Gå til innhold

vi vil ha skolerevolusjon NÅ!


Anbefalte innlegg

Det trengs en omstrukturering, ikke revolusjon.

 

 

For min del synes jeg skolen stort sett er grei. Jeg kommer til skolen klokka 8, og sitter foran PCen til 3 og drodler med grafikk, programmering, fotografering, typografi osv. En helt OK skolehverdag.

 

Men i almennfagene må noe gjøres. Personlig har jeg ikke fått en utfordring i engelsk siden tidlig på ungdomsskolen. I tillegg er norskkunnskapene blant dagens ungdom forferdelig. Mer rettskrivning. Mer norskskrivning i praksis, mindre Henrik Ibsen og kvasinazistiske "genier".

7279822[/snapback]

 

Helt enig! Omstrukturering er ordet. Mer norskskriving i praksis er en god idè.. Har lest igjennom noen stiler iløpet av 10 klasse der blandt annet noen av elevene faktisk skriver med SMS-språk, ikke greier å bruke dobbeltkonsonant der det skal være og til og med stavinga er ute på jordet.

Endret av strang3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig! Omstrukturering er ordet. Mer norskskriving i praksis er en god idè.. Har lest igjennom noen stiler iløpet av 10 klasse der blandt annet noen av elevene faktisk skriver med SMS-språk, ikke greier å bruke dobbeltkonsonant der det skal være og til og med stavinga er ute på jordet.

7280952[/snapback]

 

For ikke å snakke om vår kjære kj-lyd, som et fåtall av dagens barn kan uttale.

 

En annen ting som irriterer meg er den økende bruken av "Hvem film så du i helga?". Det er rett og slett en skam at vi ikke kan våres eget språk godt nok til at vi kan bruke det ordentlig i ungdomsskolen.

 

 

DaJev: Mener du helt seriøst av vårt eget språk skal være valgfritt å lære på skolen?

Lenke til kommentar
Jeg er lei av livet pga skolen! Lei av å stå opp når det bekkmørkt ute.

Så slutt og ta deg jobb i kassa på Rema.

7281066[/snapback]

 

 

hørt om skoler som Bjørknes? Det går an å ha ordentlig opplæring selv med kun 4 dagers skole og 4 timers skoledager. Selvstendig jobbing og ansvar for egen utdanning er svaret.

Endret av DaJev
Lenke til kommentar
hørt om skoler som Bjørknes? Det går an å ha ordentlig opplæring selv med kun 4 dagers skole og 4 timers skoledager. Selvstendig jobbing og ansvar for egen utdanning er svaret.

7281298[/snapback]

Det hørtes bra ut. Husker jeg holdt på å henge meg selv (ikke bokstavelig :p) de siste årene på skolen. Det føltes så meningsløst å gå 30 timer på skolen i uka, når 29 av dem gikk med på å høre på bråk, klaging, syting, "hva? jeg skjønner ikke" (når det var gått gjennom 714 ganger men ingen fikk det med seg fordi de ikke fulgte med) osv.

Lenke til kommentar

Dajev, du har valgt feil linje, visst du ikke ønsker så mye norsk og andre "drittfag" som DU ikke trenger. Kunne du valgt ei linje som har passet deg bedre. Du kunne startet med GK Elektro -> VK1 IKT -> VK2 Alm. påbyggning. Da vil du få et helvettes kjør 3. året, men da slipper du å slite så mye de 2 første årene. Da får du også vært borti noe praksis arbeid, noe DU garantert ikke har vondt av.

Lenke til kommentar

jeg gikk IKT-driftsfag.

Engelsk er et språk som kan være veldig nyttig å kunne i den sammenhengen.

Men hvorfor i svarte skal de absolutt prakke på oss alt mulig om den engelske dronninga, og alt slikt unødvendig piss? hadde det på GK å... bortsett fra at da var det om det amrikanske skolesystemet.

Og vekta ble lagt på det, og ikke rettskrivning eller muntlig tale i engelsk, som mange heller hadde hatt bruk for. som meg f.eks...

Lenke til kommentar

Herregud å glad jeg er for at jeg tok gk elektro og vk1 elekronikk + teknisk fagskole. Har ikke hatt et sekund nynorsk (for å snakke om norrønt, diktanalyse og slikt tøv) siden ungdomsskolen! :w00t:

 

Spørsmål: Finnes det ikke fortsatt yrkesfaglige linjer på videregående, eller er disse forsvunnet i en eller annen reform? Hvis det fortsatt finnes, hvorfor da velge allmenne?

 

Eller er jeg helt enig med trådstarter i at norskfaget er belemret med mye unødvendig tull. Vi trenger mer å undervise folk til å tenke logisk og analytisk. Ikke til å tolke og lese ting mellom linjene som ikke står der. Vi har mer bruk for å kunne lære å se logiske feilslutninger, enn å lære å komme med slutninger det ikke finnes grunnlag for. For øvrig så skal allmenne fag inneholde litt av hvert; historie, kjemi, geografi, religionskunnskap osv. osv.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Finnes det ikke fortsatt yrkesfaglige linjer på videregående, eller er disse forsvunnet i en eller annen reform? Hvis det fortsatt finnes, hvorfor da velge allmenne?

 

Eller er jeg helt enig med trådstarter i at norskfaget er belemret med mye unødvendig tull. Vi trenger mer å undervise folk til å tenke logisk og analytisk. Ikke til å tolke og lese ting mellom linjene som ikke står der. Vi har mer bruk for å kunne lære å se logiske feilslutninger, enn å lære å komme med slutninger det ikke finnes grunnlag for. For øvrig så skal allmenne fag inneholde litt av hvert; historie, kjemi, geografi, religionskunnskap osv. osv.

7281363[/snapback]

 

Ja, det er fortsatt yrkesfaglige linjer, men disse blir mer og mer neddynket i almennfag (særlig norsk).

Da spør jeg, endre norsken, eller kutte den ned?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva problemet er jeg.

 

I visse perioder er det vanlig å bruke hele dagen på utdannelse. hvis du higster etter en ekstensiv utdannelse som du snakker om, så må du forvente å bruke hele dagen på å studere, ikke for å snakke om når du kommer ut i arbeid. en eventuell arbeidsgiver kan ikke basere dagen sin på at du vil sove lengere om dagene, og jobbe kortere, slik at du ikke "kaster bort" hele dagen..

 

Jeg mener, hvis du ikke får nok søvn om dagene, så må du legge deg tidligere.

 

Og hva med lærerene da?

De fleste lærere har hus og kvinnfolk og unger.. tror du ikke at de også har behov for å tilbringe litt tid med familien?

 

Det er jo en grunn til at skolen starter rundt klokken 8. det er for at elevene skal venne seg til en jobbsituasjon, der du jobber fra 0800-1600. det er en helt vanlig 8-timers dag....

 

Mener ikke dette som et personangrep, men det er barnslig å klage over systemet, for at du kaster bort dagene dine på en utdannelse som vil forme livet ditt.

Lenke til kommentar
Den gjør nok dessverre ikke det. Det er for lite fokus på grunnleggende lesing og skriving allerede, og en sterkere satsing på dette bør videreføres helt ut VGS.

 

Tror du virkelig ikke man har behov for å kunne skrive korrekt norsk som siv.ing. innenfor datateknikk? Det er nok en feilaktig antakelse..

7279748[/snapback]

Jeg må si meg enig med klilleng. Jeg har 30 år bak meg i arbeidslivet, 20 av dem i IT-bransjen. Jeg har jobbet i norske såvel som engelske og amerikanske selskaper, drevet mitt eget firma med mere. Gode programmerere er det nok av i verden, men hvis det er alt de kan blir de aldri mer enn programmerere. De som kommer noen vei har en bredere bakgrunn. Det er ikke detaljkunnskapen om Ivar Aasen i seg selv som er viktig, men at du fremstår som et modent og reflektert menneske, enten det er i prosjektmøter eller overfor kunder. Da er det viktig og ikke se ut som et stort spørsmålstegn når de bringer inn samfunnsmessige, geografiske eller andre emner, enten det er relatert til prosjektet eller bare smalltalk.

 

Og jeg tilbringer idag minst like mye tid i telefoner og med å skrive eposter som med å programmere. Jeg synes absolutt at min boklærdom kommer godt med. At jeg har lest Ibsen og Hamsun har hjulpet meg å finne et forhåpentlig rikt og reflektert språk. Det grunnlaget er jeg glad for at ble lagt på videregående, for på IT-studiet fikk jeg lite av det. For ti år siden ble jeg "forfremmet" vekk fra programmeringsjobben en stund. Da var det greit å ha kunnskaper utover "Objects are instances of a class"...

 

Jeg har jobbet med kunder i flere verdensdeler, og har idag kunder i blant annet USA. En av dem har jeg hatt i 5 år nå. Den kunden har jeg fått og beholdt fordi de respekterer mine syn på prosjektet som helhet, ikke fordi jeg er flink til å skrive If-setninger. Kodesnekkere kunne de fått enklere og billigere hjemme i USA.

 

De lager forresten systemer for fosterdiagnostikk. Den lille biologien jeg lærte den gangen gjorde at jeg kunne diskutere prosjektet med dem uten å dumme meg helt ut...

 

BTW: Jeg gikk på Bjørknes også en stund for 30 år siden. Glimrende skole, men det var ikke der jeg fikk almenkunnskapene, bare de gode karakterene. Idag er jeg altså glad jeg har begge deler.

 

Geir :)

 

P.S. Beklager livshistorien, men det var den eneste måten å "dokumentere" mine utsagn på.

Lenke til kommentar
.... Gode programmerere er det nok av i verden, men hvis det er alt de kan blir de aldri mer enn programmerere. De som kommer noen vei har en bredere bakgrunn....

 

Og jeg tilbringer idag minst like mye tid i telefoner og med å skrive eposter som med å programmere. ...

7281847[/snapback]

 

Og det kaller du å 'komme noen vei'. Høres ut som et stort tilbakesteg spør du meg :tease:

 

Sorry, måtte bare. :)

Lenke til kommentar

hvis du synes skolen er hard, gled deg til du skal jobbe i full jobb...

i går startet jeg 08:00, og sluttet 19:00, med vei til og fra jobb blir dette 12 timer...

 

og det er ikke snakk om pause hver time/annenhver time da nei...

 

i dag startet jeg 08:00, og skal ikke hjem før 18:00, blir sikkert senere.

 

edit: jeg har ikke hjemme-lekser, da alt jeg jobber med må være på jobb, kan ikke dra med noe hjem...

men jeg har "lekser" på overtid...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Men all overtid du jobber fører til proporsjonalt stigende lønn.

 

Det er ikke å sitte på skolebenken som er problemet, det er å ha det konstant hengende over deg at all tiden du tilbringer der ikke gir deg noe tilbake.

 

Jeg står opp 7 hver morgen og er hjemme fire, men er fortsatt på leting etter en jobb etter skoletid, fordi å faktisk få noe tilbake for arbeidet ville vært en deilig forandring. En forandring jeg har vært foruten så lenge at jeg ikke lenger husker hvordan det føles.

Lenke til kommentar

joda, jeg får noe for det...

 

"betalingen" du får for din utdanning er jo bra betalt senere...

mye jobb på skole=bra karakterer=muligheter for høy utdannelse=høy lønn.

 

jeg hatet selv skole, men klarte meg, jobber nå som konsulent med bedre start-lønn en de fleste kan drømme om, ligger 50 store over tarriffen, og jeg er ny-utdannet :)

 

er en del fag man kunne fjernet ja, når jeg gikk på skole måtte jeg ha f.eks nynorsk, har ikke hatt noe nytte av det senere...

Lenke til kommentar
joda, jeg får noe for det...

 

"betalingen" du får for din utdanning er jo bra betalt senere...

mye jobb på skole=bra karakterer=muligheter for høy utdannelse=høy lønn.

 

jeg hatet selv skole, men klarte meg, jobber nå som konsulent med bedre start-lønn en de fleste kan drømme om, ligger 50 store over tarriffen, og jeg er ny-utdannet :)

 

er en del fag man kunne fjernet ja, når jeg gikk på skole måtte jeg ha f.eks nynorsk, har ikke hatt noe nytte av det senere...

7282370[/snapback]

men så er nå norge et av de landene der høy utdannelse lønner seg minst i forhold til lønna du får.

Lenke til kommentar
joda, jeg får noe for det...

 

"betalingen" du får for din utdanning er jo bra betalt senere...

mye jobb på skole=bra karakterer=muligheter for høy utdannelse=høy lønn.

 

jeg hatet selv skole, men klarte meg, jobber nå som konsulent med bedre start-lønn en de fleste kan drømme om, ligger 50 store over tarriffen, og jeg er ny-utdannet :)

 

er en del fag man kunne fjernet ja, når jeg gikk på skole måtte jeg ha f.eks nynorsk, har ikke hatt noe nytte av det senere...

7282370[/snapback]

 

Og mitt poeng finner du i din siste linje! :)

Karakterene som skal sikre oss strålende muligheter er basert på ting som er irrelevante for de fleste utdanningene, og generellt senere i livet.

 

Dette som gjør av vi slaver for karakterer som ikke er nyttige for mer en tallet på vitnemålet. Tallet som i utgangspunktet skal vise hvor nyttige vi blir i en jobb/studiesituasjon senere i livet. Men når denne nytten innebærer karakterer som stammer fra norrøn mytologi, diktanalyse og ballspill, har noen vært meget lite kritiske på hvilke kunskaper som blir prioritert.

Lenke til kommentar

enig der, men jeg tenker mest på at med bare 6 kommer du inn på skoler lett, og kan ta en høy utdannelse, uavhengig av hva du har 6 i(f.eks programmering teller like mye som gym)

 

det samme gjelder ikke for jobb, bare for skoler, de fleste ser faktisk bare på fravær, orden og hvordan du tar intervjuet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...