DaJev Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) OK Jeg går på VGS. Og begynner 08.15 og slutter 16.00 nesten hver dag. Hvis du legger til transporttiden må jeg stå opp 06.45 og kommer hjem 17.00. Så, må jeg gjøre lekser og diverse skoleinnleveringer. hele dagen blir ødelagt. Hva er grunnen til at vi har så lange skoledager? Helvetes drittfag som Norsk,Biologi,Religion etc. På universiteter har man ikke dumme norsk, religion og diverse pissfag fordi det man skal utdanne seg til har ikke bruk for slike pissfag. Hvorfor kan man ikke bare spesialisere seg allerede når man går i 10.klasse? Mange elever vet i tidlig alder hva de skal bli, hvorfor ikke la dem begynne å ta "kun" de viktigste fagene som trengs for studiene dems allerede i 10.klasse? Folk som meg har aldri bruk for det vi lærer i norsk på vgs. Her er fag jeg aldri kommer til å ha bruk for men fortsatt må jeg lære meg alt tullet og bruke opp lagriskapasiteten i hjernen min: -Biologi -Kjemi -Norsk -Religion -Geografi Dette er hundrevis av sløsede timer. Hva om disse timene kunne bli brukt til noe mer fornuftig som fri? eller mer fordypning i fag vi trenger, f.eks : matte eller fysikk? nordmenn ligger jo lavt på lista når det kommer til matte i europa. Vi kunne trengt flere timer matte istedenfor norsk. Jeg sier ikke at Biologi, Kjemi, Norsk, Religion, Geografi er unødvendig for alle. De som trenger disse fagene til videre utdanning kan ta dem. Men de som ikke har bruk for det burde slippe unna. Legene trenger mer biologi og kjemi enn fysikk. Så kanskje de som skal bli leger burde slippe unna fysikk? Det var alt jeg hadde på hjertet. Hvis noen politikere ville lagt ut en slik plan ville de def. fått min stemme. Endret 13. november 2006 av DaJev Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Et par kjappe spørsmål: Hva har du tenkt å bli? Hva om du i 30års alderen ønsker å bytte yrke, skal du ta vgs fag da? Hvilke yrkesgrupper trenger ikke norsk? Er det ikke mulig at problemet med skoleverket er effektiviteten, ikke fagmengden? Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 13. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Et par kjappe spørsmål: Hva har du tenkt å bli? Hva om du i 30års alderen ønsker å bytte yrke, skal du ta vgs fag da? Hvilke yrkesgrupper trenger ikke norsk? Er det ikke mulig at problemet med skoleverket er effektiviteten, ikke fagmengden? 7279677[/snapback] Tenkt å bli: Siving. innenfor datateknologi jeg sa ikke at yrkesgruppene ikke trengte norsk i det hele tatt. Jeg sa bare at den grunnleggende norsk opplæringa fra 1-10 klasse holder i massevis. Og all den faenskaps språkhistorie/norrønt shit/henrik wergelands mamma/ibsens truse/ivar aasens homoseksualitet er totalt unødvendig. Dette stoffet kommer i VGS. Greit, effektiviser skoleverket ved å innføre 30 minutters timer istedenfor 45 minutters. Endret 13. november 2006 av DaJev Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 - Det finnes faktisk en global bevegelse som nå arbeider med å få ungdomsskoler og videregående skoler til å starte senere på dagen, nettopp på grunn av dette problemet, forteller Ancoli-Israel. La tenåringen sove Fin-fin artikkel, håper de får gjennom noe. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Du mener altså at om man innfører hyppigere pauser, altså mer dødtid, blir utdanningen effektivisert? Den må du i så fall lenger inn i byen med...... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Tenkt å bli: Siving. innenfor datateknologi jeg sa ikke at yrkesgruppene ikke trengte norsk i det hele tatt. Jeg sa bare at den grunnleggende norsk opplæringa fra 1-10 klasse holder i massevis. Den gjør nok dessverre ikke det. Det er for lite fokus på grunnleggende lesing og skriving allerede, og en sterkere satsing på dette bør videreføres helt ut VGS. Tror du virkelig ikke man har behov for å kunne skrive korrekt norsk som siv.ing. innenfor datateknikk? Det er nok en feilaktig antakelse.. (hilsen en siv.ing. i datateknikk....) Lenke til kommentar
christaaah Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 folk kan vel bestemme mens de går i barnehagen og! hadde blitt sykt bra imo e den ordningen som er nå, ganske bra Lenke til kommentar
Thend Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 -Norsk -Religion -Geografi Disse fagene gir deg kanskje ingen jobb du er interessert i, men de er essensielle for å forstå verden rundt deg. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Jeg er helt enig med at vi må sette av flere timer til matte. Vi går igjennom ett kapittel hver økt og jeg kan ærlig innrømme at jeg begynner å henge etter. Språklig tilvalgsfag er noe man så absolutt kunne kutte ned på, samt engelsk. 6 timer engelsk per uke er strengt tatt ikke nødvendig. (Jeg elsker engelsk, og jeg mener alikevel det er for mye av det). Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Hvem trenger noensinne det man lærer i norsk, dah... Joda, folk som faktisk skal studere norrøn mytologi, og faktisk _trenger_ å lære seg norrønt norsk med perfekt uttale... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Det trengs en omstrukturering, ikke revolusjon. For min del synes jeg skolen stort sett er grei. Jeg kommer til skolen klokka 8, og sitter foran PCen til 3 og drodler med grafikk, programmering, fotografering, typografi osv. En helt OK skolehverdag. Men i almennfagene må noe gjøres. Personlig har jeg ikke fått en utfordring i engelsk siden tidlig på ungdomsskolen. I tillegg er norskkunnskapene blant dagens ungdom forferdelig. Mer rettskrivning. Mer norskskrivning i praksis, mindre Henrik Ibsen og kvasinazistiske "genier". Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Det trengs en omstrukturering, ikke revolusjon. For min del synes jeg skolen stort sett er grei. Jeg kommer til skolen klokka 8, og sitter foran PCen til 3 og drodler med grafikk, programmering, fotografering, typografi osv. En helt OK skolehverdag. Men i almennfagene må noe gjøres. Personlig har jeg ikke fått en utfordring i engelsk siden tidlig på ungdomsskolen. I tillegg er norskkunnskapene blant dagens ungdom forferdelig. Mer rettskrivning. Mer norskskrivning i praksis, mindre Henrik Ibsen og kvasinazistiske "genier". 7279822[/snapback] Halleluja og Amén samtidig! Endelig en politiker jeg ville stemt på... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Pfft, det er elevene det er noe galt med. Late og bortskjemte hele hurven (generalisering, men la gå). Videregående skole er til for å skape en plattform som du senere kan bygge videre på med en f.eks en grad fra universitetet (evt gå rett ut i arbeid). Selv om det er enkelte fag du ikke liker så er de viktige for at du og dine medelever skal ha et godt utgangspunkt til videre studier/eksistens. Man kan jo i VKI og VKII velge seg de fagene som er relevante for videre utdanning. Jeg hadde norsk, nyere/eldre historie, religion og gym i tillegg til 2/3MX, 2/3KJ og 2/3FY som var mine valgfag. De første fagene bør så absolutt være pensum da de gir forståelse for en rekke ting man ikke kan regne seg frem til på en kalkulator. Det de norske skolene faktisk trenger er økte midler til utstyr/oppussing, samt at det bør stille sterkere krav til lærerne (gjerne hånd i hånd med økte lønninger). Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Hvem har baller nok til å påstå at jeg burde vie flere titalls timer av mitt liv på å lære meg å analysere noveller og sammenligne dikt? Ser dere ikke at noe er feil når man bruker ti ganger så mye tid på å lære noe, som å benytte det i løpet av ett helt liv? Dere som sier Norsk er viktig husker tydeligvis ikke hvordan tilstandene er. Problemet til ungdom idag er at de er dårlige til å formulere seg, snakker klumsette og upresist, og har ett ordforåd som ikke ligner grisen. Ingen av de overnevnte problemene løses ved diktanalyse eller norrønt. Noen vil kanskje krangle på at diktanalysen bidrar til økt ordforåd, men det hjelper lite å lære seg pretensiøse svadaord fra gamle råttne diktere. Religionsfaget som skal åpne for toleranse og forståelse hjelper også lite, da dette er redusert til politisk korrekt oppramsing av de snille sidene av enhver religion, f. eks hvorvidt de er monotoistiske eller ikke. All form for kritisk syn på de sidene av religionene som skaper konflikt er bekvemmelig nok ute av både syne og sinn, noe som igjen fører til at faget blir mer eller mindre svada fra en ende til annen. Geografi er jeg mer for, selv om det som alt annet burde være ett valgfag i mye større grad en det er idag. Mann kan krangle på at det allerede er ett valgfag, men personlig ville jeg ikke kalle valget mellom asken og ilden (Bedriftsøkonomi og Geografi) et reelt valg. Så forklar meg hvilken rett folk har i å kaste bort tiden vår? Og ikke kom med noe vås som "Du MÅ ikke gå på VGS/Du MÅ ikke gå allmenfaglig", for alternativene er få, og i bunn og grunn går det fleste på Allmenn VGS fordi dette var det eneste som passet, ikke fordi de har så jævla lyst å gå der. Liker ikke denne trenden som tilsier at våres tid kan kastes bort fordi "Vi vet bedre", og fordi vi bare "Sutrer og klager". Det er jævla hyklersk, for om noen av de som avskriver dette problemet som sutring og klaging hadde havnet i en posisjon der de måtte lære noe de ikke hadde bruk for, kan du være jævlig sikker på at de hadde skreket minst like høyt. Se for dere ett påbudt kurvflettingskurs tjue timer i uken, for det er i bunn og grunn like ubrukelig som mange av fagene vi MÅ ta, eller som vi velger fordi det er det eneste reele alternativet. Lenke til kommentar
fal Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Jeg er faktisk enig i at norskpensumet bør endres. Jeg gikk ut med 5 i norsk på vgs..Hva hjelper dette meg? Jeg er sikker på at jeg ikke kan gulpe opp pensum igjen i dag uansett..Dessuten, eldre historie? Nyere historie kan jeg forstå..men enkelte ting bør man la gå (ja, eldre historie er en av dem). Samfunn, religion, språkfag som fransk/spansk/tysk osv..er heller ikke nødvendige fag (spesielt ikke for elever som vil bli teknologer). Økonomi er også et fag som bør gjøres om til valgfag for de som vil studere økonomi. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. november 2006 Rapporter Del Skrevet 13. november 2006 Trådstarter anbefales å ikke spamme i sin egen tråd hvis han ønsker at den skal holde seg saklig. Det er ikke veldig produktivt heller, for slike innlegg slettes. Personangrep er fy og vil ikke bli tolerert. Geir Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Du kan jo ta alle fagene som kreves for å få studiekompetanse som privatist, da får du en smak på hvordan livet etter VGS er mtp egenlæring osv. Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 14. