Gå til innhold

Stille 120mm vifte - Hvilken?

Nightwish

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil anbefale MIST. Billige, effektive og meget støysvake.

Husk at du behøver ikke ha en avansert viftestyring; en motstand som kjører volten ned fra 12 volt til f.eks. 7 volt gjør susen. Men da taper du jo effekt.

Har selv en SilenX (120mm, 40mm tykk) som yter helt grei, men MIST vifta mi gjør samme jobben, og den er mye billigere.

Lenke til kommentar
Som sagt hvilke 120mm vifte er den som er mest stille?

Skal kjøre uten viftestyring.

7279494[/snapback]

Som en generell regel er det vel den som roterer saktest (minst RPM) som er stillest. Mist-viften roterer på ca 1000 rpm, som er vanlig og definere som "stille".

1500 rpm er en grei avveining mellom kjøleeffekt og støy, mens 2000 rpm og oppover begynner å bråke! (Delta roterer på 4000!!)

under 700-1000 er vel å betrakte som "helt" stille.

NB: Dette gjelder kun 120mm!

NB2: En 12cm vifte blåser ca 50-70m3/time på 1000rpm, deretter øker/minker det ca proposjonalt med turtallet.

Rett meg hvis jeg tar feil...

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar
Som sagt hvilke 120mm vifte er den som er mest stille?

Skal kjøre uten viftestyring.

7279494[/snapback]

Som en generell regel er det vel den som roterer saktest (minst RPM) som er stillest. Mist-viften roterer på ca 1000 rpm, som er vanlig og definere som "stille".

1500 rpm er en grei avveining mellom kjøleeffekt og støy, mens 2000 rpm og oppover begynner å bråke! (Delta roterer på 4000!!)

under 700-1000 er vel å betrakte som "helt" stille.

NB: Dette gjelder kun 120mm!

NB2: En 12cm vifte blåser ca 50-70m3/time på 1000rpm, deretter øker/minker det ca proposjonalt med turtallet.

Rett meg hvis jeg tar feil...

7286076[/snapback]

Skal lete lenge etter en 12 cm som klarer 50 m3/t ved 1000 rpm... Ref TEST: Åtte støysvake 120 mm vifter. Denne testen konkluderer med at forskjellene er minimale, og de fleste viftene ikke støyer merkbart på turtall under 1000 rpm.

Anbefaler derfor å kjøpe relativt billige vifter, med gode lager (gjerne doble kulelager da disse har en eksepsjonell driftstid) og en billig viftestyring.

Selv kjører jeg en av de råeste Thermaltake viftene (max 2500 rpm) med viftestyring. Har med en motstand begrenset topphastigheten til ca 1900 rpm, og har et min turtall (med dviftestyring) på ca 900 rpm. Dette gir meg en vifte som er lydløs ved normalt bruk, og ved behov kan blåse kablene løst fra hovedkortet (eller nesten da... :D).

Du bør i allefall vurdere muligheten, spesielt hvis du skal ha flere enn en vifte.

-Espen D-

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...