Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere pc'er trådløst til samme router?

Anbefalte innlegg

Jeg og husverten min skal dele på en internettoppkobling, og for å slippe å ha kabler overalt, så ville han også koble seg til trådløst. Men så ser jeg at på f.eks D-Link DI-624, så står det at det er 1 WAN port. Betyr det da at kun en av oss kan koble til trådløst av gangen? :blush:

Vi tenkte å bruke hver vår DWL-G132 til dette.

Enkelt og greit?

Umulig?

Dumt?

Andre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei Wan porten blir koblet ut på internet , wide area network .

Jeg og husverten min skal dele på en internettoppkobling, og for å slippe å ha kabler overalt, så ville han også koble seg til trådløst. Men så ser jeg at på f.eks D-Link DI-624, så står det at det er 1 WAN port. Betyr det da at kun en av oss kan koble til trådløst av gangen?  :blush:

Enkelt og greit?

Umulig?

Dumt?

Andre alternativer?

7277764[/snapback]

Lenke til kommentar
Nei Wan porten blir koblet ut på internet , wide area network .

Aha..når jeg tenker meg om, så visste jeg jo det egentlig.. :whistle:

Så et slikt oppsett vil fungere fint da?

7277830[/snapback]

Dette burde fungere glimrende, så lenge begge er innenfor rekkevidde av trådløsrouteren. Får å få bra signal, er rekkevidden sjelden mer enn 5-10m innendørs. Lykke til!

Edit: Trykkleif

Endret av jultomten
Lenke til kommentar

Hvis du allerede ikke har kjøpt trådløs router så hadde dette vært en fin sak (må være inne på samme strømnett)

nettverk via strømnettet

-Får en bedre hastighet enn en delt trådløs

-Slipper svakt signal iogmed at du har en hindring

-sikkerhet

bare en ide....

Rekkevidden tror jeg ikke vil bli et problem..er ikke mer enn fem meter unna routeren noen av oss. :) Men jeg har et tak/gulv mellom da..

7278197[/snapback]

Lenke til kommentar

Det der hadde absolutt vært en mulighet. Men blir fort dobbelt så kostbart dessverre, da hverken husverten eller jeg har noe av det som behøves for å koble oss til et trådløst nettverk. Det må da kjøpes i tillegg til de trådløse "Homeplug" adapterene. Men takk for tipset..alltid nyttig å ta med seg videre. :)

Lenke til kommentar

Ikke for å tvinge deg på noe som helst , men routeren som du vil få fra din ISP må du ha uansett, nettverkskort er vel en standard på de fleste pc'er , router uten trådløs er billigere enn en med , og istede for å kjøpe trådløs dongle til makinen så kjøper du "homeplug" adapterene.

Er en annen sak om du har innebygd trådløs i deres bærbare maskiner.

Men det fungere helt sikkert med trådløst også

Det der hadde absolutt vært en mulighet. Men blir fort dobbelt så kostbart dessverre, da hverken husverten eller jeg har noe av det som behøves for å koble oss til et trådløst nettverk. Det må da kjøpes i tillegg til de trådløse "Homeplug" adapterene. Men takk for tipset..alltid nyttig å ta med seg videre. :)

7280257[/snapback]

Lenke til kommentar
Ikke for å tvinge deg på noe som helst , men routeren som du vil få fra din ISP må du ha uansett, nettverkskort er vel en standard på de fleste pc'er , router uten trådløs er billigere enn en med , og istede for å kjøpe trådløs dongle til makinen så kjøper du "homeplug" adapterene.

Er en annen sak om du har innebygd trådløs i deres bærbare maskiner.

Men det fungere helt sikkert med trådløst også

Det er allerede installert hos husverten en "Triple Play"-sak/hovedsentral fra NTE. Den har uttak for tv, iptelefon, og en pc. For at jeg skal få internett via samme linja, må vi dele opp med en router.

Slik det er nå, har husverten en kabel liggende over stuegulvet til laptopen sin, som ikke har trådløst nettverkskort, og da blir mer stasjonær enn bærbar. Han vil ha trådløst istedet, for å slippe kabelen. Trådløst er også bedre, enn vanlig router og kabel for å få signalet frem til meg, da vi slipper å borre ekstra/større hull i vegger/tak.

Vi får en trådløs router og to dongler til under 1200 kroner.

Billigste alternativ med slike "Homeplugs" bli vel også rundt 1200 kroner (vi må vel ha 3 adaptere), men da blir det ikke trådløst.

Jeg skal så absolutt ta det opp til diskusjon.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg og husverten min skal dele på en internettoppkobling, og for å slippe å ha kabler overalt, så ville han også koble seg til trådløst. Men så ser jeg at på f.eks D-Link DI-624, så står det at det er 1 WAN port. Betyr det da at kun en av oss kan koble til trådløst av gangen?  :blush:

Enkelt og greit?

Umulig?

Dumt?

Andre alternativer?

7277764[/snapback]

wan porten kan også brukes til ett point to point nettverk mellom 2 ruterer eller fler for de mer avanserte utgavene som i ett vlan.

og en ruter har støtte for opp til 253 trådløse enheter så ikke noe stort problem der eller 253 maskiner skrivere etc både på trådløst nett og kablet nett.

dessuten 5 - 10 meter er vel noe i korteste laget jeg ville da heller sagt ca opp til 20m i eget hus. selvsagt gulv og vegger samt vinduer kan og vil skape begrensninger i signalstyrken.

men en etg. skal ikke gjøre den store forskjellen.

Lenke til kommentar

...rekkevidden gjennom én etg er ikke noe problem. Jeg har naboer i samme blokk og fler på andre siden av gata som har trådløse nettverk som det ikke er noe problem å koble seg på... hehe... ikke alle som legger inn kryptering osv... LOL Signalstyrken er mer en bra nok, men det er forstyrrelsene det kommer ann. I hvertfall i min situasjon.

Tror det kommer til å funke fint for deg og verten...

Det er masse billig utstyr der ute som er mer en bra nok til vanlig bruk.

Sti9nsky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...