Gå til innhold

Norges veinett - en skam!


Anbefalte innlegg

Det norske veinettet er absolutt en skam. Sammenlign for eksempel med utbyggingen av veiere i Spania og nå Polen. Norge bør absolutt satse stort på infrastruktur.

 

Hvorfor skal det være slik at staten absolutt skal tjene inn pengene innen X antall år for at de skal satse på noe slikt? Har de aldri hørt om investéring? Erlig talt, de kan da bruke noe på befolkningen. Og så tenker de ikke på at det aller meste av de ekstra utgiftene får de inn i form av ekstra skatteinntekter igjen. (arbeiderene betaler skatt, så handler de, butikkene får økt omsetning osv. Over alt går det penger inn i statskassa) Og så er det veldig viktig at det vil bli ferre alvorlige ulykker, altså mindre utgifter der også.

 

Veinettet er for dårlig på østlandet, men vestlandet og Nord-Norge er langt verre. Og med tanke på at over 70% av verdiskapningen skjer langs kysten, så bør veistandarden få et godt løft. For mange bedrifter er transporten et stort problem, og det fører til utflagging på sikt.

 

Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim.

7291772[/snapback]

 

Støttes :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, på samme måte som at kapitalisme gir økt velstand, uansett kultur og hvor i verden den settes ut i praksis, så vi jeg påstå at et godt veinett er en god invisering. Og dette er kun det et økonomisk argument. En kan også argumentere på den sosiale side ved å si at et sterkt og godt veinett vil knytte det norske folk samme, samt at det blir lettere for både nordmenn og turister å reise rundt i dette flotte og vakre landet.. (Tror jeg sier stopp med nasjonalismen her :p)

7291541[/snapback]

 

Hørte på Hardtalk/BBC imorges, intevju med slumbeboer i Mumbay, som fortalte at nada av velstanden har nådd deres samfunn. Så greit nok at kapitalistiske ideer er fornuftige, men for å heve hele befolkningen må man kanskje ha noen sosialdemokrater som fordeler rikdommen. Ja et sterkt og godt veinett i distriktet kan faktisk gi potensiale ved at feskarkallen har flyttet til byen, er omskolert og istedenfor å bløgge Hys, vasker romper....så kan fiskeplassene selges til pølsetyskere med gigantiske bobiler med platefrysere :p

7291655[/snapback]

 

Den siste setningen fikk meg nesten til å falle ut av sengen min. Jeg er vokst opp med tyskere som rømmer landet opp til Norge for å tømme sjøen for "fesk", samt drikke opp det lokale "moonshine"et :!:

 

Ellers står det mye om økonomisk vekst og veinett her. Men regner med flesteparten er lei av denne siden nå snart, bør vel kanskje finne noen andre kilder...

Lenke til kommentar
Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim.

Seff ser en seksfelts motorvei mellom Oslo og Trodheim vel og bra ut, men er det nok folk i Norge til at det er nødvendig? Firefelts sier heller jeg, eller?

Lenke til kommentar
Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim.

Seff ser en seksfelts motorvei mellom Oslo og Trodheim vel og bra ut, men er det nok folk i Norge til at det er nødvendig? Firefelts sier heller jeg, eller?

7292079[/snapback]

 

Nå er det ikke bare nordmenn som bruker veiene her i Norge. Mange utenlandske (gjerne øst-europeiske) lastebilsjåfører osv kjører på disse veiene, gjerne mer enn det ola nordmann gjør. Men jeg kan godt være med på å stille meg kritisk til 6-felts motorvei Trondheim - Oslo. Jeg vil tro Sør-, Vest- og Øst-Landet er mer traffikert enn Trondheim - Oslo.

Lenke til kommentar
Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss  :hmm:

7290465[/snapback]

 

Hehe, Snekkern overdriver aldri :p

 

Bare ti ganger bedre, betyr vel at man får utlevert et flyvende teppe når man passerer grensen...? :D

7291285[/snapback]

 

Har du kjørt gjennom nordre del av nordland og så inn i Sverige via Narvik??

Ikke det,vel jeg kjører der titt og ofte og kan si at ti ganger er ingen overdrivelse .

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss  :hmm:

7290465[/snapback]

 

Hehe, Snekkern overdriver aldri :p

 

Bare ti ganger bedre, betyr vel at man får utlevert et flyvende teppe når man passerer grensen...? :D

7291285[/snapback]

 

Har du kjørt gjennom nordre del av nordland og så inn i Sverige via Narvik??

Ikke det,vel jeg kjører der titt og ofte og kan si at ti ganger er ingen overdrivelse .

7292174[/snapback]

 

Been there, done that :) Så derfor vil jeg gjerne komme hjem til Snekkern, og få utlevert lofritt teppe neste gang...host...jævla røykhoste...jaja sånn kan det gå.. :whistle:

Lenke til kommentar
Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim.

Seff ser en seksfelts motorvei mellom Oslo og Trodheim vel og bra ut, men er det nok folk i Norge til at det er nødvendig? Firefelts sier heller jeg, eller?

7292079[/snapback]

Det bør kanskje ikke være det viktigeste. Firefeltsvei rundt i store deler av landet vil nok være viktigere. Nå bor ikke jeg på østlandet, men jeg vil tro at ivertfall opp til Lillehammer eller rundt der vil det være behov for seks felt, og så kanskje fire videre?
Lenke til kommentar
Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss  :hmm:

7290465[/snapback]

 

Hehe, Snekkern overdriver aldri :p

 

Bare ti ganger bedre, betyr vel at man får utlevert et flyvende teppe når man passerer grensen...? :D

7291285[/snapback]

 

Har du kjørt gjennom nordre del av nordland og så inn i Sverige via Narvik??

Ikke det,vel jeg kjører der titt og ofte og kan si at ti ganger er ingen overdrivelse .

7292174[/snapback]

 

Been there, done that :) Så derfor vil jeg gjerne komme hjem til Snekkern, og få utlevert lofritt teppe neste gang...host...jævla røykhoste...jaja sånn kan det gå.. :whistle:

7292249[/snapback]

 

Vel,da tror jeg du må ha tatt en annen vei enn oss andre,snakk med hvilken yrkessjåfør som helst og du får bekreftet hva jeg sier.

Du merker faktisk dette med en gang du kommer over grensen,selv om svenskene skjemms over den dårlig standarden de har på de siste kilometrene av denne veien (de første kilometrene for oss) men så blir deet bare bedre og bedre og når du nærmer deg bebyggelsen på svenskekysten får de de veiene med store deler som to felt i hver retning og err det bare et felt i hver retning er veiskuldrene så brede at de som kjører med campingvogn som regel kjører på disse slik at trafikken ikke trenger krysse midtstripen for å kjøre forbi, hvor finner du slikt i Nord Norge ?

Ingen steder,vi har riktinok fått noen få strekninger som er utbedret og med 90 sone,men disse har ikke slik bredde som i sverige og mangler i tillegg veiskuldre som er en betydelig sikkerhetsfaktor .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er noen eksempler på anbefalinger fra Stamvegruteutredningene til Statens Vegvesen (åpne PDF-filer og bla ned til kart merket "utviklingsstrategi"):

-Oslo-Trondheim: Firefelters motorvei på strekningene Oslo-Lillehammer og Trondheim-Melhus. Ellers stort sett tofelters/trefelters vei (delvis med midtfelt).

-Trondheim-Bodø: Kraftige utbedringer av nåværende tofelters veier. Delvis firefelters på Rv. 80 mellom Fauske og Bodø.

-Oslo-Kristiansand: Firefelters hele veien.

-Oslo-Bergen: Her er det stort sett planer for to/tre-felters veier. Kanskje ikke like flott som en del vil ha det, men det skal sies at her har man faktisk flere alternative ruter man kan velge mellom (alt etter hvilket utgangspunkt man har), dermed er det ikke noen "hovedtrasé" som har så stort belegg at det kan forsvares å utvide til firefelters på bekostning av de andre slik jeg ser det (rett meg om jeg tar feil).

 

Ellers er det utrolig mange strekninger som Statens Vegvesen karakteriserer som svært dårlig og anbefaler store utbedringer på.

 

Hvis politikerne med andre ord bare sprøytet inn med mer penger til Vegvesenet og lot dem følge sine anbefalinger, ville vi med andre ord sett en kraftig forbedring i veistandarden her til lands. Dog jeg har uttrykt støtte for høyhastighetstog, mener jeg at vi må se helhetlig på det her med samferdsel. Jernbane vil aldri alene kunne dekke behovet til hele landet eller alle reisende, selv om det kan bidra til å dempe trykket på veiene. Derfor støtter jeg også en sterkere satsing på veiene, så lenge det sees i sammenheng med jernbane og annen infrastruktur.

Lenke til kommentar
Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim.

Seff ser en seksfelts motorvei mellom Oslo og Trodheim vel og bra ut, men er det nok folk i Norge til at det er nødvendig? Firefelts sier heller jeg, eller?

7292079[/snapback]

Det bør kanskje ikke være det viktigeste. Firefeltsvei rundt i store deler av landet vil nok være viktigere. Nå bor ikke jeg på østlandet, men jeg vil tro at ivertfall opp til Lillehammer eller rundt der vil det være behov for seks felt, og så kanskje fire videre?

7293328[/snapback]

 

Å ha seksfelters og firefelters motorveier på alle bauger og kanter her til lands blir litt drøyt synes jeg :nei: Firefelters motorveier er så utrolig effektive i seg selv at det må nærmest astronomiske trafikktall (i forhold til det som er vanlig her til lands) før de blir så trengte at man må gå over til seksfelters. Det er først og fremst for å ta unna rushtoppene i de største byene at man trenger slike veier (og i disse byene ser man jo at seksfelters veier nesten ikke brukes utenom rushtidene, unntaket er E18 Asker-Oslo som kanskje burde hatt åtte felter ut fra belastningen på veien).

 

Jeg kan referere til vegnormalen til Statens Vegvesen, som nylig har vært revidert. Her må man ha 12 000 kjøretøy per dag før det anbefales med firefelters motorveier på et generelt grunnlag. På store deler av veiene mellom storbyene ligger trafikkgrunnlaget på nærmere en firedel av dette, maks 3 500 per dag. Selv på E6 Oslo-Trondheim er trafikken mange steder godt under halvparten, maks 5 700, og også på en del steder ikke mer en 3 500.

 

Unntaket fra det hele er selvsagt Oslo-Kristiansand, som er grunnen til at jeg (og Vegvesenet) vil ha fire-felters hele veien dit.

 

Vi trenger faktisk ikke firefelters motorveier på alle bauger og kanter for å ha gode og sikre veier, man kan også ha midtrekkverk eller midtfelt (et nytt påfunn av Vegvesenet) på to/trefelters veier. Hvis vi hadde hatt gode tofelters veier av høy standard med forbikjøringsfelt og midtfelt/rekkverk der det trengs mellom de største byene, pluss firefelters på de mest belastede strekningene (omtrent slik Vegvesenet har anbefalt, se ovenfor) hadde vi ikke hatt halvparten av det oppstyret vi har hatt om veistandarden på norske veier.

 

Så, igjen, jeg er absolutt for en økning av standardene på veiene, men med fornuft :yes:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
De som vil ha motorvei fra Bergen til Oslo, hvor skal den gå? Tvers over fjellet?

7427100[/snapback]

 

Same trasé som veiene som allerede eksisterer i dag? For eksempel over Haukeli eller langs der E16 går. Det finnes faktisk mange dalfører og flatområder som lar en fint bygge veier og jernbaner mellom Øst- og Vestlandet

Lenke til kommentar
Det vil jeg hvertfall ikke ha noe av. Ødelegger det finne landskapet til de grader.

7427120[/snapback]

Neivel, det står du fritt til å mene.

Vær obs på at det allerede går en vei fra Oslo til Bergen da...

 

En utvidelse vil jeg anta innebærer utstrakt bruk av tunneller.

Lenke til kommentar
Det vil jeg hvertfall ikke ha noe av. Ødelegger det finne landskapet til de grader.

7427120[/snapback]

 

Da må jeg meddele at Stortinget allerede har ødelagt hele greia. Det er grunn til å tro at Hardangerbruen vil føre til økt veitrafikk over en bestemt riksvei (husker ikke hva den het) over vidda der det er mye sårbar villrein. Enda en av mange grunner til at Hardangerbrua er et totalt feilslått prosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...