[E.T]SomEThinG Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Hva er +, og hva er - på en lysdiode? Husker ikke nå... Svidde nettopp en diode, gidder ikke svi enda en... EDIT: Blir lysdioder varme? Eller +12V og Jord om du vil.. :razz: _________________ AMD Athlon XP 1900+ Chaintech Apogee 7VJL 256 TwinMos MB ddr-ram :smile: Chieftech Dragon DA-01WD 1 Enermax+1 Delta+2TT+1Papst Moddet TT Volcano 7S <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: [E.T]SomEThinG på 2002-11-12 22:41 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: [E.T]SomEThinG på 2002-11-12 22:52 ] Lenke til kommentar
AnDis Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 - siden (katoden) er merket av. Lenke til kommentar
RockeRolf Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg har UV LEDs fra 3dfxcool.. Der loddet jeg den lengste pinnen til rød (5V) og den korteste av de to pinnene til svart (jord) Lyser som f*** Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 trodde ikke at lysdioder ble svidd av selv om de har + og - feil hvem, men at de da bare ikke virket. Er hvertfall slik her hjemme.. Så du noe når den ble svidd av da? ikke noe lys i det heletatt? Hvis du har for høy spenning så svir du av en diode lett. Lenke til kommentar
[E.T]SomEThinG Skrevet 12. november 2002 Forfatter Del Skrevet 12. november 2002 D er en blå lysdiode fra microplex.. Skal den på 5 volt?? Trodde d var 12 jeg... kansje ikke så rart at den lyste sånn, både gult, grønt og blått.. :razz: får prøve på 5 volt da... thx Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: [E.T]SomEThinG skrev (2002-11-13 00:18):D er en blå lysdiode fra microplex..Skal den på 5 volt??Trodde d var 12 jeg... kansje ikke så rart at den lyste sånn, både gult, grønt og blått.. Nei, nei, nei! Det er ikke rart du svir av dioder når du ikke kobler en motstand i serie! Se på databladet til dioden og finn ut hvor mange milliampere som den tåler og hva som er spenningsfallet. Så regner du ut hvor stor motstand du må ha for å få denne strømmen på motstanden: sett at du bruker 12 V (12-Vd)/I = R Vd er spenningsfallet over dioden (er alltid det samme på samme dioden uansett påsatt strøm/spenning) I er strømmen dioden klarer R er da seriemotstand. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Forresten er det det lengste benet som er pluss! Bare for å ha sagt det! Lenke til kommentar
[E.T]SomEThinG Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 så da må jeg bøffe motstander på elektroen da? Mente at de diodene man får på microplex kommer med motstand jeg... Vil d gå å koble på 5 volt da? lamme meg... Lenke til kommentar
Sargent Fire Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Ville vel heller valg Elfa når man skal kjøpe dioder, på Microplex er det jo dyrt! Mvh, Stian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå