Gå til innhold

Teflon eller jernpanne?

password

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt teflonpanne en god stund, begynner jeg å lure på om den gode gamle jernpanna var bedre.. Synes f. eks koteletter, løk og champignon ikke blir ordentlig stekt i teflonen, det blir bare visse felter som blir brune...Noen som har peiling på dette, og hva som er best...?

(Driter i om det svir seg lettere i jernpanne, det er bare å følge med...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter tre år men støpjernspanne er jeg ikke et sekund i tvil om hva jeg foretrekker.

Har før det brukt opp to titanpanner med 5 år garanti beregnet for stålredskaper.

Etter trelativt kort tid er det hull på teflonbelegget og så er det bare og kaste den panna.

Med støpejernspanne er aldri det et problem og at maten sitter litt fast fikses lett med litt mere smør som i sin tur gir maten litt mere smak.

Der er kunn kona som er litt forbanna på malmpanna fordi den er så forbanna tung.

Lenke til kommentar

Bruker selv bare teflon når jeg skal steke noe som ikke skal ha så mye varme og jernpanne når jeg skal steke "hardt". Teflon pannen blir ødelagt også, som jeg har hørt, blir gassen fra teflonpannen giftig hvis man har ekstremt mye varme på.

Er nok riktig at den bare blir stekt på visse felter , jeg har overvarmet min teflonpanne og den har begynt å slå seg dermed ulik varme i pannen.

Etter å ha brukt teflonpanne en god stund, begynner jeg å lure på om den gode gamle jernpanna var bedre.. Synes f. eks koteletter, løk og champignon ikke blir ordentlig stekt i teflonen, det blir bare visse felter som blir brune...Noen som har peiling på dette, og hva som er best...?

(Driter i om det svir seg lettere i jernpanne, det er bare å følge med...)

7277803[/snapback]

Lenke til kommentar
Er for så vidt ikke noe problem å finne fram plast-steikespaden, perpyro. :)

7277839[/snapback]

Plast er for pyser.

Neida men står det at panna skal tåle stålredskaper så forventer jeg det også men det er nå meg da.

Stortrives med malmklumpen min jeg.

Smaken er som baken, den er delt.

Lenke til kommentar
(...) blir gassen fra teflonpannen giftig hvis man har ekstremt mye varme på.
Kilde? Og hva definerer du som "ekstremt mye varme"? :)

Er nok riktig at den bare blir stekt på visse felter , jeg har overvarmet min teflonpanne og den har begynt å slå seg dermed ulik varme i pannen.
Jeg regner med at det er lettere å gjøre dette med teflonpanner enn med svære, tunge jernklumper, men igjen - det har jo ikke noe med teflon vs. jern sånn egentlig. Ikke noe problem å bare ta av panna før den buler pga. varmen. Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Jeg er også en stor fan av støpejernspanner over teflon og andre tynne panner. En stor jernpanne får jevnere varme, tåler all slags redskaper og den ru overflaten gir bedre stekeskorpe.

Det eneste merkelige jeg har opplevd med støpejernspanner er at den nye jeg kjøpte før sommerferien virker veldig tørr og fikk synlige flekker på overflaten etter to oppvasker mens vi hos fattern har et par 30-40 (?) år gamle støpejernspanner som er så fine at de kunne vært lagt i går. Det sto faktisk også at du måtte bruke veldig lite såpe når du vasker den, noe jeg syntes høres merkelig ut.

Lenke til kommentar

De to pannene jeg hadde ble etterhvert linseforma i bunnen så de låg ikke riktig an mot platetoppen.

Banka de ut av og til med fasongen kom fort tilbake.

Missforminga skyldes at aluminium beveger seg mye mere i varme en støpejern gjør og derfor finner sin egen form etterhvert, noe malmen ikke gjør.

EDIT:

Man vasker ikke jernpanner, bare skyller de i varmt vann.

Oppvaskmaskinpulver fjerner alt fettet og gjør de umulig og bruke de førsta gangene etterpå.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
JohndoeMAKT: Regner med at du husker å sette inn panna med olje innimellom?

7277990[/snapback]

Har gjort det et par ganger og det løser saken til neste gang den blir vasket, men som sagt, hos fattern har vi tre støpejernspanner som han varmer opp, slenger enda varm inn i den kalde springen, skrubber ned med mye Zalo og legger til tørk uten å noen gang vedlikeholdt de, og slik er de altså brukt i minst to tiår. Så jeg syntes det er litt merkelig at min nye panne ikke tåler samme bruk.

Lenke til kommentar

Fant denne ,noe av det samme som jeg har hørt.

Blir vel ikke helt relevant hvis man står og steker maten til dagelig , men kansje hvis man glemmer stekeplaten.

Som man ser av dagblad siden så er forskere uenige.

(...) blir gassen fra teflonpannen giftig hvis man har ekstremt mye varme på.
Kilde? Og hva definerer du som "ekstremt mye varme"? :)

Jeg regner med at det er lettere å gjøre dette med teflonpanner enn med svære, tunge jernklumper, men igjen - det har jo ikke noe med teflon vs. jern sånn egentlig. Ikke noe problem å bare ta av panna før den buler pga. varmen.

7277922[/snapback]

Endret av Ronny73
Lenke til kommentar

Har en diger, tung og hardcore titanpanne her i huset. Har blitt så vant med den at jeg kan ikke lage mat på noe annet. Det setter seg bare fast i bunnen.

Støpejern? Er det ikke en smule usunt med så mye smør i lengden? Greit nok at det er tykt, for det er fantastisk. (Panna vår har rundt 5mm tykkelse) Så slår den seg ikke så lett heller :)

Panna tåler bra med juling, og jeg kan svi melk med den uten at noe sitter fast <3

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...