tgrude Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Hei! Jeg anskaffet meg for ikke så lang tid siden en adsl2 linje ifra dette firmaet. Først var jeg skeptisk på om jeg i det hele tatt hadde telefonlinje opp til huset, da det er et eldgammel hus. Men det var det faktisk, til både huseierne (som jeg leier til), og meg selv. Det kom montør på montørdato, og ordnet og fikset. Tilslutt var jeg på nett, og alt var bare velstand.. (trodde jeg..) Nettet skulle vise seg ikke bare å være ustabilt, men helt ubrukelig ustabilt. Det detter ut sikkert hvert 2. minutt.. Det har det gjort i 3 uker nå. Det har aldri vært stabilt. Når jeg pinger f.eks vg.no, mottar jeg veldig ofte ikke svar. Til og med når jeg prøver å pinge gatewayen, så ligger jeg på 8-9ms en liten stund, så spretter det til 90-100, og det hender veldig ofte at jeg ikke mottar svar. Da vet jeg det er noe galt. "WAN-lyset" som normalt skal lyse på modemet, detter rimelig ofte ut, og bare starter å blinke. Montøren (som jeg kjenner ifra før veldig godt), mente at det kunne være kabelen ifra huset og ned til sentralen som står maks 2km unna som var flaskehalsen. Jeg begynner nå å virkelig lure på om linja i det hele tatt takler adsl2 fart. Jeg har ikke fast ip, og bruker pcen til å route nettet. Når jeg tester med hw.no sitt speedometer, ligger jeg på 11k-12k kbit, når den er operativ. Med Itavisen sin test, litt lavere. Jeg har ringt flere ganger til ventelo å prøvd å klage. Den siste gangen sa de at de hadde gjort noen endringer, og sendt meg et nytt modem av akkurat samme type. Det ble ikke noe forbedring, det er like ustabilt. Jeg har prøvd alle 4 tp-kablene de har sendt meg, uten noe forskjell. Jeg tviler på at montøren har koblet noe feil da nettet faktisk funker av og til, men jeg legger ved et bilde som viser nøyaktig hvordan koblingsboksen ser ut. Her er det 2 kabler (blå og grønn), som henger i løse luften. Jeg tror montøren sa noe om at det var jord elns. Jeg har ikke telefonlinje ifra før av, og det er aldri noen før som har hatt bredband i dette huset. Bilde tatt med kamera Ping resultater til gateway Noen som har litt peiling på dette, og vet hva som kan være feil? Hvis ikke jeg får ordnet dette rimelig kjapt, bytter jeg ISP. mvh Thomas Grude Endret 14. november 2006 av tgrude Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Ping var ikke det værste jeg har sett , men du skal jo helst ikke ha noen pakketap. Telefonpar er bare to ledere så det trenger du ikke å bekymre deg om. Men det som kan spille noen rolle er kabelen inn ihuset. Du sier at alt var gammelt etc. Om du er uheldig så sitter du på en 0,4 kabel og om ende mer uheldig kanskje skøytet flere ganger. Hvis dette er tilfelle så er ikke ny ISP hjelp engang. Jeg ville fått Ventelo til å feilmelde på nytt og få en mann å sjekke her. Kan hende det ligger ekstra par inn i huset de kan legge deg om på. Annet du kan prøve på er å flytte modemet, husker kabelmodemene til Avidi i sin tid var MEGET følsomme mot trafoer, powersupply og trådløse telefoner. Flyttet den en halv meter og alt ble bedre. Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Ja det må jo være noe alvorlig galt når jeg den ene stunden har lav ms på gatewayen, så stiger den voldsomt og er ustabil. Og får pakketap ofte. Så du er sikker på at de 2 andre lederne ikke skal brukes til noe? Hadde jo gådd an å byttet disse to, samt byttet de i andre enden.. f.eks? Jeg prøvde å flytte modem lenger unna, men det ble ikke noe bedre. Her er forresten en ny ping test. (vg.no) -> LINK. Endret 13. november 2006 av tgrude Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Dersom det er flere trådpar inn i huset og de på support ser at støynivået er unormalt så vil de melde til tekniker. Men det kan du forsåvidt høre med han du kjenner Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 Jeg skal ringe ventelo imorgen, først og fremst. Forrige gang jeg ringte nevnte jeg dette for dem, at dette kunne være årsaken. Men da sendte de meg bare et nytt modem i posten. Montøren nevnte også at det kunne være et linjestykke ifra et punkt til et annet på 20-30 meter, 500meter unna huset mitt som kunne være årsaken, da han mente denne så nokså gammel og sliten ut. Dette linjestykke vil tvilsomt noen bytte, da det vil koste mye, men kunne repareres i følge montør. Han hadde kun måleutstyr til vanlig adsl, ikke adsl2, sa han. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Worst cast så får du 6000/640 vil jeg tro. Men hør og se hva de får gjort. Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 (endret) HAHA, så teit! Nå byttet jeg bare på pur faen den sorte lederen med den blå i #4 porten. Det er nett fremdeles, og det ble iallefall ikke værre, snarere tvert imot.. så evig teit. edit: fremdeles ustabil ms, men får iallefall ikke pakketap. edit #2: nå ser det pinadø ut til at linja faktisk funker bra! dette skal montør få høre om! :!: Endret 14. november 2006 av tgrude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå