Cabito-onan Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Hei. Leiligheten som min eldre mor bor i eier jeg halvparten i. Den andre halvparten eier min mor. Min mor ønsker å overta min halvpart av leiligheten vedelagsfritt slik at hun blir stående som eneeier av leiligheten. For meg er dette greit. Spørsmålene blir hvordan vi ordner dette: 1) Må vi skrive en kontrakt hvor vi begge skriver under pluss eventuelt et eller flere vitner? 2) Må min mors overtagelse av min del tinglyses og hvordan gjør man eventuelt det? 3)Hvordan informerer man skattemyndighetene om at min mors formue gjør et kraftig hopp opp og min formue blir tilsvarende mindre? 4)Er det andre ting vi må være oppmerksomme på? På forhånd takk, for svarene. Med vennlig hilsen Cabito-onan Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 1) Må vi skrive en kontrakt hvor vi begge skriver under pluss eventuelt et eller flere vitner? Ja, en kjøpskontrakt av et eller annet slag. 3)Hvordan informerer man skattemyndighetene om at min mors formue gjør et kraftig hopp opp og min formue blir tilsvarende mindre? Gjør man ikke det gjennom selvangivelsen da? 4)Er det andre ting vi må være oppmerksomme på? Det kan være lurt å sørge for at dette ikke kan omstøtes på noe som helst slags vis, da tenker jeg hvis du skal drive næringsvirksomhet og planlegger/har planlagt konkurs. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Hei. Leiligheten som min eldre mor bor i eier jeg halvparten i. Den andre halvparten eier min mor. Min mor ønsker å overta min halvpart av leiligheten vedelagsfritt slik at hun blir stående som eneeier av leiligheten. For meg er dette greit. Spørsmålene blir hvordan vi ordner dette: 1) Må vi skrive en kontrakt hvor vi begge skriver under pluss eventuelt et eller flere vitner? 2) Må min mors overtagelse av min del tinglyses og hvordan gjør man eventuelt det? 3)Hvordan informerer man skattemyndighetene om at min mors formue gjør et kraftig hopp opp og min formue blir tilsvarende mindre? 4)Er det andre ting vi må være oppmerksomme på? På forhånd takk, for svarene. Med vennlig hilsen Cabito-onan 7277881[/snapback] 1: Det er vel i så fall et skjøte som må fylles ut. Jeg kan skrive en mal hvordan slik skjøte skal se ut om ønskelig men disse er å få kjøpt hos de fleste bokhandlere. Et skjøte underskrives av to vitner. Info om utfylling av skjøtet kan du finne her 2: Ja dette må tinglyses. Mer hjelp om tinglysning finner du hos Tinglysningen 3: Dette gjøres vel i selvangivelsen. Eller så må det meldes til Skattefogden. 4: Ikke som jeg kan komme på sånn umiddelbart. Endret 13. november 2006 av Iudex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå