Nautic Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Jeg har nettop innstalert Ubuntu på min maskin. Dette er en maskin med 3 stk HD. På disk 1 har jeg Windows. 80GB På disk 2 har jeg div bruker software, bilder videoopptak, musikk. 320GB På disk 3 ar jeg installert Ubuntu. 15G hele disken er til Ubuntu Dette er fysiske disker, de er ikke pasisjonert opp. Hadde håpet at windows og Ubuntu kunne dele disse filer på HD 2 Windows er installert først. Etter installasjon av Ubuntu, så kommer ikke noen valg om window opp. Den starter Linux med en gang. Har fjernet HD kabel til HD3, men da kommer ingentingen opp. Hadde håpet at windows skulle komme, men nei. Er det noen mulighet for å få dual boot med 2 stk Disker? Og hvordan gjøres det? Må jeg installere windows etter ubuntu? Noen triks her? Må Ubunto og windows ligge på samme disk? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Windows overskriver boot-filen til Linux, så Windows installeres først, så Ubuntu. Disk 2 kan leses av begger operativsystemer ved å formatere den i FAT-32. Filer på FAT32 kan desverre ikke være over 4 GB, så om du bruker DVDR-images i filmsamlingen så kan dette være ymse, og du må bli med NTFS-formatet FAT32 partisjoner i Windows tror jeg også har en grense på 140GB eller lignende, så du må kanskje partisjonere den opp i 2 deler, jeg er usikker på det punktet. NTFS kan leses med litt kommandoer o.l i linux men er noe vanskeligere å skrive til. Lenke til kommentar
Nautic Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Hei. Takk for svar. Alle tre HD var formatert i NTFS. Linux har sikkert formatert disk 3 til sitt eget format. Windows var innstalert først. Ang NTFS på disk 2, så er jeg avhegig av det pga filstørrelser på video opptak. AVI filer blir fort store. Noe du helt sikkert er klar over. Men dual boot burde jo virke når windows er innstalert først. Jeg vet ikke on disk "navn" er viktig men Windows ligger på C: felles disk er D: og ubuntu er på G: Grunnen til G: er at 2 stk DVD brennere er E: og F: Endret 13. november 2006 av Nautic Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 (endret) 'fdisk -l' for å liste opp diskane. Noter deg nummeret på partisjonen som windowser innstalert på. I /boot/grub/menu.lst #windows title Windows rootnoverify (hd0.0) chainloader +1 Bytt ut hd0.0 med det som passer for deg. hd0.0 = hda1 hd0.2 = hda3 hd1.1 = hdb2 du forstår sikkart systemet Endret 14. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du kan også velge å formatere lagringspartisjonen/lagringspartisjonene dine i, EXT3. Så laster du ned og kjører et program i Windows som lar deg lese og skrive til EXT3 partisjoner i Windows. Funger fint for meg. Jeg ble lei av at jeg enten ikke fikk ha filer større enn 4 GB eller at jeg ikke hadde sikkelig skrivertilgang, så da ble det å formatere lagringspartisjon i EXT3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå