Megnus Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hei. Jeg skal nå handle en LCD TV. Den skal være full HD for å kunne brukes fint sammen med pcen og spilles på når 8800GTX kommer i hus Skjermen jeg lurer på er denne toshiba'en. Den ser ut til å være den billigste med full HD støtte. (noen som har noen erfaringer med denne skjermen så bare skriv i vei ) Men så har jeg et spørsmål. På pc skjermer må skjermene ha en støtte for HDCP for å kunne vise filmer som kommer i HD-kvalitet i fremtiden. Er det også sånn med TV'er ? Altså nermere bestemt denne Toshiba TV'en? Egentlig så hadde jeg tenkt til å bruke en Dell 30" skjerm som pc skjerm og TV (på grunn av en greiere pris og XHD, men det blir så mye enklere å bare ha en TV i stedet for å stresse med tv kort og sånn i pcen + at 42" er bedre i stua enn 30" Så da takker jeg og bukker for hjelpen dere Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hei. Jeg skal nå handle en LCD TV. Den skal være full HD for å kunne brukes fint sammen med pcen og spilles på når 8800GTX kommer i hus Skjermen jeg lurer på er denne toshiba'en. Den ser ut til å være den billigste med full HD støtte. (noen som har noen erfaringer med denne skjermen så bare skriv i vei ) Men så har jeg et spørsmål. På pc skjermer må skjermene ha en støtte for HDCP for å kunne vise filmer som kommer i HD-kvalitet i fremtiden. Er det også sånn med TV'er ? Altså nermere bestemt denne Toshiba TV'en? Egentlig så hadde jeg tenkt til å bruke en Dell 30" skjerm som pc skjerm og TV (på grunn av en greiere pris og XHD, men det blir så mye enklere å bare ha en TV i stedet for å stresse med tv kort og sånn i pcen + at 42" er bedre i stua enn 30" Så da takker jeg og bukker for hjelpen dere 7278628[/snapback] Ikke noe dumt valg, tenker jeg. Eneste jeg har hørt om den er att HjemmePC likte en nesten lik modell (42wlg66), terningkast 5. Denne ser ut til å ha enda bedre specs, til en veldig bra pris. HDCP gjelder også for TVer (ellers hadde det vært enkelt å omgå + at det er ment til alle måter å vise HD filmer på) Simen1 har pratet en del om ulike revisjoner av HDCP, altså att selv om du har HDCP støtte i både skjermkort og skjerm, vil det kanskje ikke funke likevel Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 Så du mener at denne 66 serie versjonen er bedre enn 67 serien? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Nei, bare att den eneste testen jeg har sett av slike skjermer er hjemmePC sin. Den var ikke av nøyaktig den modellen, men en litt eldre en som lignet veldig. Den gamle modellen fikk skryt for fint bilde til lav pris, og når den nye har tilsvarende og bedre specs, synes jeg det lover bra. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 aha. forstår. la merke til at skjermen jeg linka til er en nyere utgave av 66 serien som støtter blant annet full HD som ikke de første i 66 serien gjorde. Dessuten får de ikke inn 67 serien på lager før uti desember der jeg bestiller fra.. så da blir det nok 42WLG66PG på meg Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Leste testen igjen, stemmer det med at 1080p ikke støttes, hvis PG modellen støtter dette er det bra. Litt graderinger, og litt lite innstillingsmuligheter. Men hva kan man forvente av de billigste skjermene i full HD som selges... Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Yes.. Da var TV'en bestillt Men når jeg skal koble den til skjermkortet, så står det jo på spesifikasjonene på TV'en at pc-tilkoblinga er VGA. Er det en slags pc-modus? Eller er det bare ett 'alternativ'? For hvist jeg kan så burde jeg jo heller ha en overgang fra DVI til HDMI og bruke det? Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 En DVI til HDMI overgang vil klart være annbefalt, ja. Det med PC port står sannsynligvis slik fordi VGA kun er til PC, mens HDMIene nok er tenkt mest til HD-DVD/Blu Ray spillere. De burde absolutt funke, though. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Jeg må ha meg en overgang fra DVI til HDMI (til LCD-TV'en) Så så jeg litt på overgangskabler.. og merket at det var veldig stor forskjell. Noen kostet jo opp i flere tusen kroner. Men jeg fannt to rimelige. Hva bør jeg velge av disse to? (hvist det ikke finnes smarere alternativer) Endret 16. november 2006 av Zuckron Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Dette kan jo være fint å kikke på, masse rimelige her: https://prisguiden.no/fritekst_sok....vi&search=S%F8k Ser ut som om de dyreste kabelen er veldig lange. De fleste er rimelige. Begge kablene du viser til, burde være brukbare, men den nederste er nok litt bedre. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 men liksom. .. er det verdt å betale litt ekstra for littegrann bedre kvalitet? Eller sånn. merker man kvalitetsforbedringer i det hele tatt med de dyre kablene? :S Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Nei, du merker det nok ikke, rett og slett fordi HDMI og DVI overfører digitalt, da kommer bildet feilfritt frem med mindre det er store skader på kabelen. Lyden i HDMI er også digital. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 da kjøper man jo bare det billigste da som OGSÅ er den lengste kabelen Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 da kjøper man jo bare det billigste da som OGSÅ er den lengste kabelen 7299138[/snapback] Akkurat det er neppe noen fordel med mindre du trenger det, en lengre kabel vil bidra til å senke kvaliteten, og 5 m. er generelt maks for DVI kabeler, så det gjelder nok for denne og. Men er helt enig med deg, en slik bra kabel her blir nok mye placeboeffekt. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 tror ikke maks 5 meter grensa gjelder her. .siden du kan få dem opp i både 15 og 20 meter? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 tror ikke maks 5 meter grensa gjelder her. .siden du kan få dem opp i både 15 og 20 meter? 7300755[/snapback] Det er når man når disse lengdene at man merker kvalitetsforskjellen. Med svært billige kabler kan man merke artifacts eller andre problemer (som svart skjerm i verste fall). Derfor lønner det seg å kjøpe kvalitetskabler hvis du trenger hdmi over 5 meter, mens det opp til denne lengden ikke spiller noen stor rolle hva man velger. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 jaok. da tror jeg jeg tar den billige 5 meter kabelen takk for hjelpen dere Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Nå har jeg testa skjermen i 2 dager her er mektig imponert over hvor skarpt bildet er selv om jeg sitter HELT nerme bruker den som en enorm pc skjerm rett og slett. . problemet mitt er at jeg kan bare få til 1280x1024 funker ikke det med 1900x1080 på analog kabel? (har ikke fått hdmi kabelen enda) Endret 23. november 2006 av Zuckron Lenke til kommentar
wiak Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) ta og les denne http://pixelmapping.wikispaces.com/ toshiba tver har ikke 1:1 pixelmapping over hdmi, og det er et STORT minus for en så fin TV ville heller gått for en LG eller en Sony, sjekk lista i linken trur jeg var litt sein og ja analog har max 1280x1024 etter manualen men det skal funke høyre vis du stiller inn egene instillinger med feks powerstrip eller i nvidia kontrolpanel, anbefaler deg å bruke dvi/hdmi mye bedre kvalittet også støtter dem MYE høyere oppløsting er også ute etter tv (vreel) er litt kresen på pc støtte så jeg venter til de nye LGene kommer i FullHD og 1:1 pixelmapping til pc Endret 23. november 2006 av wiak Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 tror ikke jeg skjønnte dette helt. . men bildet må da bli fint nok når jeg bruker 1900x1080 oppløsning fra pcen? Det blir jo ikke noen skaleringer i bildet da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå