette er hundrevis av sløsede timer. Hva om disse timene kunne bli brukt til noe mer fornuftig som fri? eller mer fordypning i fag vi trenger, f.eks : matte eller fysikk? nordmenn ligger jo lavt på lista når det kommer til matte i europa. Vi kunne trengt flere timer matte istedenfor norsk. Jeg sier ikke at Biologi, Kjemi, Norsk, Religion, Geografi er unødvendig for alle. De som trenger disse fagene til videre utdanning kan ta dem. Men de som ikke har bruk for det burde slippe unna. Legene trenger mer biologi og kjemi enn fysikk. Så kanskje de som skal bli leger burde slippe unna fysikk? Det var alt jeg hadde på hjertet. Hvis noen politikere ville lagt ut en slik plan ville de def. fått min stemme. 7279615[/snapback] Vel, førsteåret på videregående begynte jeg 08.00 og sluttet 17.00 eller 18.00. Legg til transport, og du får mye fritid. Heldigvis fikk jeg gjort det meste av lekser på skolen i fritimene, men da var jeg ganske effektiv. Biologi eller er valgfritt. Du kan faktisk velge bort ett av dem! Hvis du har 5 timer matte og 5 timer fysikk så trenger du bare to timer til for å få godkjent, altså enten 3 timer biologi eller 3 timer kjemi. Fem timer på vk2. Det er slik for at de som trenger det og det spesialiseringsfaget skal kunne velge det, og slippe andre. Norsk, historie, geografi, religion, samfunnslære er NØDVENDIG for alle, for å forstå verden rundt deg og ikke virke dum som et brød. På universitetet er du ferdig med den generelle utdanningen din. Nå skal du få spisskompetanse, og dermed har du bare undervisning i de fagene du studerer. Slik er det ikke før, fordi alle faktisk må lære en del ting selv om de ikke liker det. Du vil nok være takknemlig for det etter hvert. Og lagringskapasiteten din blir ikke brukt opp, tvert imot. Hjernen din trenes og blir mer effektiv jo mer du lærer. JA, det norske skolesystemet har problemer, men det du klager på er IKKE det som trenger forandring. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 . Livet er ikke bare jobb, det er også møter, smalltalk og kultur. Å kjenne Ibsen vil være bra om du via jobben treffer en kunde som er sterkt interessert i Ibsen. kanskje vi også burde lære oss om kjønnsorganet til en mammut i tilfelle vi møter på en via jobben som er sterkt interessert i mammuter. 7292041[/snapback] Lærte dere ikke om det på ungdomsskolen?? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Alle syter om hvor jævlig de har det på VGS, men så fort de vokser opp forstår de fleste at det meste av det de gjennomgår hverken er så ille eller unødvendig. Dette er nok et tilfelle av ungdommelig opprør og er lite å bry seg om =/ Dette sier igrunn nok om seriøsitetsnivået: Hva om disse timene kunne bli brukt til noe mer fornuftig som fri? Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Herr Brun, skolen slutter aldeles ikke 1700 eller 1800. Iallefall ikke for vg1 elever. Den begynner 0800 og de lengste dagene varer til 1515, eller var det 1615 Endret 15. november 2006 av Kjekssjokolade Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Herr Brun, skolen slutter aldeles ikke 1700 eller 1800. Iallefall ikke for vg1 elever.Den begynner 8000 og de lengste dagene varer til 1515, eller var det 1615 7293722[/snapback] Hvem sa jeg gikk på norsk grunnskole? Poenget var at det er enda verre i andre land. I år (vk1) går jeg i Norge, og er ferdig 15.15 to dager, 11.30 to dager og 14.30 en dag i uken =) Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 15. november 2006 Rapporter Del Skrevet 15. november 2006 Disse tidspunktene er da strengt tatt ikke ille i det hele tatt. Og hvis det er skolesystemet i utlandet du snakker om burde emnetittelen vært "De vil ha skolerevolusjon NÅ!" istedet for "Vi..." Hvis tidspunktene du ramser opp er representativt for Norge forstår jeg ikke problemet, dette er godt under en vanlig arbeidsdag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå