Republic3D Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er ikke noe problem å rette opp i infrastrukturen i Norge. Det er bare å stemme riktig ved neste valg. Det nytter ikke å sitte å sutre over dårlige veger hvis man har stemt på partier som SV og AP. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 snip! 7277805[/snapback] Men på tross av disse manglene er vi på topp ifølge FN, grunn til å bekymre seg? La nå utviklingen gå sin mer eller mindre skjeve gang, med avfolking av distriktene, og rust opp rundt sentraene, så tjener vi enda mere penger 7284056[/snapback] På topp av hva i følge FN? At Norge blir kåret som verdens beste land å leve i handler ikke om veistandar. Kriteriene såvidt jeg vet UNDP bruker er inntekt, forventet levealder og utdanningsnivå. Personlig tror jeg grunnen til at Norge topper er inntekt og levealder, vi svikter jo ganske mye på utdanningsnivå som kan i beste fall kalles middels. Ellers har jeg også argumentert for at et satsning på veinettet vil gi store avkastninger over tid. Empiri fra USA viser dette. Vi ser jo også at Tanzania med sin enorme vekst også er et land som har fått mye u-hjelp som har blitt brukt på veinettet og infrastruktur. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er ikke noe problem å rette opp i infrastrukturen i Norge. Det er bare å stemme riktig ved neste valg. Det nytter ikke å sitte å sutre over dårlige veger hvis man har stemt på partier som SV og AP.7284209[/snapback] Hva hjelper det når du ser over en lang historie om Norge som land og at veinettet ikke blir prioritet? Og hvilket parti skulle liksom komme å redde alt dette? Det må en felles enighet på stortinget om dette før det i det hele tatt kan gjennomføres og det må settes på dagsordenen rett og slett. Ikke lag dette til en politisk agenda, at man må stemme ditt og datt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er ikke noe problem å rette opp i infrastrukturen i Norge. Det er bare å stemme riktig ved neste valg. Det nytter ikke å sitte å sutre over dårlige veger hvis man har stemt på partier som SV og AP. 7284209[/snapback] Hvem da? Høyre ,krf og v ga jo betydeli mindre til veier. Da sitter vi igjen med FRP og om de skal holde sine løfter så er vi vel blakke før vi kommer til veiene Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det må være de verste asfalterte veiene i verden. Her om dagen kjørte jeg i en rundkjøring på mc og i den var den to giga hull og jeg skulle svinge til venstre. Må ha vært noe av det nærmeste jeg har vært å krasja med en andre. Spratt ut av hullet med fram hjulet, landa med bakhjulet i det andre og havna i motgående kjørefelt som hadde to felt og kjørte mellom to biler på bakhjulet. Heldigvis gikk det bra. Dette er en av tingene som irriterer meg noe jævlig. De fikser bare deler av veiene som oftest og lar resten stå igjen til det er helt for jævlig. Kan de ikke bare ta alt på en gang? Hvordan kan Norge være et av verdens rikeste land (per innb. selvsagt), når veistandaren er et av verdens verste. De trange veiene ut mot landet må faen meg regnes som gå/sykkelstier i andre land. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er ikke noe problem å rette opp i infrastrukturen i Norge. Det er bare å stemme riktig ved neste valg. Det nytter ikke å sitte å sutre over dårlige veger hvis man har stemt på partier som SV og AP. 7284209[/snapback] Hvem da? Høyre ,krf og v ga jo betydeli mindre til veier. Da sitter vi igjen med FRP og om de skal holde sine løfter så er vi vel blakke før vi kommer til veiene 7284809[/snapback] FRPs politikk er jo å avbefolke nord-norge totalt, så om man kutter vei midler til nord-norge, fra Kirkenes til Trondheim så blir det jo litt mere å rutte med der. Når sant skal sies, ingen politikker i nyere tid har fortalt et eneste ord sant. De rompekjører velgerne vært år, pumper dem full av løgner og valgpropaganda. Og når de da endelig kommer til makta, gauler de ut "SUCKERS" og stenger seg inne i 4 år og herper landet totalt, med å begynne med å rive ned det det andre partiet gjorde når de hadde makta. Deriblant veinette. Nei folkens, noen som er med å danne nytt parti her? P.U.P.P. Politiske uavhengie politiske parti Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Vær så snill og ikke lag dette til en diskusjon med hvilke partier som er verdt å stemme på og ikke. Hvis vi skal dra inn partier i dette er det mer interessant å se konkrete tall fra budsjettet partiene har kommet med som et alternativ til dagens regjering. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 hva vil skje hvis alle går i protest og ingen stemmer på noe parti da? Og veien i norge er elendige, noen ganger drar vi ikke til noen byer pga. veien, faktisk. Er vanlig å se veier som du kjører på underlaget, ikke asfalten, og de er forgjeves prøvd å tettet med små asfaltklatter som gjør at det blir enda mer ubehagelig å kjøre der. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det ideelle her var om alle partier kunne være voksne nok til å sette seg ned i fellesskap å få utredet konsekvensene av å bruke X antall milliarder av oljepengene vært år til veinettet og at disse pengene da gikk til veier uavhengige av statsbudsjett og partiprogrammer. Dermed hadde vi spart oss for valgkampløfter og "barnehagekrangling" om hvem som lovte hva i fremtiden Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det ideelle her var om alle partier kunne være voksne nok til å sette seg ned i fellesskap å få utredet konsekvensene av å bruke X antall milliarder av oljepengene vært år til veinettet og at disse pengene da gikk til veier uavhengige av statsbudsjett og partiprogrammer.Dermed hadde vi spart oss for valgkampløfter og "barnehagekrangling" om hvem som lovte hva i fremtiden 7289404[/snapback] Den dagen det skjer skal jeg gå naken ned Karl Johan Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det ideelle her var om alle partier kunne være voksne nok til å sette seg ned i fellesskap å få utredet konsekvensene av å bruke X antall milliarder av oljepengene vært år til veinettet og at disse pengene da gikk til veier uavhengige av statsbudsjett og partiprogrammer.Dermed hadde vi spart oss for valgkampløfter og "barnehagekrangling" om hvem som lovte hva i fremtiden 7289404[/snapback] Den dagen det skjer skal jeg gå naken ned Karl Johan 7289473[/snapback] Ja og desverre frykter jeg at du slipper det,fordi prestisje og skryt er viktigere for politikere enn sammarbeid og handling,dette gjelder alle partier. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg er stiller meg kritisk til at veinettet i Norge skal være så dårlig, som enkelte skal ha det til. Vi, og våre politikere, må forholde oss til at vi er ett av de landene med desidert lavest befolkningstetthet. I tillegg er vi et av de med høyest prosent fjellområder. Det første fører til at det er færre biler å bygge vei til pr. km, det andre at det er dyrt å bygge veier. Jeg tror ikke det er dristig å påstå at vi har flest km. vei i Norge, pr innbygger i hele Europa og vil tro at vi bruker like mye penger på vei som andre land. At enkelte tror alle disse kilometrene kan vedlikeholdes med enkel omprioritering, blir for dumt. Om noe skal prioriteres, må noe annet nedprioriteres og det er de samme folka som klager uansett. Som en kommentar til bildene over, vil jeg heller stille spørsmålet: Har vi for mange europaveier i Norge? I forhold til de fleste andre her, er jeg nok fornøyd med veiene i Norge. Jeg synes det er flott at man kan komme seg omtrent hvor som helst, det er ikke tilfellet i endel andre land med så spredt befolking og så kupert terreng. I tillegg er svingete veier mere morsomt å kjøre enn autobahn, mil etter mil etter mil. Jeg er ikke villig til tale for å prioritere vei mer enn vi gjør i Norge. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Grunnen til at folketettheten er så lav i Norge er pga. de store ubebodde områdene i Nord-Norge. Lengre i sør er det en god del tettere. Så argumentet ditt er rett og slett at det er morsommere å kjøre på svingete veier? Det hadde vært enda morsommere om veiene hadde vært litt bredere og litt bedre asfaltert sier nå jeg. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Aner ikke hvor mange ganger jeg har fått hjertet i halsen når jeg såvidt har unngått svære høl i god hastighet (lovlig hastighet). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Tja hva med å sammenligne med nord sverige da,der er det jo lange strekninger mellom bebyggelsen,riktignok ikke så kuppert som hos oss,men til gjenngjeld har de betydelig mindre med penger og der er veistandarden minst 10 ganger så bra som hos oss 7290465[/snapback] Hehe, Snekkern overdriver aldri Bare ti ganger bedre, betyr vel at man får utlevert et flyvende teppe når man passerer grensen...? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ellers har jeg også argumentert for at et satsning på veinettet vil gi store avkastninger over tid. Empiri fra USA viser dette. Vi ser jo også at Tanzania med sin enorme vekst også er et land som har fått mye u-hjelp som har blitt brukt på veinettet og infrastruktur. 7284268[/snapback] Jeg har litt problemer med å sammenligne oss med såvidt forskjellige kulturer som USA og Tanzania...? Hva vet man om hva fremtiden vil bringe? Kan være at man må ha kortsiktige visjoner, eller en visjonær sterk leder. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Ellers har jeg også argumentert for at et satsning på veinettet vil gi store avkastninger over tid. Empiri fra USA viser dette. Vi ser jo også at Tanzania med sin enorme vekst også er et land som har fått mye u-hjelp som har blitt brukt på veinettet og infrastruktur. 7284268[/snapback] Jeg har litt problemer med å sammenligne oss med såvidt forskjellige kulturer som USA og Tanzania...? Hva vet man om hva fremtiden vil bringe? Kan være at man må ha kortsiktige visjoner, eller en visjonær sterk leder. 7291320[/snapback] Vel, på samme måte som at kapitalisme gir økt velstand, uansett kultur og hvor i verden den settes ut i praksis, så vi jeg påstå at et godt veinett er en god invisering. Og dette er kun det et økonomisk argument. En kan også argumentere på den sosiale side ved å si at et sterkt og godt veinett vil knytte det norske folk samme, samt at det blir lettere for både nordmenn og turister å reise rundt i dette flotte og vakre landet.. (Tror jeg sier stopp med nasjonalismen her ) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Vel, på samme måte som at kapitalisme gir økt velstand, uansett kultur og hvor i verden den settes ut i praksis, så vi jeg påstå at et godt veinett er en god invisering. Og dette er kun det et økonomisk argument. En kan også argumentere på den sosiale side ved å si at et sterkt og godt veinett vil knytte det norske folk samme, samt at det blir lettere for både nordmenn og turister å reise rundt i dette flotte og vakre landet.. (Tror jeg sier stopp med nasjonalismen her ) 7291541[/snapback] Hørte på Hardtalk/BBC imorges, intevju med slumbeboer i Mumbay, som fortalte at nada av velstanden har nådd deres samfunn. Så greit nok at kapitalistiske ideer er fornuftige, men for å heve hele befolkningen må man kanskje ha noen sosialdemokrater som fordeler rikdommen. Ja et sterkt og godt veinett i distriktet kan faktisk gi potensiale ved at feskarkallen har flyttet til byen, er omskolert og istedenfor å bløgge Hys, vasker romper....så kan fiskeplassene selges til pølsetyskere med gigantiske bobiler med platefrysere Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Det norske veinettet er absolutt en skam. Sammenlign for eksempel med utbyggingen av veiere i Spania og nå Polen. Norge bør absolutt satse stort på infrastruktur. Hvorfor skal det være slik at staten absolutt skal tjene inn pengene innen X antall år for at de skal satse på noe slikt? Har de aldri hørt om investéring? Erlig talt, de kan da bruke noe på befolkningen. Og så tenker de ikke på at det aller meste av de ekstra utgiftene får de inn i form av ekstra skatteinntekter igjen. (arbeiderene betaler skatt, så handler de, butikkene får økt omsetning osv. Over alt går det penger inn i statskassa) Og så er det veldig viktig at det vil bli ferre alvorlige ulykker, altså mindre utgifter der også. Veinettet er for dårlig på østlandet, men vestlandet og Nord-Norge er langt verre. Og med tanke på at over 70% av verdiskapningen skjer langs kysten, så bør veistandarden få et godt løft. For mange bedrifter er transporten et stort problem, og det fører til utflagging på sikt. Mitt forslag er firefelts motorvei og dobbelsporet jernbane mellom alle byer mellomstore og store byer. Muligens seksfelst motorvei mellom Oslo og Trondheim. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå