weebl Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 jeg går første året mitt på elektro og jeg har elektronikk som fordypningsfag. jeg tenkte som et lite prosjekt kunne jeg lage meg et lite mixebord. så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med hvilke komponenter jeg trenger og evt. et skjema. jeg skal koble inn mixebordet før forsterkeren min og det skal gjerne ha noen innganger både phono og minijack. og i tillegg må jeg ha uttak for headset og phono som skal gå videre til forsterkeren. og så skal jeg gjerne kunne velge lydstyrke på headset og ut til forsterkeren. uten at det er noen forsterkning i mixebordet. jeg vet at jeg trenger potensiometer og da tenkte jeg på skyvepotensiometer. jeg kan bestille komponenter fra elfa gjennom skolen og jeg er nesten sikker på at de har avtaler med flere elektronikk forhandlere. Takk Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) et lite forslag som ikke blir for vanskelig kan vell være å bruke rele (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=1660.htm) for å velge innganger og utganger (altså velge hvor signalene skal gå), og bruke opamper i tilbakekobling som volumkontroll. bytte ut den ene motstanden med en pot for å justere volumet. kan jo kanskje legge til noen opamper som sumerer signaler også for å mikse forskjellige signaler sammen. blir nok komponenter ut av noe slik. må ha avkoblings kondensatorer og passive filtre på det meste i tillegg. driver kretser til releene osv... Endret 13. november 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Dette høres ambisiøst ut, men ikke umulig... Men MYE arbeid Jeg var selv ganske ambisiøs da jeg gikk elektro (for 10! år siden... begynner visst å bli gammel), så mye ble skrinlagt under planleggingsperioden. Du må kunne litt teori for å få dette til. Mye av det er VK2-elektroikk-teori, men du burde kunne tilegne deg kunnskapen ganske greit. - OPAMP og dens forskjellige konfigurasjoner, slik som inverterende/ikkeinverterende forsterker, summerende forsterker og buffer. - Logaritmiske potensiometre og spenningsdelingsprinsippet - spenningsnivåene til det som skal inn og hva du må ha ut av miksebordet. - effektforsterker til hodetelefoner (du bør helst ikke bruke OPAMP til dette) Det store spørsmålet er hvor mange innganger du trenger, og hva slags type signaler det er som skal mikses. Du kan neppe klare å lage et slikt miksebord uten forsterkere, men så er transistorer og opamper noe av det billigste man får tak i... og bruke opamper i tilbakekobling som volumkontroll. bytte ut den ene motstanden med en pot for å justere volumet. Dette er en dårlig løsning... ha heller en fast forsterkning, og hent ut signalet over en variabel lastmotstand. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Nå var det vel ikke et konvensjonelt mixebord han er ute etter, mer en switch-boks. Det er jo betydelig enklere, og kan gjøres helt passivt dersom ønskelig. Men uansett så er det første du må gjøre å sette opp en disposisjon: - Antall innganger/utganger - Evt forsterkning (veldig greit synes nå jeg) - Strømforsyning? Batteridrift eller tilkoplet-elnett? - Hvordan det skal kontrolleres - Pris og bruksområde osv Blokkskjema har du sannsynligvis vært borti allerede og det kan være veldig nyttig i denne sammenheng! Kommer du med litt dokumentasjon kan jeg nok tipse deg videre Dette vil nok både du lære mye mer av og læreren synes mer om enn at noen her bare ordner alt for deg. Nå som alt har blitt så snudd om på VGS og alt handler om prosjektarbeid tror jeg vi vil se en god del nyfikne elektro(nikk) folk her. Men det er jo bare bra Lenke til kommentar
weebl Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 (endret) det jeg tenkte på er jo bare en svitsj som er mellom forsterkeren min og inn enhetene. med en egen utgang for headset. Bare for å vise hva jeg mener lagde jeg en skisse. riktig nok en elendig en men. håper dere forsto dette litt bedre nå. Endret 14. november 2006 av weebl Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) Du har ett relativt stort problem her, og det er at du ikke vil kunne drive hodetelefoner ordentlig med signalet fra en hvilken som helst cd-spiller/signalkilde. Derfor må du nesten ha en forsterker der. Mitt forslag blir da som følger: Et stereo skyvepotmeter til hver inngang montert som spenningsdelere med avkoplingskondensatorer foran, direkte til forsterker. Samtidig har du en liten hodetelefon-forsterker koplet innpå. Har desverre ikke noe å skisse med akkurat nå, og jeg orker ikke gjøre det i Paint. EDIT: Og ja, det er en grunn til at jeg ikke bare gir deg skjemaene direkte. Slå opp de to tingene jeg har uthevet i boken din. Endret 14. november 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå