Gå til innhold

Ett par spørsmål om LCD TV

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg skal nå handle en LCD TV. Den skal være full HD for å kunne brukes fint sammen med pcen og spilles på når 8800GTX kommer i hus :thumbup:

Skjermen jeg lurer på er denne toshiba'en. Den ser ut til å være den billigste med full HD støtte. (noen som har noen erfaringer med denne skjermen så bare skriv i vei :))

Men så har jeg et spørsmål. På pc skjermer må skjermene ha en støtte for HDCP for å kunne vise filmer som kommer i HD-kvalitet i fremtiden. Er det også sånn med TV'er ? Altså nermere bestemt denne Toshiba TV'en?

Egentlig så hadde jeg tenkt til å bruke en Dell 30" skjerm som pc skjerm og TV (på grunn av en greiere pris og XHD, men det blir så mye enklere å bare ha en TV i stedet for å stresse med tv kort og sånn i pcen + at 42" er bedre i stua enn 30"

Så da takker jeg og bukker for hjelpen dere :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.  :)

Jeg skal nå handle en LCD TV.  Den skal være full HD for å kunne brukes fint sammen med pcen og spilles på når 8800GTX kommer i hus  :thumbup:

Skjermen jeg lurer på er denne toshiba'en.  Den ser ut til å være den billigste med full HD støtte.  (noen som har noen erfaringer med denne skjermen så bare skriv i vei :))

Men så har jeg et spørsmål. På pc skjermer må skjermene ha en støtte for HDCP for å kunne vise filmer som kommer i HD-kvalitet i fremtiden.  Er det også sånn med TV'er ?  Altså nermere bestemt denne Toshiba TV'en?

Egentlig så hadde jeg tenkt til å bruke en Dell 30" skjerm som pc skjerm og TV (på grunn av en greiere pris og XHD, men det blir så mye enklere å bare ha en TV i stedet for å stresse med tv kort og sånn i pcen + at 42" er bedre i stua enn 30"

Så da takker jeg og bukker for hjelpen dere  :yes:

7278628[/snapback]

Ikke noe dumt valg, tenker jeg. Eneste jeg har hørt om den er att HjemmePC likte en nesten lik modell (42wlg66), terningkast 5.

Denne ser ut til å ha enda bedre specs, til en veldig bra pris.

HDCP gjelder også for TVer (ellers hadde det vært enkelt å omgå + at det er ment til alle måter å vise HD filmer på) Simen1 har pratet en del om ulike revisjoner av HDCP, altså att selv om du har HDCP støtte i både skjermkort og skjerm, vil det kanskje ikke funke likevel :no:

Lenke til kommentar

Nei, bare att den eneste testen jeg har sett av slike skjermer er hjemmePC sin. Den var ikke av nøyaktig den modellen, men en litt eldre en som lignet veldig. Den gamle modellen fikk skryt for fint bilde til lav pris, og når den nye har tilsvarende og bedre specs, synes jeg det lover bra.

Lenke til kommentar

aha. forstår. la merke til at skjermen jeg linka til er en nyere utgave av 66 serien som støtter blant annet full HD som ikke de første i 66 serien gjorde.

Dessuten får de ikke inn 67 serien på lager før uti desember der jeg bestiller fra.. så da blir det nok 42WLG66PG på meg :D

Lenke til kommentar

Yes.. Da var TV'en bestillt :D Men når jeg skal koble den til skjermkortet, så står det jo på spesifikasjonene på TV'en at pc-tilkoblinga er VGA. Er det en slags pc-modus? Eller er det bare ett 'alternativ'? For hvist jeg kan så burde jeg jo heller ha en overgang fra DVI til HDMI og bruke det?

Lenke til kommentar

Jeg må ha meg en overgang fra DVI til HDMI (til LCD-TV'en)

Så så jeg litt på overgangskabler.. og merket at det var veldig stor forskjell. Noen kostet jo opp i flere tusen kroner.

Men jeg fannt to rimelige. Hva bør jeg velge av disse to? (hvist det ikke finnes smarere alternativer)

hdmidvibu1.th.jpg

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar
da kjøper man jo bare det billigste da :) som OGSÅ er den lengste kabelen :p

7299138[/snapback]

Akkurat det er neppe noen fordel med mindre du trenger det, en lengre kabel vil bidra til å senke kvaliteten, og 5 m. er generelt maks for DVI kabeler, så det gjelder nok for denne og.

Men er helt enig med deg, en slik bra kabel her blir nok mye placeboeffekt.

Lenke til kommentar
tror ikke maks 5 meter grensa gjelder her. .siden du kan få dem opp i både 15 og 20 meter?

7300755[/snapback]

Det er når man når disse lengdene at man merker kvalitetsforskjellen. Med svært billige kabler kan man merke artifacts eller andre problemer (som svart skjerm i verste fall). Derfor lønner det seg å kjøpe kvalitetskabler hvis du trenger hdmi over 5 meter, mens det opp til denne lengden ikke spiller noen stor rolle hva man velger. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg testa skjermen i 2 dager her :D er mektig imponert over hvor skarpt bildet er selv om jeg sitter HELT nerme :D bruker den som en enorm pc skjerm rett og slett. . problemet mitt er at jeg kan bare få til 1280x1024 :p funker ikke det med 1900x1080 på analog kabel? (har ikke fått hdmi kabelen enda)

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

ta og les denne

http://pixelmapping.wikispaces.com/

toshiba tver har ikke 1:1 pixelmapping over hdmi, og det er et STORT minus for en så fin TV :(

ville heller gått for en LG eller en Sony, sjekk lista i linken :)

trur jeg var litt sein :hmm:

og ja

analog har max 1280x1024 etter manualen men det skal funke høyre vis du stiller inn egene instillinger med feks powerstrip eller i nvidia kontrolpanel, anbefaler deg å bruke dvi/hdmi mye bedre kvalittet også støtter dem MYE høyere oppløsting :love:

er også ute etter tv (vreel) er litt kresen på pc støtte så jeg venter til de nye LGene kommer i FullHD og 1:1 pixelmapping til pc :tease:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...