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Jeg er lei av livet pga skolen! Lei av å stå opp når det bekkmørkt ute. En slik skolehverdag kan ødelegge moralen og prestasjonen i alle fag. Norsk bør bli VALGFRITT. (la oss se hvor mange som flykter fra det synkende skipet) se på dette patetiske norsk pensumet og si meg en ting som er positivt ved det: PrimærlitteraturRammene for pensum er: NORSK LITTERATUR • ca. 100 sider litteraturteori, litteraturhistorie og sjangerlære • et drama av Henrik Ibsen • en roman fra 1900- eller 2000-tallet • et utvalg noveller/utdrag fra romaner, ca. 50 sider • et utvalg dikt, ca. 15 sider NORSK GRAMMATIKK • ca. 230 sider teori som skal dekke disiplinene morfologi, syntaks og språkfunksjonelle forhold. NORSK SPRÅKHISTORIE OG DIALEKTKUNNSKAP • til sammen ca. 100 sider, fortrinnsvis utdrag fra en norsk språkhistorie beregna for videregående skole. KULTURKUNNSKAP • et tekstutvalg på ca. 100 sider som belyser ulike sider ved norsk kultur, historie og samfunn. Pensum vårsemesteret 2006: LITTERATUR Litteraturhistorie og litteraturteori: Berge, Anne Lene og Rottem, Øystein, 2003: Spor. Teoribok VK I og VK II. 2. utgave. Oslo, Cappelen. ISBN 82-02-21898-5. ss. 41-52, 57-64, 71-90, 100-135, 187-232 Drama: Ibsen, Henrik: Bygmester Solness. Oslo, Gyldendal, 2005. ISBN 8205336563 Roman fra 1900- eller 2000-tallet: Ørstavik, Hanne: Kjærlighet. Forlaget Oktober, 1997. ISBN 8249501845 Et utvalg episke tekster (ca. 50 sider): Tekstutvalget er trykt opp i: NOR-0100: Norsk for fremmedpråklige studenter. Tekster til pensum i litteratur våren 2006 v/ Hanne Bjørklid. Et utvalg dikt (ca. 15 sider): Tekstutvalget er trykt opp i: NOR-0100: Norsk for fremmedpråklige studenter. Tekster til pensum i litteratur våren 2006 v/ Hanne Bjørklid. SPRÅK Grammatikk: Golden, Anne, MacDonald, Kirsti, Ryen, Else, 1998: Norsk som fremmedspråk. Grammatikk. 2 utgave. Oslo, Universitetsforlaget. ISBN 82-00-22933-5. ca. 230 sider - sideutvalget bestemmes seinere. Språkhistorie: Berge, Anne Lene og Rottem, Øystein, 2003: Spor. Teoribok VK I og VK II. 2. utgave. Oslo, Cappelen. ISBN 82-02-21898-5. ss. 137-186: Språkhistorie ss. 233-239: Språk og samfunn ss. 245-248: Å lære et nytt språk ss. 248-254: Likheter og forskjeller mellom språk Dialektkunnskap: Samme bok som språkhistorie: ss. 239-245: Språklige variasjoner ss. 255-263 og 270-278: De norske dialektene I tillegg kommer et utvalg dialektprøver som vil bli delt ut av faglærer. KULTURKUNNSKAP Et tekstutvalg på ca. 100 sider (artikler, folkediktning, sanger etc.). En del av tekstene er trykt opp i: NOR-0100: Norsk for fremmedpråklige studenter. Tekster til pensum i kulturkunnskap våren 2006 v/ Guro Reisæter. Resten av tekstene vil bli delt ut av faglærer undervegs. Antall sider totalt (ca.) Ca. 950 sider Endret 14. november 2006 av DaJev Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 Her er fag jeg aldri kommer til å ha bruk for men fortsatt må jeg lære meg alt tullet og bruke opp lagriskapasiteten i hjernen min:-Biologi -Kjemi -Norsk -Religion -Geografi Hvis du må lære biologi, kjemi, religion og geografi går du på en allmennfaglig linje. Les: ALLMENNfag. Hvis du heller vil gå yrkesfag så regner jeg med du hadde det valget også, men du har altså valgt allmennfag, og da må du ha litt allmenne fag. Uansett; Norsk er helt nødvendig i alle yrker, og til tross for at det er mye norskundervisning fra 1. klasse til man slutter på skolen, så har norske ungdommer skremmende dårlige norskkunnskaper/ferdigheter. Men jeg synes heller man burde fokusere mer på skriving og lesing, fremfor analysering av dikt, oppbygging av romaner, noveller og alskens piss. Man burde lære å skrive vanlig norsk, og å skrive søknader, rapporter og andre ting man trenger i yrkeslivet. Å tolke Tarjei Vesaas har ingen bruk for. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 14. november 2006 Rapporter Del Skrevet 14. november 2006 -Biologi-Kjemi 7279615[/snapback] Hvorfor klager du over disse? Hvis du har disse har du valgt de selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå