Gå til innhold

Heving av kjøp, retur av PC. Hva har jeg krav på?

Elisaeb

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått klarsignal fra PS Data om at jeg skal sende tilbake min halvt år gamle asus A6Jc, fordi den har vært inne til reperasjon tre ganger for samme mangel. Jeg betalte akkurat 10 000 for maskinen da den var ny. Nå ser det ut som om de bare vil gi meg 8000 kroner tilbake (pluss 80 kroner i frakt). Men har jeg ikke krav på å få tilbake hele kjøpesummen? Jeg har hatt maskinen et halvt år, og i løpet av den perioden har den tilbragt over halve tiden på verksted. Lest litt i forbrukerkjøpsloven, men finner ikke helt ut av det.

Om dette er feil sted å legge dette sprøsmålet ber jeg moderator om å flytte det, men visste ikke helt hvor jeg skulle plassere det...:)

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå fått klarsignal fra PS Data om at jeg skal sende tilbake min halvt år gamle asus A6Jc, fordi den har vært inne til reperasjon tre ganger for samme mangel. Jeg betalte akkurat 10 000 for maskinen da den var ny. Nå ser det ut som om de bare vil gi meg 8000 kroner tilbake (pluss 80 kroner i frakt). Men har jeg ikke krav på å få tilbake hele  kjøpesummen? Jeg har hatt maskinen et halvt år, og i løpet av den perioden har den tilbragt over halve tiden på verksted. Lest litt i forbrukerkjøpsloven, men finner ikke helt ut av det.

Om dette er feil sted å legge dette sprøsmålet ber jeg moderator om å flytte det, men visste ikke helt hvor jeg skulle plassere det...:)

På forhånd takk!!

7277466[/snapback]

Er ikke helt sikker på dette men tror at du har krav på hele summen med mindre det har kostet selger noe å reparere den. Men siden dette er en garanti sak skal du vel ha hele summen tilbake (går salg og service vk1 så kan litt)

Har selvføligelig ikke den boka med hjem i dag. kan sjekke i morgen om du vil :)

Lenke til kommentar

nei, jeg finner meg ikke i noe annet :p kan hende jeg har misforstått det hele, me nskrev i alle fall en litt irritert mail tilbake. haha!

vet litt om det jeg også, har hatt forbrukerkjøpsrett, men boka mi ligger selvfølgelig på loftet hos mamma og pappa. jeg er ikke der lenger, for å si det sånn :) hadde vært så greit å kunne ha e paragraf å slå i bordet med.. men er vel garanti da. men får se hva jeg får svar i morra :)

Lenke til kommentar

paragrafer finner du på www.lovdata.no ;)

ifølge Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni 2002 (Fkjl) §27 har du rett til å reklamere, men dette er allerede på det rene og innrømt av PS Data.

Ifølge §§ 29 og 30 har du rett til å få rettet mangler ved varen uten kostnad for forbrukeren (deg). Selger har rett til to forsøk på å rette samme feil/mangel ved varen, og dersom så ikke skjer har du krav på omlevering. Du har ikke krav på å få hevet kjøpet dersom selger kan omlevere en mangelfri vare, dermed er dette å anse som ett tilbud fra PS Data. Jeg tolker det slik at dersom PS Data ikke er i stand til å omlevere maskinen, har du krav på hele kjøpesummen. Er du ikke fornøyd med 8000, bør du heller kreve å få en ny maskin, dette har du krav på når maskinen har vært forsøkt reparert mer enn to ganger.

Lenke til kommentar

ventle: jeg vet alt det der ;) har funnet paragrafene på lovdata, sitter her med lovsamlingen foran meg, men finner ingen aktuell paragraf å slå i bordet med i forhold til hvor mye penger jeg har krav på å få igjen. men at jeg har krav på omlevering, eller heving av kjøpet er jeg absolutt på det rene med, og dette har jeg også fått gjennomslag for. men jeg er ikke interessert i en ny maskin, i alle fall ikke fra asus. derfor er jeg først og fremst interessert å få tilbake pengene.

Endret av Elisaeb
Lenke til kommentar

Jeg mener du ikke har krav på heving så lenge PS Data kan/vil levere en ny tilsvarende maskin. Angreretten er jo ikke gyldig her, og dermed kan du ikke uten videre gå ut av avtalen (aka kjøpet av maskinen). PS Data har gitt deg ett tilbud om å få 8000 i stedet for omlevering, og dersom du ikke er fornøyd med det har du ikke krav på annet enn en ny maskin.

Lenke til kommentar

ja, jeg er jaggu ikke sikker når det er en garanti-sak. det står det jo ikke noe om i loven. Jeg kan jo heve avtalen når det har vært tre avhjelpsforsøk, altså gå ut av avtalen som du skriver. Og det er jo det jeg har gjort.

Jaja, får håpe det ordner seg detta her :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen jurist, men i følge paragraf 50, heter det at "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den."

Vet ikke hvor relevant det er, men det var det beste jeg kunne finne ang. dette.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen jurist, men i følge paragraf 50, heter det at "Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den."

Vet ikke hvor relevant det er, men det var det beste jeg kunne finne ang. dette.

7280177[/snapback]

Det går jo an å prøve en ny Asus maskin. har vært borti ting før der det er en del produksjonsfeil men at en og annen funker. dessuten får du samme feil på den kan du jo prøve å kreve full kjøpesum igjen.

må sikkert begynne å krangle selv med komplett om min WD disk som sletta alt untatt 6GB _ALLE_ bildene jeg har tatt forsvant :(

Edit: Kan jo høre med dem om du kan betale et mellomlegg og få A6JA :thumbup:

liker asus men ikke verksted-løsningen deres. heller ikke den svenske kundeservicen.

Endret av T.J.
Lenke til kommentar

7280177[/snapback]

Det er sant, men er kritisk til om hun i det hele tatt har krav på å få hevet kjøpet i dette tilfellet

Lenke til kommentar

Er jo ingen tvil om at jeg har krav på å heve kjøpet. Kravene i forbrukerkjøpsloven er jo oppfyllte :)

Fikk i alle fall svar i dag, de hadde skrevet summenuten moms, så får hele kjøpesummen og fraktkostnader returnert. Kunne ikke vært mer fornøyd. Men tusen takk for hjelp, folkens :)

Og en ny asus maskin er veldig uaktuelt, i alle fall de nærmeste året. Servicen har vært hårreisende dårlig. Liker maskinene, men kan ikke kjøpe et produkt som har slik en kundeservice!

Lenke til kommentar

Ja, men så lenge det er en garantisak så tror jeg det skal være greit. Men når det i tillegg har vært tre reparasjoner uten bedring så har man krav på å heve kjøpet. Er fremdeles litt usikker på hvor mye penger jeg egentlig har krav på. Men regner med at de kan reglene, og ikke gir bort mer enn de må ;)

Heldigvis har PSdata oppført seg profesjonelt og ansvarlig, i alle fall i forhold til asus.

Takk for dere på forumet her også :)

Lenke til kommentar
Ja, men så lenge det er en garantisak så tror jeg det skal være greit. Men når det i tillegg har vært tre reparasjoner uten bedring så har man krav på å heve kjøpet. Er fremdeles litt usikker på hvor mye penger jeg egentlig har krav på. Men regner med at de kan reglene, og ikke gir bort mer enn de må ;)

Heldigvis har PSdata oppført seg profesjonelt og ansvarlig, i alle fall i forhold til asus.

Takk for dere på forumet her også :)

7285974[/snapback]

så lenge det ikke har kostet PSdata(selger) noe å få den reparert skal det vel ikke trekkes noe fra summen. skal selv sende en harddisk til Komplett pga feil, sendte en mail om det. fikk dette til svar:

Hei

Det virker som at det er noe feil på din disk eller har virus.

Skal du sende den inn i retur så ser under :

Dersom du skal sende inn varer du mener er defekt for sjekk/rep/service,

gjør følgende:

- Logg deg inn på din konto på http://www.komplett.no/k/account.asp

- Bruk så søkemotoren til å finne frem til orderen du skal registrer retur på.

- Gå inn på orderen.

- Oppe til høyre kan du velge RETURNER PRODUKTER INNENFOR GARANTI.

- Velg antall av produktet som skal retuneres og skriv inn bankkontonr. ditt.

- Trykk RETURNERE MERKEDE LINJER

- Velg en årsak og fyll ut feilbeskrivelsen

- Fyll til slutt ut Auto-replay tracking nr. hvis du har vært i kontakt med oss

pr. mail ang. denne saken/returen

- Trykk SEND RETURFORESPØRSEL

Du vil da i løpet av 1-2 dager motta en mail med et retur nr. som du skal merke

pakken med eller printe ut og legge med.

I denne mailen vil det også være annen nødvendig info for returen.

En kamerat av meg kjøpte et kabinett (som var feilprodusert og skadet under transport) han fikk igjen kjøpesum og frakt.

Edit: Noen som vet hvordan de reagerer om Orginal emballasje mangler? forsvant under flytting.

Endret av T.J.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...