Gå til innhold

Norges veinett - en skam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Konsernøkonom i DnB Nor mener at det ikke er farlig for økonomien å bruke oljepenger på bedre veier. Men kun hvis de brukes på viktige stamveier. Link.

 

Selv begynner jeg å bli litt oppgitt over hvordan staten bruker milliarder på veier til skjær og holmer hvor det er toppen noen få hundre biler per dag, mens de virkelige trafikerte og ulykkesutsatte veistrekningene med mange tusen biler per dag blir nedprioritert til de grader. Det man burde gjort, var å holde politikerne utenfor veipolitikken og heller setter eksperter (ingeniører og økonomer) hos Vegvesenet til å fordele veipengene ut fra hva som er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Da skulle vi nok sett en liten revolusjon hva angår veistandarden på stamveiene. Det som er det største problemet i denne sammenheng er ikke for lite penger, men for dårlig fordelte penger.

 

EDIT: skrivefeil

 

EDIT 2: Jeg glemte å nevne at forslaget mitt er ca. slik de gjør i Sverige. Og vi vet alle hvordan veiene der er :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss  :hmm:

7290465[/snapback]

 

Hehe, Snekkern overdriver aldri :p

 

Bare ti ganger bedre, betyr vel at man får utlevert et flyvende teppe når man passerer grensen...? :D

7291285[/snapback]

 

Har du kjørt gjennom nordre del av nordland og så inn i Sverige via Narvik??

Ikke det,vel jeg kjører der titt og ofte og kan si at ti ganger er ingen overdrivelse .

7292174[/snapback]

 

Been there, done that :) Så derfor vil jeg gjerne komme hjem til Snekkern, og få utlevert lofritt teppe neste gang...host...jævla røykhoste...jaja sånn kan det gå.. :whistle:

7292249[/snapback]

 

Vel,da tror jeg du må ha tatt en annen vei enn oss andre,snakk med hvilken yrkessjåfør som helst og du får bekreftet hva jeg sier.

Du merker faktisk dette med en gang du kommer over grensen,selv om svenskene skjemms over den dårlig standarden de har på de siste kilometrene av denne veien (de første kilometrene for oss) men så blir deet bare bedre og bedre og når du nærmer deg bebyggelsen på svenskekysten får de de veiene med store deler som to felt i hver retning og err det bare et felt i hver retning er veiskuldrene så brede at de som kjører med campingvogn som regel kjører på disse slik at trafikken ikke trenger krysse midtstripen for å kjøre forbi, hvor finner du slikt i Nord Norge ?

Ingen steder,vi har riktinok fått noen få strekninger som er utbedret og med 90 sone,men disse har ikke slik bredde som i sverige og mangler i tillegg veiskuldre som er en betydelig sikkerhetsfaktor .

7293551[/snapback]

 

Har kjørt den veien mye, og man merker med engang når man kommer inn på svensk side. Bedre veier, veldig få hull i asfalten og man ser stadig vekk at de fikser på veien. Og da lapper de ikke bare hull, men skreller vekk gammel asfalt og gjør det skikkelig. Når ser man sånt her på berget?

 

Og så tidligere i tråden at en mente at å utvide jernbanen nordover fra Fauske ville bli ett tapsprosjekt. Det tviler jeg sterkt på det vil bli. Det går MYE tungtransport sørover fra N-Norge (nordover også, men neppe like mye). Og hadde man fått dette over på jernbane, tror jeg banen ville gådd med greie overskudd. Og man slipper all tungtransporten på de allerede dårlige veiene nedover fra Bognes til Fauske. Og miljøgevinsten ville også vært rimelig god.

Banen fra Narvik og over til Svergie går vel så det suser, mye pga godstransport.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre hatt æren av å nesten tryne seriøst på motorsykkel i 60km/t + pga. alvorlig skader på veien. Snakker svære dype høl i 70 soner, lange sprekker osv. Så er det sikkert noen som tenker at jeg ikke fulgte godt nok med, men på sykkel har man veldig mye å gjøre. Kjører man i et høl med bil er det ikke så farlig, verre på 2 hjul.

 

Btw, opplevd det flere ganger.

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Har had den hellige opplevelsen av å treffe dypt hull i asfalten med ene dekket, noe som resulterte i skrape på bilens underside samt en hjulkapsel som jeg aldri har funni igjen.

 

Norge's veier er en skam ja, er ikke mye å fornekte der. Det værste er at for vært år øker etterslepet med millioner av kroner, noe som innebærer at vi aldri kommer til å få råd til bedre veier før etterslepet tettes igjen.

 

Er så ufattelig mange veier her nord (har ikke kjørt på sørlandet så tar ikke det med) som jeg vet kunne trengt det godt.

Lenke til kommentar

Litt interessant: jeg så en oversikt en gang som viste at hvis staten hadde brukt alle de pengene som i.l.a et år går med til trafikkskade, døde, sykehusopphold, rehabilitering osv grunnet trafikkulykker på veinettet så hadde vi fått verdens beste veinett, med midtdelere over hele jævla Norge.

 

Får ta med mine synspunkt: kjører nesten hver dag rasfarlig vei på vestlandet, noen steder er rassikringen helt kurrant, MEN, stadig vekk ligger det steiner på størrelse med en knyttneve til størrelsen på ei tilitersbøtte med vann i veien, av og til inne i noen av tunnelene. Flere jeg vet om fikk nylig ødelagt bilene sine pga et slikt tunnelras og det er bare flaks at ikke flere har blitt skadet.

 

Noe litt annet: kjører av og til RV 53 mellom Årdal og Tyin når jeg skal nordover og ikke nok med at veien (som liksom er en helårsvei) er stengt omtrent halve vinterhalvåret grunnet uvær (merkelig at den nesten alltid var åpen før, men da orket de ihvertfall å kjøre kolonne der), og når det er sagt så ligger det alltid endel stein i veibanen og flere meter lange (og sikkert noen 100 kg tunge) istapper henger over veibanen, nå i snøsmeltingssesongen skjønner jeg virkelig ikke at ikke vegvesenet kan kjøre opp å slå ned alle istappene, livsfarlig om de faller ned når noen kjører under!

Lenke til kommentar
Litt interessant: jeg så en oversikt en gang som viste at hvis staten hadde brukt alle de pengene som i.l.a et år går med til trafikkskade, døde, sykehusopphold, rehabilitering osv grunnet trafikkulykker på veinettet så hadde vi fått verdens beste veinett, med midtdelere over hele jævla Norge.

8163046[/snapback]

Men vi har jo penger - oljepenger. Bruk dem.

Lenke til kommentar
Litt interessant: jeg så en oversikt en gang som viste at hvis staten hadde brukt alle de pengene som i.l.a et år går med til trafikkskade, døde, sykehusopphold, rehabilitering osv grunnet trafikkulykker på veinettet så hadde vi fått verdens beste veinett, med midtdelere over hele jævla Norge.

8163046[/snapback]

Men vi har jo penger - oljepenger. Bruk dem.

8163119[/snapback]

Ja, skulle ønske de gjorde det, det blir jo ikke forbruk, bare investering. Eller man kunne brukt det man får inn i bilavgifter til vei, der de hører hjemme og ikke til regjeringens lønninger som merkelig nok har økt dramatisk de siste årene sammenlignet med folk flest sine.

Lenke til kommentar
Veiene i Norge er alt for bra. Trafikkveksten p.g.a. de gode veiene er et bevis på dette.

8163061[/snapback]

 

Kjør Skutvik-Ullsvåg en gang så får vi se om du endrer tankegangen. For de som ikke vet er fergen mellom Skutvik og Svolvær hovedportalen til Svolvær. Er derfor mye tung trafikk på den strekka. Men brua i f.eks Presteid er ikke brei nok til at man kan møte en stor lastebil så da korker det seg.

 

Det er bare en vei, en annen er veien ned mot Hammarfest. Mer kronglete steinkjærravei skal du lete lenge etter. Og da veien mot Honningsvåg/Nordkapp. En liten fin bit men opp mot f.eks nordkapp platået er det helt for jævlig.

 

Pluss mange veier her i nord jeg har had den gleden av å kjøre :p

Lenke til kommentar

Det bor kun 70 000 mennesker i Finnmark. Fylket er samtidig enorm i størrelse.

Da er det klart at veibyggingen og vedlikeholdet bør stå i størrelse med skatteinntektene til staten (som forøvrig er redusert i forhold til resten av landet).

Lenke til kommentar
Veiene i Norge er alt for bra. Trafikkveksten p.g.a. de gode veiene er et bevis på dette.

8163061[/snapback]

På de gode veiene ja, kjør f.eks over filefjell eller Årdal-tyin så tror jeg du revurderer den påstanden. Det er jo ikke sånn at bare de som bor midt i Oslo skal kunne ha brukbar veistandard, eller?

Lenke til kommentar
Enda bedre eksempel er veibyggingen i Sogn og fjordane (hjemmefylke til vår samferdselminister). Her har fylkeskommunen bestemt at man skal bruke nesten 1 milliard på en bro hvor der er ca. 45 bilister daglig.

8164383[/snapback]

Har du vært å kjørt i Sogn og Fjordane? Ta det fra en som bor der, generelt er veiene her elendige, mange klagerr på E6, men se på deler av E16, skammelig! Det skal mye mer til enn en milliard i Sogn og Fjordane, tro meg, en milliard holder kanskje til bedre rassikring, men thats it. Hvor skal den brua bygges?

Lenke til kommentar

Jo bedre veier, jo flere bruker bil og så blir det en evig sirkel, med mer slitasje og dårligere kapasitet.

 

Og hva er poenget med å bygge bedre veier på steder hvor det knapt bor folk ?

 

Den nye brua i Sogn og fjordane må du søke litt på nettet for å finne hvor det er da jeg dessverre glemmer navn på så små steder.

Lenke til kommentar
Jo bedre veier, jo flere bruker bil og så blir det en evig sirkel, med mer slitasje og dårligere kapasitet.

 

Og hva er poenget med å bygge bedre veier på steder hvor det knapt bor folk ?

 

Den nye brua i Sogn og fjordane må du søke litt på nettet for å finne hvor det er da jeg dessverre glemmer navn på så små steder.

8164441[/snapback]

Så folk skal ikke få bo i distriktene? Mange steder er det praktisk umulig med kollektivtransport. F.eks er jeg nødt til å bruke bil i jobben pga endel hjemmebesøk og mange av stedene går det ikke buss til. Jeg må da kunne forvente at jeg slipper å stoppe opp flere steder for å slippe lastebiler forbi, eller at jeg slipper at bilen blir truffet av is\steinblokker? Når du grunnet at tungindustri MÅ slå seg ned sånne steder pga billig vannkraft til produksjon så skal ikke folk der ha krav på brukbare veier selv om staten tjener vanvittig med penger på at folk gidder å jobbe der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...